به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت؛ مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، با اشاره به ادغام ادارهکل امور تربیتی و دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی به بیان برخی سیاستها و برنامههای پیش رو پرداخت و اظهار کرد: ایجاد یکپارچگی و انسجامبخشی به روند سیاستگذاری، طراحی، اجرا، نظارت و ارزشیابی طرحها و برنامههای مرتبط در حیطه ارتقایی، پیشگیرانه، مداخلات تخصصی، مراقبتی و حمایتی در حوزه راهنمایی، خدمات مشاورهای و روان شناختی، سلامت روان و فوریتهای روانی - اجتماعی را دنبال میکنیم.
وی افزود: بهرهگیری از مشارکت مؤثر برون و درونبخشی، افزایش نرخ پوشش فعالیتهای بهداشت روان و پیشگیری از آسیبهای روانی - اجتماعی در سطح مدارس کشور و با تأکید بر گسترش دامنه اجرای طرحهای توانمندسازی دانشآموزان، والدین و کارکنان به حداقل ۶۰ درصد و جلب مشارکت و شبکهسازی ذینفعان مدرسه، خانواده و محله برای ارتقای بهداشت روان و پیشگیری از آسیبهای روانی - اجتماعی در قالب تشکلهای مرد نهاد و دولتی را نیز مدنظر داریم.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی همچنین به ظرفیتسازی و ارتقای آمادگیها برای مداخله سریع، به موقوع و مؤثر در فوریتهای روانی - اجتماعی دانشآموزان و ارائه خدمات مورد نیاز توانمندسازی، درمان و حمایتهای اجتماعی دانش آموزان در معرض خطر، پرخطر و آسیب دیده اشاره کرد و گفت: برای کاهش عوامل مخاطره آمیز در بین دانشآموزان تلاش میکنیم.
شکوهی ادامه داد: هماهنگی، نظارت و ظرفیت سازی برای حسن اجرای فعالیتهای بهداشت روان و پیشگیری از آسیبهای روانی - اجتماعی آموزش و پرورش در سطح استان و مناطق، همچنان به عنوان مرجع تصمیم گیری در زمینه مدیریت آسیبهای روانی - اجتماعی دانش آموزان در سطح استان، مناطق و مدارس تابعه در دستور کار است.
وی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به نتایج آزمون سلامت روان نحوه برنامه ریزی شما برای مداخلات آموزشی و روانی چگونه است؟ گفت: طراحی برنامههای آموزشی، پیشگیرانه، مداخلهای و حمایتی در سطح استان، منطقه و مدارس، انتخاب اولویتهای آموزشی برای اجرای طرح توانمندسازی روانی - اجتماعی براساس نتایج نیمرخ روانی- اجتماعی استان، منطقه و مدرسه، بهرهگیری از نیمرخ روانی – اجتماعی مدرسه برای اجرای طرح مدرسه دوستدار زندگی را مدنظر داریم.
طراحی نقشه خطرپذیری مدرسه، منطقه و استان
شکوهی افزود: طراحی نقشه خطر پذیری مدرسه، منطقه و استان در کشور با توجه به مولفههای آزمون در دانش آموزان برای خدمات در حوزه فوریتهای روانی - اجتماعی، اولویتبندی مشکلات روانی - رفتاری دانشآموزان با هدف برنامهریزی و ارائه خدمات تربیتی، استفاده درست از ظرفیت بخشهای درون و برون سازمانی در برنامهها، ارائه خدمات مشورتی به دانشآموزان، مسئولان مدرسه و اولیا، تقویت سیستم ارجاع به هستهها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و ارائه خدمات تخصصی و حمایتی، ارائه و تهیه گزارشهای آماری و محتوای چند رسانهای به مسئولان در زمینه میزان بروز و شیوع آسیبهای روانی و اجتماعی با توجه به جنسیت و مناطق استانها در دستور کار است.