۴۰۰ خانه وقفی غیر قابل استفاده در یزد/ نیاز به سرمایه‌گذاری داریم
کد خبر: 3852896
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

۴۰۰ خانه وقفی غیر قابل استفاده در یزد/ نیاز به سرمایه‌گذاری داریم

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه ۴۰۰ خانه وقفی در این استان غیرقابل استفاده و از انتفاع خارج شده است، گفت: از این تعداد ۱۲۰ خانه در بافت تاریخی یزد قرار دارد.

400 خانه وقفی یزد؛ غیرقابل استفاده/نیازمند ورود سرمایه‌گذاران هستیمحجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در بافت تاریخی موقوفاتی داریم که از انتفاع خارج شده و البته باعث ناراحتی مردم است به نحوی که هم‌اکنون 400 خانه وقفی قابل استفاده نیست و گاهاً به مخروبه تبدیل و برای نگه داری حیوانات استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مراجعات مکرر مردم در خصوص حمایت برای مسکن، بازسازی این خانه‌های وقفی با ورود سرمایه‌گذاران را یادآور شد و افزود: خیران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید برای بازسازی و احیای این خانه‌های وقفی ورود کنند؛ چرا که بازسازی این خانه‌های وقفی اقدامی کمتر از واقف نیست و وقف سراسر خیر و برکت است.

زارع‌زاده با اشاره به اینکه از این تعداد خانه وقفی غیرقابل استفاده 120 خانه در بافت تاریخی یزد واقع شده، بیان کرد: مشابه این خانه‌ها وقفیاتی هستند که به حال خود رها شده و برخی با بخش خصوصی قرارداد داریم و قرار است بازسازی را انجام دهند.

وی ادامه داد: بازسازی این وقفیات از توان اوقاف خارج است و اعتباری نداریم، درست است مالکیت آن برای وقف است ولی هر موقوفه شخصیت حقوقی مستقل دارد و باید در جای خود و طبق نیت واقف هزینه شود و نمی‌توان نیت وقف دیگری را در اینجا هزینه کنیم و از نهادها و بخش خصوصی درخواست داریم در این زمینه ما را یاری کنند.

مدیرکل اوقاف استان بیان کرد: در یزد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه وقف با کاربری‌های متنوع وجود دارد که حوزه ابنیه تاریخی مثل خانه‌های تاریخی، آب انبارها، قلعه‌ها و... از آن جمله است.

وی سرمایه‌گذاری در حوزه آب و کشاورزی را ازدیگر موارد برشمرد و گفت: سعی شده با کشت گیاهان کم آبخواه و گیاهانی که به آب زیادی نیاز ندارند در این زمینه ورود کرده و یا استقاده بعضی اراضی برای احداث گلخانه به نوعی این حوزه را فعال کنیم.

زارع‌زاده بیان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه دام‌های پرتولید، طیور، شیلات و مسکن دیگر مواردی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به کمک وقف بیایند و با احداث مجنمع‌های بین راهی، خانه مسافر، هتل و... موقوفات را احیا کنند.

انتهای پیام
captcha