هومبولت؛ تنها مؤسسه الهیات شیعه و سنی در آلمان
کد خبر: 3847208
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳

هومبولت؛ تنها مؤسسه الهیات شیعه و سنی در آلمان

گروه بین‌الملل ــ مؤسسه الهیات اسلامی «هومبولت» برلین نخستین مؤسسه الهیات اسلامی در برلین و اولین مؤسسه در یک دانشگاه آلمانی است که به تدریس الهیات شیعه و سنی می‌پردازد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، پس از مدت‌ها انتظار، مؤسسه الهیات اسلامی هومبولت برلین اوایل ماه اکتبر کار خود را با ۲۵۰ دانشجو آغاز کرده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد هنوز مشکلات این مؤسسه به پایان نرسیده است. آنطور که مسئولان دانشگاه می‌گویند، کادر آموزشی تکمیل نشده و قرار است فعلا آموزش در این مؤسسه از سوی تعدادی از استادیاران انجام شود. مایکل بورگلته، مدیر مؤسسه الهیات اسلامی در گفت‌وگو با تاگس‌اشپیگل درباره شرایط و روند کار این مؤسسه توضیح داده است:

در مؤسسه الهیات اسلامی هومبولت چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؟

این نخستین مؤسسه الهیات اسلامی در برلین و اولین مؤسسه در یک دانشگاه آلمانی است که به تدریس الهیات شیعه و سنی می‌پردازد. تحصیل در این مؤسسه، به دانشجویان علاقمند کمک می‌کند تا به سطح بالایی از درک و آگاهی از الهیات اسلامی برسند.

چرا کادر آموزشی از گروهی از استادیاران تشکیل شده است؟

به طور متوسط برای شکل‌گیری کادر آموزشی دانشگاه و گروه‌های مختلف آموزشی حداقل ۲ سال وقت لازم است. ما این کار را در مدت یک سال و شش ماه انجام دادیم. چرا که بخش آموزش سناي برلین تصمیم گرفت که  این مؤسسه سریع‌تر ، کار خود را آغاز کند. به همین دلیل انتصاب اساتید با سرعت بیشتری انجام شد.

به هر حال، هنوز شما نتوانسته‌اید کادر آموزشی را تکمیل کنید.

ما با گروهی از اساتید که رزومه خود را ارسال کرده‌اند، تماس گرفته‌ایم و گفت‌وگو با این گروه آغاز شده است. اما تا زمانی که با آنها به توافق برسیم، با گروهی از استادیاران کار می‌کنیم. این اتفاقی است که در بسیاری از دانشگاه‌های جهان مرسوم است و صدمه‌ای به تحصیل دانشجویان نمی‌زند.

گروه‌های مختلف بارها به ترکیب شورای مشورتی انتقاد کرده‌اند. از نگاه شما این شورا در ماه‌های اخیر، به وظیفه خود عمل کرده است؟

وظیفه هیئت مشورتی تأیید اساتید مؤسسه است. آنها این کار را به خوبی در این مدت انجام داده‌اند. آنها از میان شش استاد، ۵ نفر را تأیید کرده‌اند. اینکه استاد ششم هنوز به تأیید نرسیده نیز به دلیل محدودیت زمانی است.

آیا اعضای هیئت مشورتی واقعا براساس شواهد و مدارک اعضا را انتخاب می‌کنند؟

من عضو هیئت مشورتی نیستم، اما در جلسات حضور داشتم. بحث‌ها متمرکز بر کار اساتید و سازنده بود. براساس اساسنامه مؤسسه، هیئت مشورتی وظیفه دارد دانش مذهبی اساتید را تأیید کند. در حقیقت اساتید به تأیید کمیسیون آموزشی دانشگاه رسیده بودند و هیائ مشورتی تنها از لحاظ مذهبی آنها را بررسی کرد.

با این اوصاف، در آینده کادر آموزشی مؤسسه چگونه خواهد بود؟

کادر آموزشی از سه پروفسور با تجربه و سه استاد جوان تشکیل خواهد شد. آنچه مدنظر ماست ترکیب دو استاد زن و چهار استاد مرد است. مهم‌ترین معیار برای انتخاب این اساتید، برتری علمی است. آنها باید علاوه بر آنکه مباحث اسلامی را بشناسند، شناخت خوبی نسبت به تاریخ اسلام و جامعه مسلمانان داشته باشند. همچنین برای ما اهمیت دارد که آنها بتوانند درباره موضوعات مختلف در حوزه الهیات اسلامی به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

گفته بودید دو استاد مهمان نیز قرار است به جمع اساتید اضافه شوند.

یکی از اساتید مهمان، سردار کورناس، استاد حقوق اسلامی در آکادمی ادیان جهانی در هامبورگ است. او تنها استاد ما است که در حال حاضر به عنوان امام جماعت نیز فعالیت دارد. استاد دیگرمان محمد قربیه، در حال حاضر استاد تاریخ اسلامی در شهر کُلن آلمان است.

استقبال دانشجویان تاکنون چگونه بوده است؟

استقبال بسیار خوب بوده است.۳۵۰ نفر برای ثبت‌نام درخواست داده بودند که ما ۲۵۰ نفر را پذیرفته‌ایم.

برعکس آنچه گفته می‌شد، در مؤسسه هومبولت هیچ آموزشی برای امامان جماعت وجود ندارد. آنها اکنون زیر نظر انجمن‌های اسلامی دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند. آیا تاکنون از سوی انجمن‌های مساجد درخواستی برای آموزش امامان داشته‌اید؟

هنوز برای این کار زود است. مؤسسه ما ابتدا باید نشان دهد که می‌تواند در حوزه آموزش الهیات اسلامی موفق باشد. برای آموزش امامان ما باید با انجمن‌های اسلامی در آلمان کار کنیم و این امر نیاز به زمان دارد.

انتهای پیام
captcha