نقش انقلاب اسلامی در احیای وقف/ دشمنی پهلوی با موقوفات به دلیل تقویت شعائر حسینی بود
کد خبر: 3852240
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
محمدی گلپایگانی تبیین کرد:

نقش انقلاب اسلامی در احیای وقف/ دشمنی پهلوی با موقوفات به دلیل تقویت شعائر حسینی بود

گروه جامعه ــ رئیس دفتر مقام معظم رهبری در همایش آغاز دهه وقف اظهار کرد: رضاخان و فرزندش در دوران حکومت خود جنایت‌های زیادی را از جمله نابودی موقوفات مرتکب شدند، در حالی که امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، سنت وقف را احیا کرد.

انقلاب اسلامی سنت وقف را احیا کرد/ آوازه حسین(ع) جهانی شده استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، پنجشنبه، دوم آبان‌ماه، در همایش آغاز دهه وقف که با حضور ائمه جماعت استان تهران در بقعه شیخ صدوق(ره) برگزار شد، در سخنانی کوتاه اظهار کرد: اهمیت وقف امروز بر هیچ کس پوشیده نیست و لازم است درباره سابقه تخریب وقف در عصر رضاخان تحقیق کنیم و ببینیم که پهلوی چه بلایی بر سر این سنت اسلامی آورد.

وی افزود: رضاخان بعد از سفر به ترکیه و گرفتن دستور از اربابانش مثل آتاتورک دستوراتی را صادر کرد که جنایت محسوب می‌شوند. دستور کشف حجاب یکی از آن دستورات بود. او همچنین در جوار حرم حضرت رضا(ع) و در مسجد گوهرشاد چند هزار نفر را به قتل رساند، روضه‌خوانی را قدغن کرد و موقوفات را از بین برد. پسرش هم همین رفتار جنایتکارانه را ادامه داد.

دشمنی رضاخان با موقوفات

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: محمدرضا پهلوی در اواخر دوره حکومت خود دستور داد تمام رقبات و موقوفاتی را که در دست کشاورز است به نام خود کشاورز بزنند و دیگر عام‌المنفعه نباشد یا در راستای نیت واقف هزینه نشود. حکومت پهلوی چون با جریان اباعبدالله(ع) مشکل داشت با وقف دشمنی می‌کرد، زیرا بیشتر موقوفات در راستای تقویت شعائر حسینی بودند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب، امام خمینی(ره) دستور داد که تمام رقبات را به حالت اولش برگردانند و انقلاب اسلامی قدم‌های بلندی را برای احیای سنت وقف برداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حماسه اربعین اظهار کرد: چنین رویداد و پدیده‌ای در تاریخ بشر بی‌سابقه است، سعودی‌ها بعد از ایام حج سرشان را بالا می‌گیرند و افتخار می‌کنند که دو میلیون زائر را میزبانی کرده‌اند، عتبه حسینی امسال اعلام کرد ۱۸ میلیون زائر در ایام اربعین، کربلا را بی‌هیچ مشکلی زیارت کرده‌اند.

اربعین؛ مصداق اعجاب برانگیز

وی در پایان گفت: آوازه حسین(ع) امروز به همه جای دنیا رسیده است، زیرا می‌بینیم از ۸۰ کشور جهان در این راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند. یکی از مصادیق اعجاب برانگیز و بی‌نظیر در این پیاده‌روی، موکب‌هایی است که بی‌هیچ منتی به شکل رایگان به زائران اباعبدالله(ع) خدمات ارائه می‌دهند. به راستی که اربعین ما را به یاد حدیث می‌اندازد: «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً؛ همانا در شهادت حسین(ع) حرارتی در قلوب مومنان ایجاد می‌شود که سرد نمی‌شود» 

انتهای پیام
captcha