رونمایی از سند ملی سالمندان/ هشدار نسبت به افسردگی سالمندانی که جوانی نکرده‌اند
کد خبر: 3846427
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱

رونمایی از سند ملی سالمندان/ هشدار نسبت به افسردگی سالمندانی که جوانی نکرده‌اند

گروه جامعه ــ امروز،‌ 9 مهرماه، در مراسم گرامیداشت روز سالمند از سند ملی سالمندان رونمایی به عمل آمد و وزیر بهداشت نسبت به افسردگی سالمندانی که جوانی نکرده‌اند، هشدار داد.

به گزارش ایکنا؛ برج میلاد امروز 9 مهرماه، میزبان 600 نفر از سالمندان سرزنده تهرانی بود که در مراسم گرامیداشت روز سالمند گرد هم جمع شده بودند.

اگر چه تعداد زیادی از آنها از عصا و حتی واکر برای حضور در مرکز همایش‌های برج میلاد که برای تردد و حضور سالمندان، معلولان و جانبازان مناسب‌سازی نشده است، استفاده می‌کردند اما این همایش یکی از پرشورترین مراسمی بود که در آن همه با اشتیاق برای دست‌اندرکاران امر دست و حتی سوت می‌زدند و بدون اینکه نیاز باشد مجری از آنها درخواست کند بلند صلوات می‌فرستادند و صحبت‌های مثبت‌ و امیدوارکننده سخنرانان را تشویق می‌کردند.

در ابتدای این مراسم فرزانه بشردوست، دبیرکل کانون سالمندان شهر تهران با اشاره به اینکه این کانون 30 هزار عضو دارد، گفت: این کانون با 10 سال سابقه فعالیت با همکاری نهادهای دولتی و مشارکت سمن‌های سالمندان در راستای فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همه سنین گام برداشته است.

پس از پخش فیلم کوتاهی که در آن سالمندان از مشکلات خود سخن گفتند، وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور طی سخنانی با بیان اینکه باید تلاش شود سالمندان زندگی مستقلی با مشارکت فعال در جامعه داشته باشند و شرایط جامعه برای این زندگی مستقل فراهم شود، تصریح کرد: اگر استقلال سالمندان را می‌خواهیم باید خدمات بیمه‌ای گسترش داده شود.

در ادامه مراسم لیلا جودان، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران به زبان انگلیسی سخنرانی کرد که ترجمه سخنان وی بر روی مونیتور سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد نمایش داده شد.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با اشاره به اینکه جمعیت سالمندان تهران بیش از میانگین کشور است، گفت: مناطق یک، سه و شش تهران بیشترین تعداد سالمند را دارا هستند و باید برنامه ویژه مناسب‌سازی برای این مناطق داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در تهران هیچ پروژه‌ای که در آن مناسب‌سازی رعایت نشده باشد، افتتاح نمی‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در آیین بزرگداشت روز جهانی سالمند همانند همیشه سخن خود را با شعر آغاز کرد اما تحت تأثیر غم از دست دادن مادر خود چند بار سخنان خود را قطع کرد که با تشویق سالمندان حاضر در مراسم توانست سخنرانی خود را ادامه دهد.

وی گفت: یکی از روندهای موجود هرم جمعیتی کشورهای در حال توسعه با توجه به افزایش طول عمر، کاهش مرگ ومیرها به خصوص در گروه سالمندان و مراقبت‌هایی که شکل می‌گیرد، افزایش جمعیت سالمندی است.

نمکی ادامه داد: در کشور ما چند اتفاق مهم جمعیتی در حال رخ دادن است. اول اینکه جمعیت به سمت پیر شدن می‌رود و این مسئله با افزایش جمعیت سالمندان با استاندارد موجود هر کشور تفاوت دارد. جمعیت ما به دلیل کاهش زاد و ولد‌ها از یک سو و افزایش امید به زندگی از سوی دیگر، به سمت سالمندی سوق پیدا می‌کند.

سلامت مردان مغفول مانده است

نمکی دومین اتفاق جمعیتی کشور را افزایش جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان سالخورده دانست و گفت: این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که در کشورهای در حال توسعه با توجه به مراقبت‌های ویژه در نظام سلامت برای گروه‌های آسیب‌پذیر که زنان و کودکان هستند بحثی به نام سلامت مردان مغفول می‌ماند. البته بانوان هم به وضع سلامتی خود بیشتر توجه می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که با پیر شدن جمعیت چه باید کرد؟ گفت:‌ 7.3 جمعیت امروزه سالمند تلقی می‌شوند، این آمار در آینده به به بیش از 16 درصد خواهد رسید و در سال‌های بعدتر افزایش 30 درصدی جمعیت سالمندان را خواهیم داشت؛ اما سالمندان ما با سایر سالمندان جهان تفاوت دارند.

گرفتار جمعیت سالمندی خواهیم شد که جوانی نکرده، پیر شده‌اند

نمکی تشریح کرد: اولین تفاوت جمعیت سالمند ایران با جمعیت سالمند جهان نوع رفتار و خلق و خوی سالمندان ماست. ما گرفتار جمعیت سالمندی خواهیم شد که جوانی نکرده پیر شده‌اند؛ همانطور که جوانان ما برخی مواقع کودکی نکرده جوان می‌شوند. این جمعیت افسرده در دوران جوانی به دلیل نبود زیرساخت‌های اشتغال و کسب ثروت احساس سرخوردگی کرده‌اند و حالا در دوران سالخوردگی احساس سرباری خواهند کرد پس جمعیتی خواهند بود که از نظر خلق وخو پرهزینه‌ هستند.

وزیر بهداشت ادامه داد: سالمند افسرده سالمندی است که به دنبال آزمایش دوره‌ای نمی‌رود، داروهای خود را مرتب استفاده نمی‌کند، ورزش منظم ندارد، زودتر دچار پوکی استخوان می‌شود و ... . یکی از گرفتاری‌های مبتنی بر واقعیت اجتماعی ما این است که درصد سالخوردگان افسرده ما کم نیست و اگر بخواهیم در نظام سلامت راهکاری برای رسیدگی به سالمندان پیدا کنیم اولین گام ایجاد نشاط اجتماعی است.

وی با تأکید بر اینکه سالمند ما نه فقط طول عمر بالا بلکه کیفیت زندگی بالا باید داشته باشد، گفت: امروز بین دو نسل کودکانمان و نسل پدران و مادرانمان فاصله ایجاد کرده‌ایم و اولین گام ما باید بازگشت به سنت‌های گذشته باشد که در هر خانه وجود سالمند به عنوان نوری در خانه محسوب شود.

نمکی افزود: بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند والدین خود را نزد خود نگه دارند اما به دلیل اشتغال روزها در خانه نیستند به همین دلیل قرار شده با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد مجموعه‌هایی برای حضور روزانه سالمندان فراهم کنیم که روزها سالمندان در این مراکز فعالیت و حضور داشته باشند و شب‌ها به کنار فرزندان خود بازگردند.

ادغام خدمات سالمندان در نظام خدمات بهداشتی درمانی

ادغام خدمات سالمندان در نظام خدمات بهداشتی درمانی خبر دیگری بود که نمکی اعلام کرد و افزود: از نیمه دوم امسال طرحی به عنوان «هر خانه یک پایگاه سلامت» اجرایی می‌شود که در این طرح سه خدمت پیشگیری، درمان و بازتوانی را در درون خانواده توسط خانم خانه به عنوان سلامت یار اجرا می‌کنیم و به عضو داوطلب در خانواده آموزش می‌دهیم که چگونه از سالمندان در خانه مراقبت کند؛ اولین گام اجتماعی کردن و مردمی کردن سلامت باید از خانواده برداشته شود.

وی بر دنبال کردن اجرای سند ملی سالمندی و اجرای آن تأکید کرد و گفت: در وزارت بهداشت در حال آماده کردن خودمان برای مواجهه با موجی از جمعیت سالمندان در آینده هستیم و باید از این افراد مراقبت کنیم.

رونمایی از سند ملی سالمندان و تجلیل از سالمندان موفق و برتر استان تهران از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

به عنوان آخرین سخنران نیز شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برای استفاده از پتانسیل سالمندی و فراهم کردن زندگی همراه با عزت برای سالمندان دولت به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و باید سازمان‌های مردم نهاد و خود سالمندان مشارکت کنند، گفت: در نظام اجرایی کشور نتوانسته‌ایم جایگاهی مناسب برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کنیم که باید این روند اصلاح شود.

اجرای موسیقی سنتی و آئینی نیز پایان بخش این مراسم بود.  

انتهای پیام
captcha