اربعین؛ نماد عظمت، زنده بودن و سربلندی شیعیان
کد خبر: 3850619
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

اربعین؛ نماد عظمت، زنده بودن و سربلندی شیعیان

گروه اجتماعی_ عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: همان‌گونه که گفته شده حج نشانه عظمت اسلام است و اربعین نیز نماد عظمت، زنده بودن و سربلندی شیعیان اهل بیت(ع) است.

اربعین؛ نماد عظمت، زنده بودن و سربلندی شیعیانحجت‌الاسلام والمسلمین محمد امین میکائیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و راه و روش از «یاحسین گفتن تا با حسین بودن» اظهار کرد: تفاوت ظاهری یک نقطه است، اما عالمی در این نقطه نهفته است که به قول شاعر از احمد تا احد یک میم فرق است، جهانی اندر آن یک میم غرق است.

وی افزود: یا حسین ذکری است بر زبان و هر زبانی می‌تواند این ذکر را تکرار کند، در معنی ایمان امام رضا(ع) فرمود «ایمان سه بخش است؛ گفتن به زبان، تصدیق با قلب و عمل با اعضا و جوارح»، اگر یا حسین فقط در زبان باشد معنای «با» درست نمی‌شود، اما اگر یا حسین بر دل هم نشیند و در چشم، گوش، دل، دست و پا و تمام وجود انسان جریان یابد آن وقت است که بین ذکر و ذاکر اتحاد ایجاد می‌شود و این جا است که گوینده «یا حسین» پوینده «باحسین» می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) در بیان فلسفه‌ عبادات، می‌فرماید «خداوند حج را قرار داد برای استوار کردن و برافراشتن پرچم دین» و بیراه نیست اگر بگوییم اجتماع و پیاده‌روی سیل‌آسای اربعین، می‌تواند عامل استواری و بر افراشتن پرچم اسلام ناب محمدی یعنی مکتب اهل بیت(ع) باشد.

میکائیلی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان چه کار‌هایی باید انجام بدهند تا زندگی‌شان به رسم اربعینی و در مسیر امامت و ولایت باشد، بیان کرد: امام حسین(ع) چراغ هدایت است و اگر نوجوانان و جوانان پاک سرشت امروزی، این چراغ راه هدایت را در دست و دیده و دل بیاویزند، به یقین در پیچ وخم‌های تاریک مسیر پر آشوب زمان، زمین نخواهند خورد.

وی گفت: کافیست در مواجهه با هر موضوعی با خود بگوییم اگر حسین(ع) و یاران او در این مسئله قرار می‌گرفتند چه می‌کردند؟ پس همانگونه که گفته شد حج نشانه عظمت اسلام است و اربعین نیز نماد عظمت و زنده بودن و سربلندی شیعیان اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام
captcha