مدیریت گردشگری در کشور کارایی نداشته است/ لزوم تعریف جایگاه‌های کاربردی گردشگری در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3846777
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
در نشست گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه مطرح شد:

مدیریت گردشگری در کشور کارایی نداشته است/ لزوم تعریف جایگاه‌های کاربردی گردشگری در دانشگاه‌ها

گروه جامعه ــ در نشست گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه، ضمن تأکید بر لزوم تبیین جایگاه‌های علمی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری در دانشگاه‌ها، تصریح شد: مدیریت گردشگری در کشور کارایی لازم را نداشته است.

آمارهای ورود گردشگر به کشور درست نیست/ لزوم  تعریف جایگاه‌های علمی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری در دانشگاه‌هابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه، از سوی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی امروز ۱۰ مهرماه، در این مرکز برگزار شد.

شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مختلف این استان در حوزه جذب گردشگر به بیان آمار‌هایی در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: سالانه دو میلیون گردشگر وارد این استان می‌شود و با توجه به حضور ۲۴ هزار صنعتگر در گیلان سالانه چیزی حدود دو ملییون دلار صادرات صنایع دستی انجام می‌شود.

وی افزود: براساس ارزیابی‌های علمی با ۵۰۰ میلیون‌ تومان در هر شهری یک شغل ایجاد می‌شود، اما این رقم در استان گیلان صفر بوده و با ۲۵۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود، این در حالیست که با هر شش گردشگر خارجی نیز یک شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

امیرانتخابی با بیان اینکه هر سال بیش از ۱۰ میلیون گردشگر داخلی از استان گیلان بازدید می‌کنند، گفت: هر ۲۵ گردشگر داخلی نیز باید یک شغل به وجود آورد علی‌رغم همه این ظرفیت‌ها اتفاق خاصی در وضعیت گردشگری گیلان رخ‌ نداده است.

در این نشست همچنین حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی نیز با بیان اینکه گردشگری صنعتی است که همواره در سخنان رؤسای جمهور اخیر به عنوان یک شعار انتخاباتی مطرح شده است، گفت: هر رئیس جمهوری آمد اعلام کرد که گردشگری را دگرگون می‌کند، اما این‌ وعده‌ها در حد شعار باقی ماند و عملا هیچ اتفاقی برای گردشگری کشور نیفتاد.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی طی دو ماهه گذشته از زمان تشکیل خود، تبدیل به حیاط خلوت مجلس شورای اسلامی شده است، گفت: نمایندگان مجلس قانون‌گذار هستند، به جای قانون‌گذاری برای تسهیل و توسعه گردشگری این وزارتخانه جدید را تبدیل به محلی برای انتصابات مدنظر خود کرده و روزانه نامه‌های مختلفی را به این نهاد می‌فرستند و عملا توسعه گردشگری را فراموش کرده‌اند.

رفیعی تأکید کرد: صنعت گردشگری صنعتی است که اگر چرخ آن به گردش درآید چرخه اقتصاد کشور را دگرگون می‌کند در حالی‌که براساس سیاست‌های غلط در برابر آن مانع تراشی می‌کنند و مردم و بخش خصوصی را اذیت می‌کنند.

وی همچنین در انتقاد از آمار‌های اعلام شده ورود گردشگر به کشور، تصریح کرد: اینکه می‌گویند سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور شده‌اند درست به نظر نمی‌رسد، تعداد گردشگرانی که به چرخه اقتصاد کشور کمک کرده‌اند کمتر از یک میلون‌ نفر بوده‌اند.

محمدرضا اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در سخنانی با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی گردشگری در کشور موضوع آموزش است، اظهار کرد: هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه گردشگری، مزیت‌های آن را برای اجتماع و اقتصاد تبیین کنیم، دانشجویان ورود مناسبی به این موضوع نداشته و حتی اساتید دانشگاه هم در این مورد بی‌اطلاع هستند.

وی بیان کرد: بوم‌گردی بدون مطالعه و برنامه‌ریزی جایی سیر می‌کند که روستا‌های کشور را نابود می‌کند، آینده‌ بهتر زمانی میسر می‌شود که کیفیت بهتری در زندگی ایجاد شود، گردشگری اگر با برنامه و مطالعه باشد قطعا این تحول را ایجاد می‌کند.
 
مدیریت حوزه گردشگری در کشور کاربرد لازم را نداشته است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ۴۰ سال مدیریت حوزه گردشگری کاربرد لازم را نداشته است، گفت: بیش از ۶۰ درصد مشکلات در حوزه گردشگری مدیریتی است، امروز اگر نتوانیم سیستم مدیریتی خود را با صنعت گردشگری منطبق کنیم نمی‌توانیم آینده‌ای را برای این صنعت متصور باشیم.

اکبری با اشاره به عدم وجود سند جامع گردشگری یادآور شد: تا زمانی که نتوانیم این سند جامع را تهیه و تدوین کنیم، آینده‌ای برای این صنعت نیز متصور نیستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال طول کشید تا موضوع گردشگری ذیل سیاست‌های کلی نظام تعریف شود، گفت: هنوز دولت بسیاری از وظایف خود را در برابر گردشگری نمی‌داند، مثلا یکی از مسائلی که اصلا به آن توجه نمی‌شود، موضوع عوارض‌های گوناگونی است که در برابر خدمات گردشگری وضع شده است.

این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه یکی از مهمترین‌ راه‌های مقابله با تحریم‌ها توسعه گردشگری و بهره‌برداری از آن است، تصریح کرد: گردش مالی که این صنعت ایجاد می‌کند می‌تواند صنایع کشاورزی و دیگر صنایع را رونق بخشد. ضمن اینکه وقتی در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت می‌شود، منظور اقتصاد مقاومتی نیست بلکه استفاده از تمامی ظرفیت داخلی برای توسعه اقتصادی است؛ گردشگری این ظرفیت کامل را دارد که به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند.
 
انتهای پیام
captcha