برنامه‌های عزاداری آستان کریمه اهل‌ بیت(س) در دهه اول صفر
کد خبر: 3845763
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸

برنامه‌های عزاداری آستان کریمه اهل‌ بیت(س) در دهه اول صفر

کانون خبرنگاران نبأ ــ مراسم عزاداری دهه اول ماه صفر در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) از سوی اداره کل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس اعلام شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ اداره‌کل روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر بانوی کرامت برنامه عزاداری این مکان مقدس در دهه اول صفر ۱۴۴۱ را اعلام کرد.
مراسم عزاداری دهه اول صفر هر شب بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء و با سخنرانی حجج‌اسلام صادقی‌واعظ، مؤمنی، حسینی اراکی و حسینی قمی در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌شود.
در دهه اول ماه صفرالمظفر، مداحان مسعود زمانی، حسن اخباری، مهدی رسولی، سیدرضا نریمانی، مهدی سلحشور و سیدعلی حسینی‌نژاد مرثیه‌سرایی خواهند کرد.
همچنین به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) مراسمی در روز ۱۴ مهرماه مصادف با هفتم صفر بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر با مداحی سیدمهدی میرداماد برگزار می‌شود.
گفتنی است،‌ صفر؛ ماه غم، اندوه و گرفتاری است، در اولین روز این ماه اسرای کربلا و سرهای مطهر شهدا به شام وارد شد.
در روایات آمده است، در آن زمان برای ورود به شام مسیر باریک و کوتاهی تا دروازه «ساعات» وجود داشت، اما ورود سرهای مطهر شهدای کربلا در این مسیر کوتاه چندین ساعت طول کشید، چرا که مردم ستمگر آمده بودند که سرهای اسرا را تماشا و شادی کنند، همه هلهله می‌کردند، کف می‌زدند، سنگ‌پرانی می‌کردند، بی‌احترامی می‌کردند و زخم زبان می‌زدند.
حوادث تاریخی فراوانی در ماه صفر رخ داده است که از جمله آن‌ها می‌توان از وارد کردن سر مطهر امام حسین(ع) به شام، ورود اهل‌ بیت(ع) به شام، ولادت حضرت امام محمد باقر(ع) به روایتی، صدور توقیع امام عصر به حسین بن روح، ولادت امام موسی‌ کاظم(ع)، وفات حضرت سلمان فارسی، شهادت عمار یاسر رضی‌الله عنه در جنگ صفین ۳۷ هجری و شروع جنگ نهروان ۳۸ هجری قمری یاد کرد.
از اعمال سفارش شده در ماه صفر نیز می‌توان به توسل به اهل‌ بیت(ع)، صدقه دادن در اول ماه صفر برای دفع بلا و نگرانی، اقامه دو رکعت نماز شامل قرائت یک حمد و ۳۰ مرتبه سوره مبارکه توحید در رکعت اول و در رکعت دوم قرائت یک حمد و سی مرتبه سوره مبارکه قدر اشاره کرد.

جلال بیطرفان

انتهای پیام

captcha