تمدن‌سازی نیاز به فقه کلان و جامعه‌ساز دارد
کد خبر: 3848828
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

تمدن‌سازی نیاز به فقه کلان و جامعه‌ساز دارد

گروه حوزه‌های علمیه ـ آیت‌الله اراکی با بیان اینکه بانک‌های فعلی ما بر مبنای فقه اسلامی خرد شکل گرفته‌اند نه فقه اسلامی کلان، گفت: امروز برای تمدن‌سازی به فقه کلان و جامعه‌ساز نیاز داریم که تکلیف رفتار جمعی را معین می‌کند نه رفتار فردی و خرد را.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، به مناسبت فرارسیدن بیست و نهمین سالگرد تأسیس این مجمع صبح امروز، چهارشنبه ۱۷ مهر، در پاسخ به سؤالی درباره دلایل اعلام خداحافظی او از دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز در شرایطی هستیم که چهل ساله اول انقلاب را طی کرده و چهل ساله دوم آغاز شده است و باید بتوانیم فقه مناسب با دوران کنونی را تدوین و عرضه کنیم.

وی افزود: امروز به فقه اقتصادی، فقه فرهنگ، ‌فقه عمران شهری، فقه محیط زیست و به فقه‌های متناسب با شرایط امروز که بتواند تمدن اسلامی را محقق کند نیاز داریم که جای آن‌ها خالی است. بنده به شخصه منتظر بودم که فعالیت‌های چشمگیری در حوزه‌ها انجام بگیرد. بزرگانی بودند که از دست رفتند که امیدوار بودیم با حضور این بزرگان تا حدودی به این نیازها پاسخ داده شود. امروز جای آن بزرگان خالی است.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: ادعا نمی‌کنم در این عرصه بتوانم کار زیادی انجام دهم اما در حد خودم می‌توانم گام‌هایی در عرصه بردارم و گام‌هایی هم برداشته‌ام. به هر حال در عرصه فقه نظام اقتصادی کارهای بزرگی در حوزه علمیه قم شروع کردیم و باید به پایان برسانیم. اگر این فقه اقتصادی را کاملاً تنظیم کرده بودیم امروز دچار این وضعیت در نظام بانکی و بانک نیمه‌کاره اسلامی نبودیم که نه اسلامی است نه غیراسلامی. البته این حرف بدین معنا نیست کسانی که با این بانک‌ها تعامل می‌کنند کار غیرشرعی می‌کنند. حرف من این است که دو گونه فقه داریم؛ فقه رفتار فردی و فقه رفتار اجتماعی و کلان.

وی با بیان اینکه بانک‌های فعلی ما بر مبنای فقه اسلامی خرد شکل گرفته‌اند نه فقه اسلامی کلان، گفت: این حرف بزرگی است که ما زده‌ایم و گفتیم که امروز برای تمدن‌سازی به فقه کلان و جامعه‌ساز نیاز داریم که تکلیف رفتار جمعی را معین می‌کند نه رفتار فردی و خرد را. در این عرصه کار جدی چندانی انجام نگرفته است. تا کی می‌خواهیم منتظر باشیم. لذا احساس تکلیف عینی کردم که خودم را کاملاً مشغول کار حوزوی و علمی کنم و در حد توانم فقه کلان را تدوین کنم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: بنده ۵۰ سال است که کار علمی می‌کنم و می‌توانم در حد مقدورات خودم کاری انجام دهم که شاید دیگران نتوانند آن را انجام دهند و جوان‌ترها با نفس تازه‌تر می‌تواند در مجمع حاضر شوند با توجه به اینکه امروز مجمع تقریب یک سازمان نظام‌مند است و قائم به فرد نیست و از مقام معظم رهبری استدعا کردم و ایشان هم اجابت کردند و در بیانیه‌ای اعلام کردم. این اعلام هم به خاطر این بود که در عرصه رسانه عده‌ای از این استعفا سوء استفاده کنند.

برای مشاهده مشروح این خبر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha