موزه‌ای فراملی در پایتخت دفاع مقدس/ جنگ تحمیلی را نمی‌توان به هشت سال تقلیل داد
کد خبر: 3844905
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
ایکنا خوزستان گزارش می‌دهد‎؛

موزه‌ای فراملی در پایتخت دفاع مقدس/ جنگ تحمیلی را نمی‌توان به هشت سال تقلیل داد

گروه فرهنگی ــ احداث باغ‌موزه دفاع مقدس خوزستان دغدغه چندین ساله مردم و مسئولان این استان است. این پروژه با طراحی دقیق قرار است عرصه‌ای فراملی برای انتقال پیام سال‌های دفاع مقدس به مردم کشور و جهان باشد.

علی‌پور

احداث باغ‌موزه دفاع مقدس خوزستان، دغدغه چندین ساله مردم و مسئولان استان است. اولین صحبت‌ها برای طراحی این باغ‌موزه، سال 93 در جلسات خبری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مطرح شد و تلاش‌ها برای جلب توجه هنرمندان، رسانه‌ها و اقشار مختلف مردم برای ارائه ایده‌ها و سوژه‌های خود جهت ساخت باغ‌موزه به همان سال باز می‌گردد.

در سال 94 زمین باغ‌موزه دفاع مقدس خوزستان در پارک شهروند اهواز به مساحت ده هکتار کلنگ‌زنی و مطالعات این پروژه آغاز و طراحی آن برعهده مهدی حجت که از استادان برجسته معماری کشور است قرار گرفت.

همزمان با مطالعات طراحی این پروژه و پیش از آن هم بنیاد حفظ آثار استان، چند گام اساسی برای تدوین تاریخ دفاع مقدس در خوزستان آغاز کرد. در یک برنامه، همه نهادها، ادارات و نیروهای مسلح با برنامه‌ریزی‌های خاص ملزم به تدوین نقش خود در دوران دفاع مقدس شدند. به همین منظور بنیاد حفظ آثار 5 مرکز فرهنگی دفاع مقدس را در سطح استان در شهرهای خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، اهواز و دزفول راه‌اندازی و میلیون‌ها سند از اسناد ناب دفاع مقدس را در سطح استان جمع‌آوری کرد.

یکی دیگر از اقدامات بنیاد در این راستا، طراحی نهضت تاریخ شفاهی دفاع مقدس و گردآوری خاطرات مردمی دفاع مقدس توسط دانشجویان در واحدهای درسی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها است. تاکنون 12 هزار خاطره از سوی دانشجویان گردآوری شده و چهار کتاب بر همین اساس تهیه شده است.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خوزستان، یکی دیگر از اقدامات ارزنده‌ای بود که طی چند سال گذشته در استان آغاز شده است. تاکنون تعداد 2987 مدخل (کلیدواژه) دفاع مقدس شناسایی و تصویب شده است. در کنار آن 400 پرونده علمی و منبع‌یابی نیز برای این مداخل تشکیل شده است. در این پرونده‌ها، منابع علمی و مستند مرتبط و موردنیاز در تألیف مقالات شناسایی و گردآوری می‌‌شوند.

مهدی حجت طراح باغ‌موزه دفاع مقدس خوزستان، بعد از مطالعات دو ساله‌ای، طرح خود را برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان ارائه داد. وی در سال 96 در سومین نشست هیئت امنای باغ‌موزه دفاع مقدس به تشریح این پروژه پرداخت. به گفته او اگر خوزستان پایتخت دفاع مقدس تصور شود، باغ‌موزه آن باید پایتخت این پایتخت و پاسخ‌گوی همه ظرفیت‌هایی باشد که در استان وجود دارد.

او با این نگاه که دفاع مقدس را نمی‌توان به دوره ۸ ساله‌ای از تاریخ تقلیل داد و مرزهای آن را هم نمی‌توان به مرزهای استان منحصر دانست، هدف باغ‌موزه را نه تنها یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس، بلکه انتقال پیام بی‌زمان و بی‌مکان این دوران به نسل‌های آینده و همه حق‌جویان جهان عنوان کرد. به اعتقاد او این موزه باید پلی بین گذشته و حال و آینده ما به مثابه پلی بین اقوام و نسل‌ها و اقشار مختلف این ملت باشد.

طرح باغ‌موزه دفاع مقدس استان خوزستان سال 95 توسط حجت، به رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شد.

سردار محمد علی‌پور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره فرایند آغاز ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس در مرکز استان گفت: کلنگ‌زنی این باغ موزه در سال 94 انجام شد اما پس از آن به مشکلاتی برخوردیم و شرکت نفت مدعی شد که زمین موردنظر متعلق به آنهاست. بعد از طی مراحل قانونی و برطرف شدن این مشکل، طراحی باغ موزه به دکتر مهدی حجت از استادان برجسته معماری کشور واگذار شد. طرح ایشان طی بیش از دو سال در دو بخش ساختاری و محتوایی انجام شد. ایشان با 30 شخصیت برجسته کشور درباره طراحی باغ موزه گفت‌وگو داشتند. از جمله با مقام معظم رهبری هم در این باره دیدار کردند و از جمله نقطه‌نظرات ایشان پرداختن به شخصیت شهید چمران در استان، شهدای ادیان و مذاهب و توجه به اصناف در اهواز و استان است.

وی تصریح کرد: بعد از طراحی، در مهر 97 فاز اول موزه رسماً آغاز شد. چون پروژه ساخت باغ موزه استان پروژه بزرگی بود در یک طرح نمی‌گنجید. فاز اول در حقیقت ساختمان اصلی موزه است که مساحت آن دو هکتار است و به صورت مسقف ساخته می‌شود. هشت هکتار دیگر به صورت فضای باز طراحی شده است. در حال حاضر بین 30 تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی فاز اول باغ‌موزه است.

علی‌پور اظهار کرد: مقرر شد با توجه به جلساتی که بنیاد حفظ آثار برگزار کرده است استانداری به نیابت دولت و نیروهای نظامی از جمله سپاه و شهرداری تأمین اعتبارات این پروژه را برعهده بگیرد. دولت پرداخت سهم خود را آغاز کرده و از همین رو این پروژه در استان آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود ساخت فاز اول آن در سال 99 به پایان برسد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان با بیان اینکه در کنار کار معماری، تأمین محتوای باغ‌موزه نیز در حال انجام است، توضیح داد: در این زمینه نزدیک به 40 جلسه با نهادهای مختلف، سازمان‌ها و ادارات در استان برگزار کردیم و مقرر شد تمام ادارات و سازمان‌ها، بانک‌ها، فرودگاه‌ها،‌ راه‌آهن و ... نقش خود را در دوران دفاع مقدس تعریف کنند و هر سندی درباره فعالیت خود طی هشت سال دفاع مقدس دارند گردآوری کرده و یک نسخه از آن را به ما بدهند. بخش دیگر این کار نقش نیروهای نظامی مثل ارتش، سپاه، بسیج و ناجاست که از آنها خواستیم اسناد خود را گردآوری کنند و در فضای موزه بیاورند. برخی از این آثار سند هستند، برخی نیز برای قراردادن ویترین باغ موزه و برخی نیز آثار حجمی هستند که در باغ طراحی می‌شوند.

سردار علیپور با اشاره به نقش مردم استان در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی گفت: نقش اصناف، مساجد، مدارس، بازار، عشایر، روحانیون و ... در دوران دفاع مقدس در این باغ موزه مورد توجه است. بستگی به مشارکت استان دارد که بتوانیم به اهداف خود برسیم. سطح موزه به صورت فراملی دیده شده است، به طوری که تلاش بر این است که تمامی استان‌ها نیز در این طرح مورد توجه باشند. گرچه باغ موزه دفاع مقدس در استان دیر شروع شد اما طرح به گونه‌ای است که هر کس به باغ‌موزه وارد شود آن را موزه‌ای ملی و حتی فراملی احساس می‌کند. در این طرح به دنبال آن هستیم که تمامی استان‌ها و تمامی شهدای کشور در باغ موزه دفاع مقدس خوزستان دیده شوند.

وی درباره باغ‌موزه‌های دفاع مقدس در سطح استان نیز گفت: هر استان یک اداره بنیاد حفظ آثار دارد. تنها خوزستان است که علاوه بر اداره‌کل بنیاد حفظ آثار پنج مرکز فرهنگی دفاع مقدس دارد. اولین آنها مرکز فرهنگی خرمشهر است که قوی‌ترین موزه جنگ کشور در آن قرار دارد و مسیر راهیان نور است. دومین مرکز ما در دزفول قرار دارد که سال گذشته توسط رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد و امسال تکمیل شد. مرکز دیگر ما، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس سوسنگرد است که در اختیار ناجاست که بتواند نقش خود را در آنجا تعریف کند. مرکز فرهنگی اهواز که در چهارشیر قرار دارد و پس از ساخت باغ موزه جابجا خواهد شد. پنجمین مرکز ما در آبادان است که سال گذشته مجوز آن صادر شد و بهمن‌ماه امسال افتتاح خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در هشت سال دوران دفاع مقدس گفت: رسانه‌ها در دفاع مقدس نقش بسیار مهمی داشتند. یعنی 80 درصد فضای رسانه‌ای کشور در آن هشت سال توسط رسانه‌های استان پوشش داده می‌شد. این نشانگر نقش پررنگ رسانه‌های خوزستانی اعم از رادیو، تلویزیون و نشریات است. انتظار داریم ارشاد استان و اداره مطبوعات استان در خصوص نقش خود در آن سال‌ها اهتمام بورزند و آن را تعریف کنند.

علیپور در پایان گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس مرکز استان به گونه‌ای طراحی شده است که شامل فضاهای مختلفی مثل پارک بازی، سینمای چندبعدی، کافی‌شاپ، آمفی‌تئاتر و ... است و به شکلی طراحی شده که کسی تصور نکند وارد یک پادگان شده و هر کس با هر نگرش و طرز فکری بتواند از فضای این باغ موزه استفاده کند.

کامله بوعذار؛ خبرنگار ایکنا خوزستان 

انتهای پیام

captcha