۱۰ اثر قلمی امام خمینی(ره) تجدید چاپ می‌شود
کد خبر: 3845711
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

۱۰ اثر قلمی امام خمینی(ره) تجدید چاپ می‌شود

گروه ادب ــ مدیرعامل مؤسسه چاپ و نشر عروج از تجدید چاپ و انتشار ۱۰ اثر قلمی فارسی حضرت امام خمینی(ره) خبر داد.

۱۰ اثر قلمی امام خمینی (ره) تجدید چاپ می‌شودمحمود ابراهیمی، مدیرعامل مؤسسه چاپ و نشر عروج، در گفت‌وگو با ایکنا درباره انتشار آثار امام خمینی(ره) گفت: در حال حاضر ۱۰ اثر از آثار حضرت امام خمینی (ره)، که به زبان فارسی به رشته تحریر درآمده، در دست چاپ است و به زودی در دسترس علاقه‌مندان و مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: این آثار تخصصی شامل موضوعاتی همچون عرفان، فقه و اصول، اخلاق، احکام و حدیث است و از آخرین چاپ آن‌ها چندین سال سپری شده و به همین دلیل در بازار نشر وجود نداشت و علاقه‌مندان، پژوهشگران و طلاب حوزه‌های علمیه به این آثار نیاز داشتند و از آثار شاخص و مهمی امام(ره) محسوب می‌شود؛ از این رو مؤسسه چاپ و نشر عروج در پاسخ به نیاز مخاطبان دست به تجدید چاپ این کتاب‌ها زده است.

ابراهیمی ادامه داد: «چهل حدیث» امام خمینی (ره) یکی از آثار جامع و مهمی است که منتشر خواهد شد. ۳۳ حدیث این کتاب مربوط به مسائل اخلاقی مانند توکل، رضا، توبه، غیبت و ... بوده و هفت حدیث آخر کتاب در رابطه با مسائل اعتقادی و کلامی مانند جبر و تفویض، ذات و اسمای الهی و صفات حق تعالی است. در واقع این کتاب در عمل به فرمایش پیامبر(ص) مبنی بر حفظ چهل حدیث نگارش یافته؛ همان طور که در طول تاریخ اسلام نیز کتاب‌های بسیاری با همین عنوان به قلم عالمان دین نوشته شده است.

وی تصریح کرد: رساله توضیح المسائل، رساله عملیه حضرت امام خمینی (ره) است که برای مقلدان خود به فارسی ساده و روان به نگارش درآورده‌اند. احکام از تقلید گرفته تا تشریح و پیوند اعضا و مسائل متفرقه از موضوعات اصلی این رساله است و به زودی تجدید چاپ می‌شود. اثر دیگر «جهاد اکبر» است که در این اثر روی سخن امام خمینی(ره) با روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه است و آن‌ها را به خودسازی و مبارزه با نفس سرکش سفارش می‌کند، اما در واقع مطالب این کتاب خواندنی و اثرگذار برای همه مخاطبان از هر قشر و گروه مفید است.

ابراهیمی بیان کرد: کتاب «ولایت فقیه» نیز مجموعه‌ای از 13 جلسه تدریس است که امام خمینی(ره) در فاصله سیزدهم ذیقعده ۱۳۸۹ هجری قمری تا دوم ذی‌الحجه ۱۳۸۹ قمری مطابق با اول تا بیستم بهمن ۱۳۴۸ خورشیدی در ایام اقامت در نجف اشرف ایراد فرموده‌اند. در این اثر امام(ره) به بحث درباره دیدگاه اسلام در مورد حکومت و دولت در نیز نظریه ولایت فقیه به عنوان رکن اساسی در ایجاد حکومت اسلامی می‌پردازد.

مدیرعامل مؤسسه چاپ و نشر عروج به کتاب «جنود عقل و جهل» اشاره کرد و گفت: سربازان عقل و سربازان جهل، عنوان حدیثی طولانی و معتبر در کتاب «اصول کافی» است. در این حدیث نورانی امام صادق(ع) پس از بیان چگونگی خلقت عقل و کرامت انسان به سبب آن به معرفی نیرو‌های عقل مانند ایمان، عدل، رضا، شکر، توکل، نیکی به والدین، انصاف، استغفار، نشاط، کارایی و ... و نیرو‌های جهل مانند کفر، ناامیدی، ناسپاسی، حرص، آزار والدین، حماقت، تنبلی و ... می‌پردازند. امام خمینی(ره) در این اثر مهم تعدادی از این نیرو‌ها را در بیان امام صادق(ع) شرح و تفسیر کرده‌اند.

وی با پرداختن به انتشار کتاب‌های متعددی درباره نماز بیان کرد: یکی از بهترین کتاب‌ها که به قلم امام خمینی(ره) نگارش یافته، «آداب نماز» است که در قرآن، سخنان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، به این هدیه والای خداوند اشاره شده است.

ابراهیمی از تجدید چاپ دو اثر «سبوی عشق» و «ره عشق» از آثار ادبی و عرفانی امام(ره) خبر داد و گفت: «سبوی عشق» مجموعه غزل‌های عارفانه رهبر کبیر انقلاب است که در سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۸ سروده شد و مجموعه «ره عشق» نیز عشق‌نامه عرفانی منتشر نشده‌ای از امام خمینی(ره) است که خطاب به فاطمه طباطبایی مرقوم کرده‌اند.

وی تجدید چاپ «منشور روحانیت» از آثار مهم امام خمینی(ره) را اعلام کرد و گفت: این کتاب مربوط به پیام مهمی است که امام خمینی (ره) در سوم اسفند ۱۳۶۷ به روحانیون، مراجع، مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه صادر کرد و در آن به شرح وظایف روحانیون در حفظ و پیشبرد انقلاب و هشدار به آن‌ها در مورد تفرقه میان خودشان و صفوف مردم و عملکرد لیبرال‌ها در ابتدای انقلاب و پرهیز دادن مسئولان از سپردن پست‌های کلیدی انقلاب به لیبرال‌ها و مسائل مهم دیگری که برای حفظ انقلاب ضروری بود پرداخته‌اند.

انتهای پیام

captcha