برپایی مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن دانش‌آموزی/ دلایل باز ماندن برخی شرکت‌کنندگان
کد خبر: 3853454
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
میکائیل باقری خبر داد:

برپایی مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن دانش‌آموزی/ دلایل باز ماندن برخی شرکت‌کنندگان

گروه مسابقات ــ مسابقات هم‌خوانی قرآن و مدیحه‌سرایی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش در حالی اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود که برخی از شرکت‌کنندگان این رقابت‌ها به دلیل اینکه مقطع دبیرستان را به پایان رساندند و دانش‌آموز محسوب نمی‌شوند، حق حضور ندارند.

مرحله کشوری سومین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن مراکز دارالقرآن‌های آموزش‌ و پرورش کل کشور، طی بازه زمانی 25 آبان‌ تا اول آذرماه به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.

این رقابت‌ها کاملاً جدا از مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و به منظور تشویق دانش‌آموزان برای حضور در دارالقرآن‌ها فراهم شده‌ است.

چند روزی است که تعدادی از والدین و خانواده‌ها با ایکنا تماس گرفته و ابراز می‌دارند که فرزندشان در رقابت‌های استانی عضو این گروه‌های هم‌خوانی بودند، ولی چون الان پیش‌دانشگاهی آن‌ها به پایان رسیده است و دانش‌آموز محسوب نمی‌شوند، اجازه شرکت در مرحله کشوری را نخواهند داشت. برای شفاف شدن این موضوع با میکائیل باقری، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، گفت‌وگو داشتیم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه سومین دوره این مسابقات طی بازه زمانی یک هفته‌ای در مشهد مقدس برگزار می‌شود، گفت: دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم، جامعه مخاطب این مسابقات هستند. انتظار از همه دارالقرآن‌ها این است که یک گروه از دانش‌آموزان دختر و یک گروه از دانش‌آموزان پسر را تشکیل دهند که البته برخی نیز بیشتر از این دو گروه را دارند. این گروه‌ها براساس نمونه تواشیح ارائه شده پیش می‌روند و در رشته همخوانی قرآن نیز به آنها گفته می‌شود، سقف قطعه اجرایی باید پنج دقیقه باشد.

باقری اظهار کرد: این دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی گروه‌شان را تشکیل می‌دهند و فعالیت می‌کنند. یکی از اهداف این است که گروه‌ها در محافل منطقه و شهرشان به اجرای برنامه بپردازند و به نوعی بتوانند فعالیت مرکز دارالقرآن را به شهرشان، اولیا و دیگر دانش‌آموزان و معلمان معرفی کنند به نوعی نیز این اجرا ترویج فرهنگ قرآنی و انگیزه‌بخشی به سایر دانش‌آموزان است.

معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش تصریح کرد: مناطق، برترین اجرایشان را به استان‌ها ارسال می‌کنند و در سطح استان نیز مسابقات به صورت حضوری، غیر حضوری و یا ترکیبی از این دو برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از هر استان، اجرای یک گروه دختر و یک گروه پسر تا پایان اردیبهشت‌ماه به دبیرخانه این مسابقات ارسال می‌شود و سپس آثار داوری می‌شود و گروه‌های برتر به مرحله کشوری(حضوری) اعزام می‌شوند. یعنی پس از دریافت اجرای 32 گروه دختر و 32 گروه پسر از هر استان که یک مدیحه و یک هم‌خوانی اجرا کرده‌اند، داوری می‌شود و در مجموع 20 گروه دختر و 19 گروه پسر حد نصاب لازم را کسب کرده و به مرحله کشوری دعوت شده‌اند.

باقری درباره تفاوت این مسابقات با مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، اظهار کرد: مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی از بطن مدارس است و در بخش آوایی و پژوهشی در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ پنج جزء، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، اذان و تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مداحی، احکام و انشای نماز است و مسابقات همخوانی و مدیحه‌‌سرایی با هدف توجه دانش‌آموزان به مراکز دارالقرآن‌هاست که در حال حاضر 750 مرکز در استان‌ها فعال است. بنابر این از اهداف برگزاری مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی، تشکیل و تقویت گروه‌های مدیحه‌سرایی و همخوانی در مراکز دارالقرآن‌ها است. از سوی دیگر چون تجمیع این مسابقات با هم نیازمند به پذیرش بالای دانش‌آموزان را دارد، لذا جدا برگزار می‌شود، اما مضمون‌شان یکی است.

معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش تصریح کرد: اجرا در مرحله کشوری در مشهد مقدس و در حرم رضوی برای مجاوران و زائران اجرا می‌شود که در نهایت سه گروه برتر از هر بخش دختران و پسران انتخاب می‌شوند.

وی گفت: مدیر دارالقرآن‌ها و کارشناسان قرآن، عترت و نماز استان‌ها، همچنین مدیر گروه‌ها بر آیین‌نامه اشراف داشته‌اند و بخشنامه‌ها به صورت شفاف بیان شده است که مرحله کشوری در آبان‌ماه است و همچنین بر دانش‌آموز بودن تأکید شده است. بنابر این شرکت‌کنندگان از پیش به برگزاری مسابقات در آبان‌ماه علم داشته‌اند. اغلب استان‌ها به این امر توجه داشته و در چند استان چون یزد و خوزستان و... شاید به این امر توجه نشده است.

باقری با اشاره به اینکه اجازه اعزام غیر دانش‌آموز به مسابقات دانش‌آموزی نداریم، تأکید کرد: از لحاظ قانونی اجازه اعزام غیر دانش‌آموز نداریم؛ چرا که ممکن است در اردو اتفاقی بی‌افتد و صرفاً دانش‌آموزان بیمه هستند. بنابر این آیین‌نامه‌های اردویی اجازه نمی‌دهد که بند و مصوبه‌ای برای این امر قرار دهیم و حتی تعهدنامه اولیای این دانش‌آموزان نیز به کار آموزش و پرورش نمی‌آید. بنابر این باید جایگزین و یا گروهشان را از دانش‌آموزان سایر پایه‌ها تکمیل می‌کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ندارد این مسابقات در مرحله کشوری به زمانی جلوتر مثلاَ شهریورماه موکول می‌شد تا دانش‌آموز پایه دوازدهم نیز امکان حضور داشته باشد؟ گفت: در شرایط فعلی نمی‌توانیم به دلیل اینکه فعالیت‌های تابستانه به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌رسیم این کار را انجام دهیم و یک ماه نیازمند به توانمندسازی نیروها و آماده‌سازی برنامه‌های سال تحصیلی جدید هستیم، لذا نمی‌توانیم در حال حاضر این کار انجام شود.

انتهای پیام
captcha