آغاز مرحله نهایی بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت
کد خبر: 3853247
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸

آغاز مرحله نهایی بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت

گروه مسابقات ــ مرحله نهایی بیست و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(دانشگاه‌های علوم پزشکی) عصر سه‌شنبه 7 آبان‌ماه، با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان همدان و قرائت پیام وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی همدان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  اعزامی ایکنا به همدان؛ مرحله نهایی بیست و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(دانشگاه‌های علوم پزشکی) همراه با برنامه تجلیل از برگزیدگان بخش‌های ادبی و هنری این جشنواره ساعت 18/30عصر سه‌شنبه 7 آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، امیر خجسته؛ نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، مریم حضرتی؛ معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سیما سادات لاری؛ معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت، مهدی دهقان نیری؛ مدیرکل صدا و سیمای استان همدان و سایر مسئولان قرآنی وزارت بهداشت در محل سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان آغاز شد.

تلاوت قاری ممتاز همدانی

در ابتدای این مراسم «مهدی ساعد»؛ قاری ممتاز استان همدان آیاتی از سوره مبارکه «انسان» را تلاوت کرد. پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و کلیپی از نصب پرچم جشنواره، رشید حیدری مقدم؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان طی سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به حضار در مراسم و عرض تسلیت به مناسبت رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) و با بیان اینکه بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با حضور 82 هزار و پانصد نفر در سه رده اساتید(اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان) برگزار شده، اظهار کرد: نهایتاً جشنواره بیست و چهارم در دو مرحله نهایی و نیمه نهایی در همدان برگزار شد و این افتخار را داریم که فضای قرآنی در سراسر استان به ویژه دانشگاه علوم پزشکی همدان حاکم شد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول از بخش نهایی جشنواره میزبان چهارصد نفر و در مرحله دوم نیز میزبان ششصد نفر از عزیزان هستیم، گفت: نکته قابل توجه جشنواره این است که شرکت اعضای هیئت علمی به جشنواره نسبت به دوره گذشته از رشد صد در صدی برخوردار بوده است که این امر نشان دهنده آن است که گرایش جامعه دانشگاهی به قرآن رو به تزاید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: جشنواره بیست و چهارم در هفت بخش و 44 رشته با حضور بانوان و آقایان برگزار شد که در نهایت نیز از تعداد 381 نفر از عزیزان برگزیده تجلیل خواهد شد. بسیار خوشحال هستیم که فضای دانشگاه به سبب وجود اساتید، دانشجویان و کارمندان قرآنی به نور قرآن عطرآگین شده و سرمایه معنوی ما که همانا قرآن است روز به روز رشد بیشتری پیدا می‌کند.

حیدری مقدم با بیان اینکه هیچ اتفاق دیگری مانند پرداختن به قرآن نمی‌تواند سرمایه معنوی جامعه ما را افزایش دهد، بیان کرد: این جشنواره هم در استعدادیابی و هم در تعمیق‌بخشی به فرهنگ قرآنی جامعه بسیار مؤثر است.

آغاز مرحله نهایی بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت

آمادگی همدان برای میزبانی دوره بعد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا دوره بعدی این جشنواره را در همدان برگزار کنیم، بیان کرد: امیدواریم که قرآن در سطح جامعه ما به ویژه جامعه دانشجویی نهادینه شود و تمامی آحاد مردم از برکت قرآن عاقبت به خیر شوند.

بنابر گزارش خبرنگار ایکنا؛ در بخش بعدی مراسم و پس از پخش کلیپی درباره امام رضا(ع)، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن قرائت پیام سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: بدون شک این جشنواره تاثیر بسزایی در رشد فرهنگی و شخصیتی دانشجویان دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه این جشنواره قابل تقدیر و بیان‎گر رشد معنویت در دانشگاه‌هاست، گفت: رشد صد در صدی شرکت اعضای هیئت علمی در این دوره از جشنواره نشان‌گر انس و الفت دانشگاهیان با قرآن مجید است.

وی در پایان سخنان خود از زحمات تمامی دست‌اندرکاران وزارت بهداشت به ویژه معاونت فرهنگی، دانشجویی جهت برگزاری با شکوه بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قدردانی کرد.

آغاز مرحله نهایی بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت

معرفی برگزیدگان بخش ادبی و هنری

در بخشی از این مراسم پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی به این دوره از مسابقات پخش شد. در بخشی از این پیام آمده است: «حریم شخصی انسان این است که او موجودی ابدی است. او مرگ را می‌میراند، اما نمی‌میرد، با مردن از پوست در می‌آید، اما نمی‌پوسد، آسمان‌ها و زمین ویران می‌شود، اما انسان هست که هست، اگر ابدیت با انسان پیوند خورده است پس انسان یک موجود ثابت است نه ساکن. اگر انسان ساکن باشد، خسته می‌شود اما اگر ثابت باشد از نقش زمانی و زمینی منزه است، لذا خسته نمی‌شود و به همین خاطر در بهشت نیز خسته نمی‌شود.
دین آمده تا ما را وارد دروازه ملکوت کند. حکیم ثنایی می‌گوید گران‌ترین فرش روی زمین، ابریشم است که محصول کار کرمی است که به تعبیر حکیم ثنایی درس خوانده است و برگ دور ریختنی توت را به ابریشم تبدیل کرده است. اگر فردی درس بخواند و عالم شود محصول کار او می‌شود اطلس، اگر برگ توت می‌شود، گران‌ترین فرش جهان چرا ما فرشته نشویم؟ دین آمده است ما را فرشته کند و اگر حق این خون‌های پاک شهدا، امام(ره) و نظام را رعایت می‌کردیم و این کشور فرشته می‌شد، دیگر ما نه در کشور اختلاسی داشتیم و نه نجومی‌بگیری».

همچنین در ادامه این برنامه، قسمت اول تجلیل از نفرات برگزیده بخش ادبی و هنری جشنواره در حوزه شعر و داستان‌نویسی با حضور مسئولان وزارت بهداشت و مسئولان استان همدان برگزار شد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز طی سخنانی با بیان اینکه بشر از ابتدای خلفت به دنبال سعادت می‌گردد، اظهار کرد: انسان با تفکرات و اندیشه‌هایش که گاهی عقلانی، گاهی عاطفی و نیز گاهی با سنت‌های غلط به دنبال سعادت می‌رود، افزود: همه ما امروز می‌دانیم که بشر از ابتدای خلفت بدون اتصال به وحی هرگز به سعادت نرسید. امروز تنها راه رسیدن بشر به سعادت متصل شدن به وحی الهی است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه بشر به چنگ زدن به حبل الله به رشد و خواهد رسید، بیان کرد: اگر وجدان‌های آدمی سالم مانده باشد، حقیقت قرآن به ویژه متن عربی آن در جان انسان می‌نشیند. کلمات الله در عالم غیر متناهی است و حقایق قرآن پایانی ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه طبق آموزه‌های قرآنی معارف قرآن پایانی ندارد و آیات الهی آن تجلی خداوند است، افزود: این اثر غیر متناهی از مصدر غیر متناهی صادر شده و عبارت‌های قرآن کریم درجات رشد انسان هستند. امروز مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد که علت اصلی آن دوری از قرآن است.

شعبانی با اشاره به اینکه گرفتاری‌ها و غفلت‌ها و پرداختن به حاشیه باعث شده است که متن اصلی را فراموش کنیم، گفت: همه ما باید از محضر قرآن کریم عذرخواهی کرده و به سمت قرآن حرکت کنیم و به آن نزدیک شویم. امروز لازم است به آموزه‌های قرآن برگردیم، نه فقط آن را بخوانیم بلکه با آن زندگی کنیم و امیدواریم این جشنواره‌ها فرصت‌هایی را ایجاد کند تا به قرآن و عترت بازگردیم.

امام جمعه همدان در پایان با اشاره به اینکه امروز عالم اسلامی گرفتار اختلافات فراوانی شده است، اظهار کرد: علت اصلی این مسئله دور شدن از قرآن کریم است. کسی که امروز می‌خواهد حقیقت قرآن را بفهمد، طبق فرمایشات خداوند در قرآن کریم باید طهارت باطنی داشته باشد.

آغاز مرحله نهایی بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت

تجلیل از داوودآبادی فراهانی

همچنین، در ادامه، برنامه تجلیل از محمدرضا داوودآبادی فراهانی، معاون سابق وزیر بهداشت نیز همراه با پخش کلیپی از سخنان وی با حضور مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد.

فراهانی در این بخش طی سخنان کوتاهی با بیان اینکه امیدواریم توفیقی که خداوند متعال در زمینه خدمت به قرآن به همه ما عطا کرده، تا پایان عمر ادامه داشته باشد، خطاب به دانشجویان قرآنی حاضر در مراسم گفت: نقش شما عزیزان به عنوان دانشگاهیان فرهیخته و پیام‌رسانان این حوزه بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه اگر سواد قرآنی جامعه در سطح قابل قبولی بود، امروز با مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی مواجه نبودیم، اظهار کرد: امیدواریم سطح سواد قرآنی جامعه به جایگاهی برسد که مشکلات فرهنگی و اجتماعی روز به روز کاهش پیدا کند.

همچنین، در ادامه این مراسم قرآنی، قسمت‌های ویژه تجلیل از برگزیدگان بخش‌های ادبی و هنری در حوزه‌های مختلف، تجلیل از دست‌اندرکاران میزبانی دوره قبلی جشنواره و سه کارشناس قرآنی و نیز اجرای تواشیح از سوی گروه همسرایی و مدیحه سرایی فاطر برگزار شد که استقبال حضار در مراسم را نیز به همراه داشت.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha