پیشرفت ۶۵ درصدی مرمت گنبد امامزاده سهل‌بن‌علی(ع) آستانه
کد خبر: 3851308
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

پیشرفت ۶۵ درصدی مرمت گنبد امامزاده سهل‌بن‌علی(ع) آستانه

گروه فرهنگی ــ معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مرمت گنبد امامزاده سهل بن علی(ع) با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی محسن کریمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی در تکمیل این خبر گفت: مرمت گنبد امامزاده سهل بن علی(ع) با 65 درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد.

وی افزود: امامزاده سهل بن علی‌(ع) آستانه از بناهای تاریخی با ارزش استان مرکزی و مربوط به دوره شاه‌اسماعیل صفوی است که در شهر آستانه علوی بنا شده است. این اثر با اعتباری بالغ بر 230 میلیون تومان در دست مرمت قرار دارد، گنبد این بنا از بزرگترین و مهم‌ترین گنبدهای تاریخی کشور محسوب می‌شود به طوری که ارتفاع گریو‌(ساقه) آن 7 متر می‌باشد.

کریمی در ادامه گفت: تزئینات نقاشی زیر گنبد آن یکی از زیباترین نقاشی‌های روی گچ محسوب می‌شود و پس از مرمت گنبد، مرمت تزئینات آن نیز در دستور کار قرار دارد. مرمت جداره‌های بیرونی، حجره‌ها و حیاط مجموعه نیز در برنامه اداره کل جهت مرمت قرار دارد، درب‌های چوبی بقعه نیز با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه مرمت شده است.

یادآوری می‌شود که این بنا به شماره 323 مورخ 1318/11/20 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha