پیش به سوی اربعین
کد خبر: 3846952
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
بر خط جامعه؛

پیش به سوی اربعین

جامعه ــ برگزاری همایش‌های علمی اربعین در دانشگاه‌های مختلف، آخرین تدابیر برای آغاز هرچه باشکوه‌تر پیاده‌روی اربعین، مرحله دوم جشن عاطفه‌ها در سراسر کشور و امضای سند تفاهم میان جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بود.

امروز/////پیش به سوی اربعینبه گزارش ایکنا؛ برگزاری همایش‌های علمی اربعین در دانشگاه‌های مختلف، آخرین تدابیر برای آغاز هرچه باشکوه‌تر پیاده‌روی اربعین، مرحله دوم جشن عاطفه‌ها در سراسر کشور و امضای سند تفاهم میان جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بود.

در بسته خبری بر خط جامعه، برخی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت خدمات ارتباطی برای مراسم اربعین

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت‌های مذهبی، ملی و منطقه‌ای، این هفته از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت خدمات ارتباطی برای مراسم اربعین امسال خبر داد.

اسماعیل اردکانی اظهار کرد: امسال برای مراسم اربعین حدود ۵۰ درصد افزایش ظرفیت ارتباطی در مناطق تمرکز زوار به‌ویژه در پایانه‌های مرزی ایجاد شده است. محور بعدی بحث و بررسی‌ شده در کمیته، افزایش پوشش مسیر‌های تردد زائران تا مرز‌های خروجی بود.

امروز/////پیش به سوی اربعین

مشاور وزیر ارتباطات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت‌ها تصریح کرد: برای راهپیمایی اربعین ما تنها پایانه‌های مرزی را مدنظر نداریم بلکه مسیر‌هایی که زائران از مبادی مختلف تا پایانه‌های مرزی برای ورود به کشور عراق پیش می‌گیرند هم برای ما حائز اهمیت است از همین رو امسال در تمام مسیر‌ها به ظرفیتی بالغ‌ بر ۹۸ درصدی رسیده‌ایم و در برخی مسیر‌ها هم پوشش ارتباطی حتی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش پیدا کرده است.

کافه در زیست امروزی

رشد تعداد کافه‌ها در شهرهای مختلف ایران و تمایل گروه‌های مختلف مردم به خصوص جوانان به کافه‌نشینی سؤال‌برانگیز شده است. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از دو هزار کافه در شهر تهران فعالیت می‌کنند و روز به روز بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. آیا این اقبال موجب گسترش فرهنگ غربی، اتلاف وقت و بی‌بندوباری است و باید محل توقف و نگرانی باشد؟ یا فرصتی‌ است برای گفت‌وگو، تعامل اجتماعی و فراغت روزانه و جایی برای نگرانی وجود ندارد؟ آیا برای کافه‌ها در کشورمان راهبردهای فرهنگی وجود دارد؟ اگر وجود ندارد آیا امکان و ضرورتی برای ایجاد وجود دارد؟

امروز/////پیش به سوی اربعین

خبرگزاری ایکنا، در راستای پاسخ به این سؤالات سلسله‌‌‌ مصاحبه‌هایی را با صاحب‌نظران عرصه فرهنگ و جامعه تدارک دیده است. این هفته و در ادامه کافه‌گردی با محمدرضا کلاهی، دکترای جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، به گفت‌وگو نشستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تبیین ماهیت مخالفت‌ها با کافه‌نشینی، به بیان ضرورت وجود فضایی مثل کافه در زندگی مدرن بشر پرداخت و اظهار کرد: کافه فضایی شهری برای تأمین بخشی از نیازهای ذهنی و آرمانی انسان است که در آن گفت‌وگو و تعامل انسانی انجام می‌پذیرد.

بررسی ابعاد مؤثر اربعین؛ از تأثیرگذاری بر زندگی امروز بشر تا آینده‌پژوهی

سومین همایش علمی بین‌المللی اربعین امروز، هشتم مهرماه، با بررسی ابعاد مختلف اربعین در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای،‌ جامعه‌شناختی،‌ کلامی و عقیدتی، فقهی و ادبی، تربیتی و روانشناسی و همچنین آینده‌پژوهی این رویداد عظیم برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه رویداد اربعین از حیث علمی، وظیفه و مأموریتی برعهده جامعه دانشگاهی می‌گذارد که عالمان مسلمان هم به آن اذعان دارند، ادامه داد: این تأکید از این‌ روست که حرکت پیاده‌روی اربعین به‌ سان آیینه‌ای است که جامعه اسلامی می‌تواند تمام آموزه‌ها و ظرایفی را که بر مبنای آن‌ها ماهیت و هویت او تعریف می‌شود در این قاب ببیند؛ لذا ورود عالمانه به این موضوع و رویدادی که مختص به یک روز نیست و از مدت‌ها قبل از روز اربعین مورد توجه است، لازم به نظر می‌رسد.

امروز/////پیش به سوی اربعین

وی افزود: امروزه نمایش حضور مردم در رویداد اربعین در دید جهانیان نشسته، به ویژه در عصر و زمانه‌ای که ضریب نفوذ رسانه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین وقتی چنین وضعیتی وجود دارد، وظیفه بخش عالمان و دانشگاهیان این است که این رویداد را از شئون مختلف مورد بررسی قرار دهند.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در سومین همایش بین‌المللی اربعین ضمن قدردانی و تجلیل از برگزارکنندگان این رویداد، مهمانان خارجی و معاون فرهنگی وزارت علوم، اظهار کرد: باید توجه کنیم که تحلیل‌های گوناگونی در زمینه اربعین مطرح است. لذا دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دانشگاهی که بر پدیده‌های اجتماعی و علوم انسانی تمرکز ویژه‌ای دارد پیشگام برگزاری این رویداد شده است.

تکمیل پیش‌نویس دستورالعمل طرح هر مسجد یک حقوقدان

نشست هماهنگی طرح هر مسجد یک حقوقدان این هفته، ۷ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه و نمایندگان سازمان‌های مربوطه در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد.

امروز/////پیش به سوی اربعین

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: پیش نویس دستورالعملی برای طرح هر مسجد یک حقوقدان تهیه شده است و اهداف هفت گانه در آن ذکر شده و محل اجرای برنامه‌ها مساجد، مصلی و بقاع متبرکه هستند. در این پیش نویس صلح و سازش مهمترین محور است و آشنایی مردم با نحوه طرح صحیح دادخواستها، قوانین و موضوعات مختلف در باب رعایت حقوق شهروندی باید در مشاوره‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

صادقی گفت: همچنین شورای راهبردی در مرکز در نظر گرفته شده و سعی شده است که همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع فهرست شوند و وظایف این شورا سیاست گذاری و نظارت کلان و رفع مشکلات در این مجموعه است. همچنین در استان‌ها شورای راهبردی استانی پیش بینی شده که مشابه آن اعضای شورای استانی در سطح استان تشکیل می‌شود و بعد از آن وارد مرحله اجرایی و نوع تقسیم کار می‌شویم.

آغاز همکاری جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حمایت از تولید و اشتغال

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فناورانه در راستای حمایت از تولید داخلی در حوزه‌های انرژی، دامداری و کشاورزی بین جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)،‌ امروز ۹ مهرماه، برگزار شد.
مخبر در این نشست کرد: امروز در چهار محور با جهاددانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهیم کرد. این تفاهم‌نامه نزدیک به ۱۱۵ میلیارد تومان ارزش دارد که آغازی خوب است و زمانی که به بازار می‌رسد، قطعاً چندین برابر خواهد شد. طراحی یک پمپ درون چاهی با حدود دو میلیارد تومان و ساخت یک دکل حفاری با سرمایه‌گذاری ۹ میلیون دلار از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

وی یادآور شد: ایران ۱۰۰ سال است که نفت دارد؛ اما جالب است که هنوز جزء کشورهایی هستیم که برای اکتشاف میادین نفتی و استخراج نفت به کشورهایی محتاجیم که یک بشکه نفت ندارند.

رئیس جهاددانشگاهی نیز اظهار کرد: با توجه به توان تولید فناوری و تجاری‌سازی که در جهاددانشگاهی وجود داشت و نیز سابقه همکاری که ما با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در زمینه سلول‌های بنیادی داشتیم، امروز تفاهم‌نامه‌ای را برای گسترش فعالیت‌ها در چهار محور و موضوع به امضا رساندیم.

طیبی افزود: همکاری در این تفاهم‌نامه در زمینه‌های فنی مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی، بالادست، میان‌دست و پایین‌دست، انرژی برق و انرژی نو، فناوری اطلاعات، حوزه پزشکی، سلامت، درمان و دارو، هوشمندسازی کشاورزی و اصلاح نژاد دام است.

رونمایی از سند ملی سالمندان

این هفته،‌ ۹ مهرماه، در مراسم گرامیداشت روز سالمند از سند ملی سالمندان رونمایی به عمل آمد و وزیر بهداشت نسبت به افسردگی سالمندانی که جوانی نکرده‌اند، هشدار داد.

امروز/////پیش به سوی اربعین

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در آیین بزرگداشت روز جهانی سالمند همانند همیشه سخن خود را با شعر آغاز کرد اما تحت تأثیر غم از دست دادن مادر خود چند بار سخنان خود را قطع کرد که با تشویق سالمندان حاضر در مراسم توانست سخنرانی خود را ادامه دهد. یکی از روندهای موجود هرم جمعیتی کشورهای در حال توسعه با توجه به افزایش طول عمر، کاهش مرگ ومیرها به خصوص در گروه سالمندان و مراقبت‌هایی که شکل می‌گیرد، افزایش جمعیت سالمندی است.

نمکی ادامه داد: در کشور ما چند اتفاق مهم جمعیتی در حال رخ دادن است. اول اینکه جمعیت به سمت پیر شدن می‌رود و این مسئله با افزایش جمعیت سالمندان با استاندارد موجود هر کشور تفاوت دارد. جمعیت ما به دلیل کاهش زاد و ولد‌ها از یک سو و افزایش امید به زندگی از سوی دیگر، به سمت سالمندی سوق پیدا می‌کند.

اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از بروز مشکل در حمل و نقل اربعین

دبیر ستاد مرکزی اربعین این هفته اعلام کرد: در اربعین سال جاری ۶۰ درصد امکانات موکبی افزایش داده شده است و با توجه به اینکه روز اربعین موکب‌های عراقی جمع آوری می‌شوند، پیش‌بینی شده سه روز پس از روز اربعین موکب‌های ایرانی حضور داشته و به ارائه خدمات ادامه دهند.

امروز/////پیش به سوی اربعین

وی درباره هزینه تردد در کشور عراق و کمبود وسایل حمل و نقل در اربعین سال گذشته گفت: کمبود اتومبیل در مراسم اربعین سال‌های گذشته رخ داد و مشکلاتی را ایجاد کرد که بر این اساس با مسئولان عراقی مذاکراتی انجام شد تا سیستم حمل و نقل عراق به صورت کنترل شده و نظارت شده به زائران ایرانی خدمت‌رسانی کند. همچنین تعدادی وسیله نقلیه را برای حمل و نقل زائران ایرانی از شهرهای زیارتی عراق به هنگام بازگشت به کشور تدارک دیده‌ایم تا مشکلی در حمل و نقل پیش نیاید.

محمدی‌فر در خصوص تردد وسایل نقلیه شخصی ایرانی در عراق بیان کرد: در کشور عراق زیرساخت مناسبی از نظر جاده و پارکینگ وجود ندارد. بدین جهت با توجه به تراکم جمعیت در مرزها، تردد ماشین شخصی از ۱۵ تا ۳۰ مهرماه، در مرزها ممنوع شده است. ولی اتوبوس‌هایی پیش‌بینی شده تا زائران به صورت دربستی از آنها استفاده کنند. برای داخل کشورمان نیز امکانات پارکینگ فراهم شده تا زائرانی که با ماشین شخصی به سمت مرزها می‌روند خودروی خود را در پارکینگ‌ها پارک کنند و با وسایل نقلیه عمومی وارد کشور عراق شوند.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنیم زائران تا مرزهای خروجی را با ماشین شخصی خود بروند و پس از آن از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

اپلیکیشن اربعینی «فانوس» در ایکنا رونمایی می‌شود

اپلیکیشن دستیار هوشمند پیاد‌ه‌روی اربعین حسینی با عنوان «فانوس» با ایجاد ظرفیت برای تبدیل شدن هر زائر به یک خادم، یکشنبه ۱۴ مهرماه در ایکنا رونمایی می‌شود.

امروز/////پیش به سوی اربعین

اپلیکیشن فانوس برآن است تا در سطوح مختلف به اصلاح برخی مشکلات و مرتفع ساختن ضعف‌ها با مشارکت هرچه بیشتر مردم بپردازد. فانوس ابزاری دانش‌بنیان، هوشمند، ارزش‌آفرین، مشارکت‌افزا، هدایتگر و مردمی است. این اپلیکیشن مبتنی بر مطالعات است و با بهره‌بردن از نخبگان و دارندگان عناوین در المپیاد‌های ملی و بین‌المللی طراحی و تولید شده است.

همچنین، این برنامه هوشمند در فرآیند‌ها و مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است و به هدایتگری افراد، کاروان‌ها و مجموعه‌ها می‌پردازد و با افزوده شدن بر تعداد کاربران قابلیت‌ و هوشمندی آن افزایش پیدا می‌کند. این اپلیکیشن یکشنبه ۱۴ مهرماه، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در خبرگزاری بین‌المللی ایکنا به نشانی؛ خیابان انقلاب،‌ خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، پلاک ۸۵ رونمایی می‌شود.

نرم‌افزار «مسجدیاب» در اختیار عموم قرار گرفت

نرم‌افزار تلفن همراه «مسجدیاب» ویژه مساجد استان تهران را که آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ به طور آزمایشی در نخستین نمایشگاه تخصصی مسجد رونمایی شده بود، حالا پس از حدود یک سال در اختیار عموم قرار گرفت.

امروز/////پیش به سوی اربعین

بنابر این گزارش، نمایش دقیق مکان مسجد بر روی نقشه به صورت آنلاین، نمایش دقیق نزدیکترین مساجد به کاربر، ارائه تصویر سه‌بعدی از نمای داخلی و خارجی مسجد و امکان مشاهده فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی مساجد از ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

همچنین، در این نرم‌افزار قابلیت افزایش اطلاعات مساجد تازه‌تأسیس، ویرایش برنامه‌های مساجد و ارسال گزارش اصلاح اطلاعات برای امام جماعت تعبیه شده است. مسجدیاب در زمینه گردشگری حلال در استان تهران نیز کارآمد خواهد بود و گردشگران می‌توانند اطلاعات و تصاویر مساجد تاریخی و فاصله مکانی بین آن‌ها را نیز در این نرم‌افزار مشاهده کنند.

برای دریافت نرم‌افزار مسجدیاب می‌توان به آدرس www.masjed.ir/fa/mosque مراجعه کرد.

مرحله دوم جشن عاطفه‌ها در مدارس سراسر کشور برگزار شد

مراسم جشن عاطفه‌ها با حضور معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد و معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و دانش‌آموزان مدارس شهر قدس این هفته در ورزشگاه الغدیر این شهر برگزار شد.

امروز/////پیش به سوی اربعین

علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در این مراسم با اشاره به برگزاری مرحله نخست جشن عاطفه‌ها در روزهای هفتم و هشتم شهریورماه، گفت: در مرحله نخست جشن عاطفه‌ها، مردم نیکوکار با حضور در پایگاه‌های کمیته امداد، مراکز نیکوکاری، مصلی‌های نماز جمعه و همچنین از طریق روش‌های غیر حضوری، کمک‌های خود را برای دانش‌آموزان نیازمند ارسال کردند.

انتهای پیام
captcha