علامه عاملی حامی گزینه مقاومت در برابر تکفیری‌ها بود / آمریکا؛ مانع خروج لبنان از بحران
کد خبر: 3853771
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
سیدحسن نصرالله:

علامه عاملی حامی گزینه مقاومت در برابر تکفیری‌ها بود / آمریکا؛ مانع خروج لبنان از بحران

گروه بین‌الملل ـ دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: علامه سیدجعفر مرتضی عاملی از حامیان گزینه مقاومت علیه جریان‌های تکفیری در منطقه بود.

علامه عاملی حامی گزینه مقامت در برابر تکفیری‌ها بود / آمریکا مانع خروج لبنان از بحران

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المنار، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، عصر امروز، 10 آبان‌ماه، به مناسبت هفتمین روز درگذشت علامه محقق آیت‌الله سید جعفر مرتضی عاملی به صورت ویدئوکنفرانس در مجتمع امام حسن مجتبی(ع) در ضاحیه جنوبی بیروت سخنرانی کرد.
 
وی در ابتدا درگذشت این عالم وارسته را به محضر خانواده ایشان تسلیت گفت و اظهار کرد: درگذشت این اندیشمند محقق خسران بزرگی برای جهان اسلام و عرصه علم و اندیشه است.
 
علامه سیدجعفر مرتضی، عالم دینی، مفسر قرآن، کارشناس تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعه و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود. وی در سال ۱۳۶۴ قمری متولد شد و شنبه، چهارم آبان‌ماه جاری در ۷۵ سالگی در بیمارستانی در بیروت چشم از جهان فروبست.

سیدحسن نصرالله در ادامه با اشاره به این که درگذشت این سید بزرگوار خسرانی برای پایگاه‌های جهاد فکری بزرگ است، گفت: ایشان عمر خود را در راه طلب علم، تدریس و تحقیق و تربیت نسل‌هایی از علما و تأسیس بسیاری از حوزه‌های علمیه صرف کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: علامه عاملی وارد جزئیات فعالیت‌های سیاسی نشد، اما پیوسته حامی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) بود.

نصرالله گفت: سید جعفر عاملی تا آخرین لحظه عمر خود حامی جریان‌های مقاومت در لبنان به‌ویژه مقاومت اسلامی بود و از پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه سال 2006 میلادی بسیار خرسند بود.

وی با اشاره به این که محقق عاملی پیوسته حامی گزینه مقاومت در برابر جریان‌های تکفیری در منطقه بود، گفت: ایشان در علوم و معارف مختلف به تحقیق، پژوهش و نگارش پرداخت و می‌تواند گفت که در تمامی مسائلی که اسلام درباره آن موضع و نظر دارد، ایشان به نگارش پرداخت.
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: علامه سید جعفر مرتضی عاملی تعمق زیادی در حوزه تاریخ اسلام داشت که در این زمینه با دشواری‌های زیادی از جمله کمبود منابع تاریخی و فاصله زمانی مواجه بود.

سیدحسن نصرالله بیان کرد:  ایشان در تدوین قانون اساسی ایران و همچنین در جنگ تحمیلی نقش داشت و تجربیات خود را در اختیار انقلاب اسلامی ایران قرار داد و همچنین تا پایان عمر خود حامی جبهه مقاومت بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در تبیین شخصیت علمی علامه عاملی گفت: ایشان به تدوین کتب بسیاری در زمینه‌های مختلف از جمله احکام، تاریخ‌نویسی، جامعه، فرهنگ و .. پرداخت و هرگز از تحقیق و پژوهش دست برنداشت.

سید حسن نصرالله در تبیین ارزش تلاش‌های این اندیشمند بزرگوار در بحث تاریخ‌نویسی و ثبت حوادث و یادداشت‌نویسی، به تحریف تاریخ در دوره‌های مختلف پرداخت و به‌عنوان مثال به تحریف سخنان خود از سوی رسانه‌ها و محافل مختلف اشاره کرد و گفت: «در حالی که سخنان من زنده و به صورت تصویری وجود دارد، اما برخی رسانه‌ها پس از سخنان من مدعی شدند که نصرالله به معترضان گفته است که آنها پول گرفته‌اند، این در حالی است که من صرفا به معترضان گفتم مراقب باشید منشأ این پول‌ها از کجاست».

نصرالله اضافه کرد: تألیفات وپژوهش‌های تاریخی علامه آملی به‌ویژه آنچه مرتبط با نبی مکرم اسلام است، تلاشی بی‌سابقه و نادر در عرصه تاریخ اسلام به‌ویژه نزد شیعیان است.

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود به تظاهرات لبنان اشاره کرد و گفت: پس از دو هفته از گذشت این اعتراضات و اتفاقات مربوط به آن، باید برخی نکات مثبت آن را برجسته و بر روی آن تمرکز کنیم.
 
سیدحسن نصرالله گفت: به دلیل صبر و حوصله، آگاهی، نظم و انضباط فراوان، لبنانی‌ها توانستند از قرار گرفتن در هرج و مرج و درگیری‌های داخلی که برخی به دنبال آن بودند، نجات پیدا کنند، چرا که شواهدی در این باره وجود دارد، خصوصاً در مورد تعداد زیاد توهین‌ها و دشنام‌ها که این امر خودجوش نبود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به دشنام‌های بی سابقه در جریان این اعتراضات اشاره کرد و گفت: برخی رسانه‌ها پخش زنده و مستقیم را در اختیار این دشنام‌ها و تحریک‌ها قرار دادند و به راحتی میکروفون را در اختیار کسی که احساساتی شده بود قرار می‌دادند.

وی گفت: از آن‌جایی که بسیاری از مردم لبنان اسلحه گرم یا سرد در اختیار دارند، برخی تلاش کردند تا میان مردم درگیری راه بیاندازند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین به بستن خیابان‌ها و ایجاد آشوب و رفتار برخی معترضان به شدت انتقاد کرد و گفت:  بسیاری از مردم که وارد اعتراضات نشده بودند، به مضیقه افتاده و زندگی آنها مختل شده بود.

سیدحسن نصرالله با تأکید بر آگاهی و بصیرت مردم، آنها را به صبر و تحمل در برابر دشنام‌های زشت فراخواند و گفت: قانونمندی و التزام به قانون باید نصب العین مردم باشد و این در حالی بود که برخی مسئولان لبنانی برای تحریک مردم تلاش کردند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با هشدار نسبت به این که نباید خواسته‌های مردمی وارد گروکشی‌ها و بهره‌برداری‌های سیاسی شود، گفت: جلوی هر کسی که به دنبال درگیری میان جریان‌های سیاسی و گروه‌های مردمی است، باید گرفته شود.

سیدحسن نصرالله در ادامه از رهبران سیاسی خواست تا مانع از کشیده شدن اعتراضات به محل ناصواب خود از جمله مسائل نژادی و مذهبی شوند و سعی کنند تا ملی‌گرایی جوهره اصلی اعتراضات بماند.

وی گفت: برخی ادعا می‌کنند که من تهدید می‌کنم، این در حالی است که من می‌گویم کسانی که می‌خواهند نظر خود را ابراز کنند، این یک حق است، اما باید از توهین به مردم و دشنام فاصله بگیریم و به آن تحریک نکنیم.

سید حسن نصرالله گفت: هرکسی که می خواهد هرج و مرج و درگیری در میان مردم و نیروهای سیاسی ایجاد کند، باید با صبر و شکیبایی با آن مواجه شویم و هرچقدر بار روانی هم داشته باشد، اما نباید اجازه دهیم آن‌ها به خواسته خود برسند.

وی با تأکید بر این باید بر احساسات ملی فرافرقه‌ای تمرکز کنیم، گفت: نگرانی ما در دوره گذشته این بود که کشور به دلیل خلأ و هرج و مرج سقوط نکند، به خصوص در مقابل کسانی که می خواستند بر این موج سوار شوند.

سیدحسن نصرالله در ادامه گفت: حزب‌الله مسئولیت به لطف و همکاری بسیاری از جریان‌ها و جنبش مردمی مانع از سقوط کشور شده است.

وی گفت: در طی سال‌های گذشته، برخی در لبنان و خارج از کشور اصرار داشتند كه دولت‌های متوالی را به نام حزب‌الله نام‌گذاری كنند، اما این طور نیست و ما قوی‌ترین عنصر در این دولت‌ها نبودیم.

نصرالله تأکید کرد: در تاریخ لبنان هیچ دولتی، دولت حزب‌الله نبوده است، اما هدف از تعیین این نام آوردن دشمنی در خارج از کشور و تحمل مسئولیت شکست یا فساد علیه حزب‌الله است.

سیدحسن نصرالله گفت: ما زمانی که گفتیم ما از سرنگونی دولت پشتیبانی نخواهیم کرد، این به این معنای این نیست که این دولت حزب‌الله است، ما نگران خودمان و مقاومت نیستیم، زیرا ما بسیار قوی هستیم.

 وی تأکید کرد:  حزب الله با هیچ یک از کارت‌های قدرت خود عمل نکرده است، اگر ترس یا نگرانی از خود نشان دهیم، آن را به کشور خود نشان می‌دهیم.
 
سیدحسن نصرالله گفت: ما اعتقاد داشتیم که شوک مثبت با تصویب قوانین و تحقق اصلاحات محقق شود نه با استعفای دولت، چرا که استعفای دولت رفتن در جهت خلأ قدرت، تعطیلی کشور و داشتن یک دولت موقت و ناقص است.

وی گفت: پس از استعفای دولت به دلیل پیامدهایی که این موضوع دارد، بسیاری از پروژه‌های سند اصلاحات از جمله بازگرداندن اموال غارت‌شده مسکوت ماند.

سیدحسن نصرالله گفت: ما از این استعفا حمایت نکردیم، اما نخست‌وزیر تصمیم گرفت و دلایل خود را دارد و من نمی‌خواهم درباره این دلایل بحث کنم.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر دولت جدید تشکیل شود و این دولت به مطالبات مردمی که به خیابان‌ها آمدند گوش دهند.

سیدحسن نصرالله گفت: دولت جدید باید برای بازگرداندن اعتماد لبنانی‌ها تلاش کند و تمام عناصر مؤثر برای ایجاد اعتماد را فراهم کند و در مورد کارها جدی باشد، زیرا زمان کم است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، مهم‌ترین عناصر برای بازگرداندن اعتماد به مردم را شفافیت، وضوح و صداقت دانست و گفت: دولت جدید اگر شفافیت و صداقت با مردم نداشته باشد، نمی‌تواند کشور را نجات دهد.

وی با اشاره به این که آمریکایی‌ها مانع از خروج لبنانی‌ها از مشکلات و بحران‌‌ها می‌شوند، گفت: ما خواستار یک دولت واقعی مستقل هستیم و همه افراد این دولت باید بدون تماس با سفارت آمریکا یا دیگران تصمیم ملی اتخاذ کنند.

سیدحسن نصرالله گفت: ما یقین داریم که مردم لبنان در صورت رهایی از دیکته‌ها، با عقل و تجربیاتی که دارند می‌توانند از تنگناهای مالی و اقتصادی خارج شوند.

وی گفت: آنچه در جنوب لبنان علیه پهپاد اسرائیلی رخ داد، اتفاق طبیعی است و ما قصد داریم فضای هوایی لبنان را از نقض اسرائیل پاکسازی کنیم و این مسئله جدا از هرگونه تحولات در داخل است.

سیدحسن نصرالله در پایان با اشاره به این که مقاومت اسلامی لبنان دارای رهبری نظامی، مبارزان و توانایی‌ها و امکانات خود است، گفت: دشمن تصور می کرد که مقاومت جرأت استفاده از این نوع سلاح مناسب را ندارد، اما مقاومت ثابت کرد که شجاعت انجام این کار را دارد.
انتهای پیام
captcha