برگزاری مراسم گرامیداشت ۲۴ مهر در مسجد جامع کرمان
کد خبر: 3850317
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

برگزاری مراسم گرامیداشت ۲۴ مهر در مسجد جامع کرمان

گروه سیاست و اقتصاد ــ مراسم گرامیداشت ۲۴ مهر سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان، شامگاه دیروز با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد جامع کرمان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کرمان، حسین انجم‌شعاع، سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در مراسم گرامیداشت 24 مهر با اشاره به اینکه این روز، نماد مبارزات انقلابی مردم کرمان است، گفت: در چنین روزی مسجد جامع شهر کرمان توسط عوامل رژیم پهلوی به آتش کشیده شد.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار حادثه 24 مهر افزود: به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان چهره ننگین و پلید رژیم را بر همه روشن کرده و به جریان انقلاب مردم را در کشور سرعت بخشید.

همچنین در این مراسم رضا درویشی از مبارزان با سابقه انقلابی در کرمان که شاهد عینی این ماجرا بوده به روایت 24 مهر 57 پرداخت.

این انقلابی مبارز درباره روز حادثه گفت: عصر 23 مهرماه بین نماز مغرب و عشاء اعلام کردند که فردا مراسم شهدای 17 شهریور تهران در مسجد جامع برگزار می‌شود، اول صبح زود خود را به مسجد رساندم که دیدم پاسبان‌ها دور تا دور مسجد ایستاده‌اند از پله‌ها که پایین آمدم وارد مسجد شدم.

وی افزود: خطیب آن روز آقای صمندانی بود. در بین سخنرانی ناگهان فردی داخل آمد و داد زد که درهای مسجد را ببندید، کامیون کامیون کولی‌ها همراه ساواک با چوب و چماق درب‌های مسجد را شکستند و مردم و زن بچه‌ها را زیر بار کتک گرفتند و قرآن‌ها را آتش زدند.

این مبارز انقلابی دلیل حمله به مسجد را تشریح کرد و گفت: دلیل اینکه به مسجد حمله کردند این بود که ناب‌ترین و انقلابی‌ترین‌های مردم کرمان در مسجد جمع شده بودند.

یادآور می‌شود، مهر 57 بود و تعداد زیادی از مردم کرمان به‌منظور بزرگداشت اربعین شهدای 17 شهریور تهران و اولین سالگرد شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی، تمامی مغازه‌ها را تعطیل کرده و در مسجد جامع کرمان اجتماع کرده بودند که ناگهان حدود 300 نفر از عوامل رژیم پهلوی در لباس زاغه‌نشینان معروف به کولی با در دست داشتن چوب و میله آهنی و با شعار جاوید شاه به مسجد حمله کرده و با میله و چوب به جان مردم افتادند و پس از ضرب و شتم مردم، قسمتی از وسایل و ساختمان مسجد جامع کرمان از جمله قرآن‌ها را سوزاندند.

انتهای پیام
captcha