زنگ خطر کاهش آب‌های زیرزمینی سیستان‌وبلوچستان به صدا درآمده است
کد خبر: 3851905
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

زنگ خطر کاهش آب‌های زیرزمینی سیستان‌وبلوچستان به صدا درآمده است

گروه اجتماعی ــ رئیس گروه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان گفت: زنگ خطر کاهش آب‌های زیرزمینی استان سال‌هاست که به صدا درآمده و اگر اقدامات جدی در این زمینه صورت نگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات عدیده‌ای به بار خواهد نشست.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، اسحاق بندانی، رئیس گروه تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان صبح امروز، یکم آبان‌ماه با حضور در دفتر ایکنا، گفت: زنگ خطر کاهش آب‌های زیرزمینی استان سال‌هاست که به صدا درآمده و اگر اقدامات جدی در این زمینه صورت نگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات عدیده‌ای به بار خواهد آورد.

وی افزود: طرح «احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی» از جمله اقدامات شرکت آب منطقه‌ای جهت احیای منابع آب زیرزمینی است که در قالب 15 پروژه اجرا می‌شود. از جمله برنامه‌های شاخص این طرح می‌توان به جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های مجاز، ممانعت از حفر چاه‌های غیر مجاز و فرهنگ‌سازی نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد.

رئیس گروه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان بیان کرد: متأسفانه عده‌ای از بهره‌برداران استان، کسانی که پروانه بهره‌برداری دارند، اقدام به برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها می‌کنند که ما با برنامه نصب کنتور هوشمند، قصد داریم جلوی اضافه برداشت‌ها را بگیریم.

وی ادامه داد: کسانی که اضافه برداشت داشته باشند، برای بار اول باید هزینه هنگفتی تحت عنوان «خسارت آبخوان» پرداخت کنند و در صورت تکرار این عمل، چاه آنان پلمپ خواهد شد.

بندانی با بیان اینکه نصب کنتور هوشمند الزامی است، اظهار کرد: اگر این کنتورها نصب نشود، پروانه بهره‌برداری افراد تمدید نخواهد شد. باید کاری کرد که بتوان آب منابع زیرزمینی را به آن سطح قبلی برگرداند؛ چرا که با برداشت اضافه آب، سطح آب‌های زیرزمینی امروز افت فراوانی کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از 15 پروژه طرح تعادل‌بخشی، پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز است. یعنی چاه‌هایی که بعد از سال 85 حفر شده‌اند و مشمول قانون تعیین تکلیف نمی‌شوند. این‌ها باید بلا استثنا پر شوند.

این کارشناس حوزه آب‌های زیرزمینی با اشاره به اینکه افراد بنا به دلایلی جهت تعیین تکلیف چاه‌های خود مراجعه نمی‌کنند، ادامه داد: اگر کشاورزی چاه خود را تعیین تکلیف کند، می‌تواند سوخت دریافت کند و چاه او قانونی و پروانه‌دار خواهد شد. اگر در این خصوص اقدام نکنند، ممکن است چاه پلمپ و بعد از مدتی پر شود.

بندانی بیان کرد: پروژه دیگر، گشت و بازرسی به‌منظور نظارت بر عملکرد افراد است، برای اینکه اگر تخلفی صورت گرفته باشد، شناسایی شده و اعمال قانون ‌شود. به‌طور مثال اگر اضافه برداشت داشته باشند، خسارت آبخوان گرفته می‌شود.

وی افزود: باید در بحث اطلاع‌رسانی از ظرفیت رسانه‌ها، چه خبرگزاری‌ها و چه فضای مجازی، استفاده کرد. البته عمده بهره‌برداران ما در بخش کشاورزی هستند؛ بنابراین باید با دیدارهای چهره به چهره، اطلا‌ع‌رسانی و آگاهی‌بخشی صورت گیرد تا افراد مطلع شوند.

رئیس گروه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی استان اظهار کرد: اگر بتوانیم از حفر چاه‌های غیرمجاز و همچنین اضافه برداشت از چاه‌های مجاز جلوگیری کنیم، تا حد زیادی کمبود آب جبران می‌شود. نصب کنتور هوشمند و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز از جمله ابزارهای این طرح است، اما مهم‌تر از آن، آگاهی‌بخشی است.

وی افزود: سطح آب زیرزمینی در حال پایین رفتن است، علاوه بر آن، کیفیت دشت هم در حال تغییر است که این به ضرر خود بهره‌برداران است، زیرا اگر کیفیت آب تغییر کند، دیگر برای کشت بسیاری از محصولات مناسب نخواهد بود.

بندانی عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، کشاورزان و بهره‌برداران باید خودشان به این باور برسند که این اقدامات به نفع خودشان است. مردم باید بدانند که اضافه برداشت آب، در بلندمدت صدمات جبران‌ناپذیری به دشت وارد می‌کند.

رئیس گروه تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی استان بیان کرد: برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی می‌توان از ظرفیت علما، ائمه جمعه و جماعات، ریش‌سفیدان منطقه و همچنین اساتید و دانشجویان بومی استفاده کرد. باید آن‌قدر گفته و شنیده شود تا ملکه ذهن شود.

انتهای پیام
captcha