فعالیت مؤسسات قرآنی در حوزه عترت افزایش یابد
کد خبر: 3846314
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
حجت‌الاسلام کوششی:

فعالیت مؤسسات قرآنی در حوزه عترت افزایش یابد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران در نشست هم‌اندیشی مدیران شعب اتحادیه بر افزایش زمینه فعالیت مؤسسات قرآنی تأکید کرد و گفت: مؤسسات قرآنی باید علاوه بر آموزش قرآن، در حوزه عترت، آموزش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و غیره نیز فعالیت داشته باشند و محافل قرآنی و مذهبی را رونق بخشند.

زمینه فعالیت مؤسسات قرآنی افزایش یابدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی مدیران شعب اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان تهران، دوشنبه، 8 مهرماه، با حضور 23 نفر از مسئولان شعب اتحادیه برگزار شد.

طبق اطلاعات ارائه شده در این جلسه، در شهرستان دماوند 12 مؤسسه، رباط کریم 13 مؤسسه، بهارستان 17 مؤسسه، پاکدشت 24 مؤسسه، ورامین 24 مؤسسه، شهر قدس 14 مؤسسه، ملارد 8 مؤسسه، قرچک 9 مؤسسه، شهریار 26 مؤسسه، شهرری 35 مؤسسه، شمیرانات 27 مؤسسه، جنوب غرب تهران 57 مؤسسه، جنوب شرق 63 مؤسسه و شمال شرق 45 مؤسسه فعالیت دارند.

نمایندگان اتحادیه در هر یک از مناطق طی سخنانی در این نشست ضمن ارائه گزارش فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآن، به بیان مشکلات موجود بر سر راه فعالیت مؤسسات قرآنی از جمله مشکل بیمه و مالیات و کمبود مکان مناسب برای فعالیت مؤسسات و ... پرداختند و برخی راهکارهای لازم را برای ارتقای عملکرد مؤسسات و پیشرفت فعالیت‌های قرآنی مطرح کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران، طی سخنانی در این نشست ضمن تشکر و قدردانی از زحمات مدیران عامل اسبق اتحادیه، گفت: درصد کمی از مشکلاتی که مطرح می‌شود به مؤسسات قرآنی و اتحادیه مربوط است. بخش زیادی از این مشکلات به متولیان امور قرآنی برمی‌گردد که شرایط را به گونه‌ای رقم زد که مؤسسات به سمتی که نباید پیش رفتند. در واقع مؤسسات از زمانی دچار مشکل شدند که به عنوان ابزاری برای سیستم اداری قرار گرفتند. البته متأسفانه بعضی مؤسسات هم همکاری کردند. در هر صورت باید تعامل و همکاری لازم صورت پذیرد تا مشکلات جامعه قرآنی برطرف شود.

وی با اشاره به موضوع تمدید مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی که یکی از دغدغه‌های مدیران شعب اتحادیه بود، اظهار کرد: بعد از چندین سال پیگیری بحث ادغام اتحادیه‌های قرآنی، طبق بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فقط یک اتحادیه با عنوان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در کشور به رسمیت شناخته شده است، اما مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی همانند قبل از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی جداگانه صادر می‌شود؛ با این تفاوت که دیگر دو نوع مؤسسه قرآنی وجود ندارد، بلکه هر دو نهاد با عنوان مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و با یک ضوابط و اساسنامه مجوز صادر می‌کنند.

زمینه فعالیت مؤسسات قرآنی افزایش یابد

کوششی افزود: یکی از ایراداتی که قبلاً وجود داشت این بود که قرآن از عترت جدا فرض شده بود، در صورتی که عترت همان قرآن ناطق است. لذا باید بر گستره فعالیت مؤسسات قرآنی بیفزاییم و علاوه بر ارائه آموزه‌های عمومی و تخصصی قرآن، در حوزه عترت و آموزش نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و غیره نیز فعالیت‌هایی صورت پذیرد. در این میان سازمان تبلیغات اسلامی نیز ممکن است طرح‌هایی را برای اجرا به مؤسسات قرآنی ارائه دهد که مؤسسات هم می‌توانند این طرح‌ها را اجرا کنند و هم اینکه طرح‌های دیگری را در دستور کار خود قرار دهند. سازمان تبلیغات اسلامی نیز رسالت دارد که بر نحوه عملکرد مؤسسات قرآنی نظارت کند که از مسیر فعالیت‌های دینی و قرآنی خارج نشوند.

وی تصریح کرد: تمامی مؤسسات قرآنی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی مجوز فعالیت گرفته‌اند، باید تحت پوشش اتحادیه قرار گیرند و مدیران شعب باید با مؤسسات مناطق ارتباط برقرار کنند و در این راستا، فهرست مؤسسات قرآنی هر منطقه احصاء می‌شود و در اختیار مدیران شعب اتحادیه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران با اشاره به برخی پیشنهادها در زمینه درآمدزایی از سوی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: قدر مسلم این است که دولت ردیف اعتباری برای مؤسسات قرآنی در نظر نگرفته است. بنابراین باید تلاش کنیم تا مؤسسات را به درآمدزایی مناسب برسانیم. در برخی مؤسسات اگر فعالیت پیش‌دبستانی نباشد، مؤسسات تعطیل می‌شوند.

وی در رابطه با پیگیری مشکلات مؤسسات قرآنی گفت: به منظور پیگیری مشکلات مؤسسات قرآنی در ابتدا باید اطلاعات و آمار صحیح از نحوه فعالیت، نیروها و در کل تحلیل وضعیت و شرایط مؤسسات قرآنی داشته باشیم. طبق آمار بیش از 500 مؤسسه قرآنی در سطح استان تهران وجود دارد که برای جمع‌آوری اطلاعات این مراکز، چند فرم آماده شده که شامل فرم اطلاعات عمومی مؤسسات، مشخصات مدیرعامل، پرسنل، مربیان و اساتید، وضعیت بیمه اعضا، مشکلات مؤسسات، راهکارهای پیشنهادی مدیران؛ فرم اطلاعات و برنامه‌های آموزشی؛ فرم اطلاعات پژوهشی و فرم فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است.

انتهای پیام
captcha