ثبت ۲۲ مورد وقف جدید در آذربایجان‌شرقی/ چهره وقف بازسازی شود
کد خبر: 3852589
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰

ثبت ۲۲ مورد وقف جدید در آذربایجان‌شرقی/ چهره وقف بازسازی شود

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، سهم استان را از ثبت موقوفات ۷۵ مورد است اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۲ مورد وقف جدید در استان ثبت شده است.

ثبت 22 مورد وقف جدید در آذربایجان‌شرقی/چهره وقف بازسازی شود

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، امروز، چهارم آبان ماه در جمع خبرنگاران، به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف، سهم استان را از ثبت موقوفات 75 مورد اعلام کرد و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 22 مورد وقف جدید در استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۴ مورد وقف انتفاعی و ۸ مورد منفعتی است، افزود: با توجه به برنامه سال جاری این اداره کل برای ثبت ۷۵ مورد وقف جدید تلاش می شود تا پایان امسال این برنامه محقق شود.

حجت‌الاسلام حسینی، تعداد رقبه‌های استان را 19 هزارو 703 رقبه اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۸ هزار و ۷۵۱ موقوفه در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 5هزار و 339 مسجد در سطح استان وجود دارد، گفت: از این تعداد 700 مسجد در تبریز فعالیت می کد.

حجت‌الاسلام حسینی، ادامه داد: وقف نهادی منصوب قرآن و عترت و پاسداشت نیات واقفان خیراندیش است که در طول یک هزار و ۴۰۰ سال بعد از اسلام در راستای عمل به نیت های واقفان به نیازمندان خدمت رسانی می کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به وجود ۸۰۰ نوع خدمت وقفی در کشور، یادآوری کرد: خیلی از این خدمات در این استان نیز ارایه می شود که در عرصه های مختلف خدمت رسانی، رفع آسیب های اجتماعی و پاسداشت مسایل فرهنگی و اجتماعی انجام می شود.

وی گفت: هم اکنون ۴۵۰ مجموعه آموزشی در استان در عرصه وقف در حوزه علم و دانش و ۶ بیمارستان فقط در تبریز به بیماران خدمت رسانی می کند.

حجت‌الاسلام حسینی، با اشاره به اولویت این اداره کل برای عمران و آبادانی امامزادگان و مساجد استان برای انجام کارهای فرهنگی، افزود: در این راستا امسال ۴۵ مرکز افق در امامزاده های شاخص استان راه اندازی می شود تا در کنار عمل به نیات واقفان از این اماکن برای بهره وری اقتصادی از موقوفات انجام شود.

وی با بیان اینکه موقوفات قائم مقام فراهانی با صدور حکم از دادگاه تثبیت شدند، گفت: پس از حضور بنده مجوز برای راه‌اندازی اداره اوقاف ناحیه سه تبریز ویژه موقوفات فراهانی صادر شده است. بسیاری از کارخانجات استان، شهرک‌های صنعتی، بخشی از فرودگاه تبریز و گمرک سهلان در عرصه‌های قائم مقام فراهانی مستقر هستند.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه ستاد رسیدگی به امور مساجد راه‌اندازی می‌شود، گفت: قدم‌های اولیه در این راستا برداشته شده و بحث ساماندهی هیات امناء و بازگشت صفا و صمیمیت به مساجد اهدافی هست که در خصوص مساجد دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراکز در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می کنند، یادآوری کرد: در عرصه اجتماعی خدمت رسانی های اجتماعی شامل رسیدگی به نیازمندان و رفع و دفع آسیب های اجتماعی، در حوزه فرهنگی مباحث آئینی، مناسبت های ملی و مذهبی در جوار امامزادگان و در عرصه قرآنی مسابقات قرآنی از مرحله شهرستانی، استانی و کشوری انجام می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت بازسازی چهره وقف در جامعه و فرهنگ سازی در این زمینه، از اصحاب رسانه و مطبوعات خواست در این عرصه فعالیت بیشتری نشان داده و بخشی از مطالب خود را برای ترویج فرهنگ وقف اختصاص دهند.

انتهای پیام
captcha