نشست معنویت اسلام و چالش‌های جهان معاصر برگزار شد
کد خبر: 3845851
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

نشست معنویت اسلام و چالش‌های جهان معاصر برگزار شد

در ادامه سلسله نشست‌های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب، نشست «معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر» از سوی پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛  به نقل از مهر، به همت گروه اسلام و مطالعات معنویتِ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و با همکاری مرکز همکاری های بین المللِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پنج شنبه چهارم مهر، نشست علمی «معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» با ارائه حجت الاسلام محمدجواد رودگر و حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی برگزار شد.

در این نشست، ابتدا محمدجواد رودگر، از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و از استادان عرفان پژوه معاصر، به تبیین مقوله معنویت بر اساس محورهای چهارگانه و مبانی دینی و اسلامی (انسان شناختی، هستی شناختی، زبان شناختی و غایت شناختی) پرداخت تا زمینه ای برای تعریف معنویت از دیدگاه اسلام فراهم آورد. سپس ایشان به گسترش چالش های معنویت اسلامی در جهان معاصر پرداخت.

در ادامه این نشست علمی، حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی، عضو شورای علمی گروه اسلام و مطالعات معنویت و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه تهران، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص معنویت، آن را مانند هوش، مبتنی بر استعدادها و توانمندی هایی تعریف کرد که همانند آن قابل دسته بندی و گونه شناسی است.

وی با اشاره به این که حداقل تعادل معنوی در وجود هر انسان سالمی، شامل گزاره های فقه و اخلاق است، تعادل معنوی را لازمه معنویت در اقسام گوناگون آن عنوان کرد.

دبیری علمی این نشست، بر عهده حجت الاسلا مسلم گریوانی، پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه بود.

انتهای پیام

captcha