سخنان نصرالله به مثابه نقش راه آینده کشور است
کد خبر: 3852450
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
معاون پارلمان لبنان:

سخنان نصرالله به مثابه نقش راه آینده کشور است

ایلی فرزلی، معاون رئیس پارلمان لبنان سخنرانی سیدحسن نصرالله را منطقی و به مثابه نقشه راهی دانست که آینده کشور را بین سیاه و سفید روشن می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از ایرنا،‌ فرزلی پس از سخنرانی عصر جمعه، سوم آبا‍ن‌ماه دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت وگو با شبکه المیادین اظهار داشت: سخنان نصرالله حامل هیچ گونه تهدیدی نیست بلکه بیانگر منافع لبنان و تلاش برای حل مشکلات اقتصادی آن است.

وی توضیح داد که طرح اصلاحات اقتصادی می‌تواند لبنان را به سمت اصلاح قانون انتخاباتی و تأسیس جامعه مدنی سوق دهد و اگر این تکاپو و تحرک مردمی نبود، هیچ اصلاحی انجام نمی گرفت.

وی همچنین ضمن تمجید از موضع سعد حریری نخست‌وزیر لبنان مبنی بر جلوگیری از بروز خلأ و حرکت کشور به سمت نامعلوم گفت: هر احتمالی در خصوص دولت چه اصلاح و یا تغییر و یا خلاف آن مطرح است.

فرزلی تصریح کرد: سخنرانی که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ظهر پنجشنبه ایراد کرد، زمینه‌ساز اجرای اصلاحات است ضمن اینکه عون حمایت از مردم و آزادی رفت و آمد و آزادی برگزاری تظاهرات را خواستار شد.

وی به موضوع مسدود کردن راه‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد که این اقدام سیاست خطرناکی است و باید تکاپوی مردمی را جدی گرفت و از مسدود کردن راهها و درخواست کارت شناسایی از مردم خودداری کرد.

فرزلی با هشدار نسبت به مانع‌تراشی در آزادی رفت و آمد گفت: نباید مسدود بودن راهها ادامه پیدا کند و آنچه در سوریه رخ داد، همچنان پیش چشم ما است.

وی با طرح این پرسش که نمایندگان و رهبران تحرک مردمی برای گفت‌و‌گو با رئیس جمهور و دولت کجا هستند؟ آیا تظاهرات‌کنندگان در مورد خواسته‌های خود و به عنوان مثال پایان نظام طایفه‌ای اتفاق نظر دارند ؟، افزود که اگر تظاهرات‌کنندگان در مورد درخواست تشکیل دولت مدنی به اجماع برسند، برای تدوین قانون انتخاب مدنی که اطمینان طوایف را جلب کند، سخت تلاش خواهم کرد و شاهد تکاپوی پارلمانی جدی در این مسیر خواهیم بود.

معاون رئیس پارلمان لبنان یادآور شد که رئیس‌جمهور را مسئول فساد در کشور معرفی کردن ظلم بزرگی بوده و نهاد قضایی عادل و سالم تعیین می‌کند که چه کسی به دلیل دست داشتن در فساد راهی زندان خواهد شد، اکنون قوانین مبارزه با فساد در کشور موجود است و تظاهرات‌کنندگان حق دارند زندانی شدن فاسدان را خواستار شوند؛ فساد فقط به رشوه محدود نمی‌شود بلکه مشورت‌ها و رایزنی‌های نادرست را که کشور را به سمت گزینه‌های اشتباه سوق می دهد، نیز شامل می شود.

وی همچنین درباره محرمانه بودن حساب‌های بانکی گفت: این موضوع به حداقل رسیده است و هیچ مصونیتی برای کسی که جرمی را مرتکب شده و یا فاسد باشد، به همراه ندارد.

فرزلی در مورد دخالت‌های خارجی در لبنان نیز افزود: آمریکایی‌ها و بیگانگان در سوق دادن لبنان به سمت فروپاشی هیچ منفعتی ندارند؛ فروپاشی لبنان مرزهای شرقی و جنوبی را تحت کنترل حزب‌الله قرار می‌دهد که این به نفع طرح واشنگتن نیست؛ برخی افراد پیش از آغاز تکاپوی مردمی تلاش کردند موضوع دخالت خارجی را مطرح کرده و برای آن تبلیغ کنند.

انتهای پیام
captcha