ریشه حوادث اخیر عراق در خارج از این کشور است
کد خبر: 3847793
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
سفیر سابق ایران در اردن:

ریشه حوادث اخیر عراق در خارج از این کشور است

گروه سیاست و اقتصاد ــ سفیر سابق ایران در اردن گفت: شکل‌گیری تظاهرات اخیر عراق از سوی برخی بعثی‌ها و حمایت خارجی‌ها با استفاده از فضای مجازی بود همچنین بازگشایی بوکمال، حمایت دولت عراق از حشدالعشبی و پیاده‌روی اربعین سبب شد تا دشمن در این مقطع زمانی چنین حرکتی را ایجاد کند.

ریشه حوادث اخیر عراق در خارج از این کشور استبه گزارش ایکنا از قم، مجتبی فردوسی‌پور، سفیر سابق ایران در اردن امروز ۱۴ مهرماه در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق که در سالن علامه طباطبایی(ره) سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر برگزار شد گفت: با یکی از استادان شیعه در کویت بحث می‌کردم؛ او معتقد بود که شاید یک قرن بر مناسبات عراق و کویت بگذرد ولی کویتی‌ها باز وقتی می‌خواهند عراق بروند با دیدگاه کینه و حقد نگاه می‌کنند ولی ایران بعد از تحمل هشت سال جنگ تحمیلی، اگر روز پذیرش قطعنامه هم کاروان‌های زیارتی راه می‌افتاد ایرانی‌ها به عراق می‌رفتند.

وی با بیان اینکه پیوندهای دیرینه میان ایران و عراق وجود دارد که شاید بیش از سه هزار سال هم تداوم دارد به بحث تمدن‌سازی اربعین اشاره و تصریح کرد: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر تمدن‌سازی تاکید زیادی فرموده‌اند لذا از اهمیت زیادی برخوردار است.

ولایت؛ خمیرمایه تمدن اسلامی

فردوسی‌پور با بیان اینکه خمیرمایه تمدن اسلامی، بعد شریعت شامل ولایت تکوینی و تشریعی است افزود: آنچه خمیرمایه بقای تمدن اسلامی است قیام عاشورا است و امروز در بحث اربعین می‌بینیم که این قیام چگونه علت مبقیه اسلام و شیعه بوده است.

وی افزود: اربعین رشته پیوند و اتصال بعد از غیبت نواب خاص در تمدن اسلامی است و خود را می‌تواند تا قیام حضرت حجت تداوم ببخشد و شاید بتوان گفت الگویی از نظام جهانی امام مهدی در راهپیمایی اربعین متجلی شده است و باید روی این بعد توجه زیادی داشته باشیم.

فردوسی‌پور با تاکید بر اینکه خردورزی، تقویت خودباوری، دانش‌افزایی، حضور فعال در جامعه مدنی و تزکیه نفس از مولفه‌های مهم بروز یافته در اربعین است تصریح کرد: ذخیره ما در بعد اجرایی فرامین رهبری چیزی جز ظرفیت بالای راهپیمایی اربعین نیست.

سفیر سابق ایران در اردن به بحث آسیب‌شناسی پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و ادامه داد: اربعین را باید الگویی مردمی ببینیم و حاکمیت کمتر دخالت کند ولی صرفا هم نباید به جنبه توده‌ای محدود کنیم بلکه باید در حوزه تولید فکر به پردازش محتوایی آن بپردازیم.

فردوسی‌پور اظهار کرد: تظاهرات اخیر عراق متشکل از برخی بعثی‌ها و حمایت خارجی‌ها و با استفاده از فضای مجازی بود که رهبری خاصی هم نداشت و بازگشایی بوکمال، حمایت دولت عراق از حشدالعشبی و پیاده‌روی اربعین سبب شد تا دشمن در این مقطع زمانی چنین حرکتی را ایجاد کند.

وی افزود: اگر دنبال قیام جهانی حضرت حجت و بقای نظام اسلامی و تقویت اربعین هستیم باید کار علمی و محتوایی کنیم و از کارهای صوری متناسب با یکی دو هفته منتهی به اربعین دوری کنیم و تنها به منبر و خطابه بسنده نکنیم زیرا اربعین می‌تواند برای تشیع، آورده زیادی داشته باشد.

سفیر سابق ایران در اردن تصریح کرد: آنچه حدود و ثغور مرزهای روابط سیاسی و اجتماعی را برداشته است همین پیاده‌روی اربعین است.

دبیرخانه دائمی برای اندیشکده اربعین

همچنین ابراهیم علیپور، رئیس پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: واقعیت این است که ما از کار عظیمی که در اربعین صورت می‌گیرد نتوانسته‌ایم خروجی نخبگانی بگیریم که در جهت تعمیق روابط ایران و عراق هم موثر باشد.

وی افزود: باید دبیرخانه دائمی برای اندیشکده اربعین ایجاد کنیم و به بحث آسیب‌شناسی و تولید محتوا بپردازیم. آسیب‌های متعدد نخبگانی در مسیر پیاده‌روی وجود دارد ولی رفع این آسیب‌ها از سوی کارشناسان و نخبگان کمتر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha