شاعران گوهر شعر را به‌پای اهل‌بیت(ع) بریزند
کد خبر: 3853953
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
توصیه میثم شاعران اهل‌بیت به جوانان:

شاعران گوهر شعر را به‌پای اهل‌بیت(ع) بریزند

گروه معارف ــ غلامرضا سازگار، شاعر اهل بیت(ع)، گفت: به شاعران جوان توصیه می‌کنم که طبع خود را حرام نکنند و گوهر شعر را به‌پای خاندان عصمت و اهل‌بیت بریزند.

شاعران جوان گوهر شعر را به‌پای خاندان عصمت و اهل‌بیت بریزند

کمتر کسی است که در وادی شعر و شعری باشد و استاد غلامرضا سازگار را نشناسد. شاعر پیرغلامی که در رثای اهل‌بیت کلمات را به روی کاغذ می‌آورد و در این وادی شعر می‌سراید و مدح می‌کند تا نامش به‌عنوان یک خادم آستان خاندان عصمت و طهارت به ثبت برسد؛ به دلیل علاقه خاصی که به جناب میثم تمار دارد تخلص خود را «میثم» قرار داده تا چون ایشان زبانش در رثای اهل‌بیت، انقلاب اسلامی و شهدا باشد و بس.

استاد غلامرضا سازگار سال 1320 در خانواده‌ای مشتاق اهل‌بیت(ع) در شهر قم متولد شد. در 10 سالگی تحت تأثیر فرزند مرحوم آیت‌الله شرعی به امام حسین(ع) متوسل شده و با پشتکاری که از خود نشان داد توانست خود را در گروه ذاکران و شاعران اهل‌بیت(ع) قرار دهد.

از این پیرغلام شاعر و ذاکر با سابقه اهل‌بیت کتب شعری چون «غزلیات آتش»، «مهر ماه خون گرفته» در 6 جلد، «بهار امامت» در 5 جلد، «صدف نبوت» در 5 جلد در 5 جلد، «مرآت ولایت»، از «سیام تا قیام» در 5 جلد و مجموعه «نخل میثم» به یادگار مانده است، او معتقد است: «تأثیر شعر خوب در امر مداحی در معرفت، بصیرت و اشتیاق نسبت به اهل‌بیت(ع) است».

غلامرضا سازگار در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اهمیت جایگاه شعر در رساندن مضامین، بیان کرد: شعر به‌قدری مهم است که در روایاتی از اهل‌بیت (ع) در این زمینه آمده است «اگر کسی در مدح ما شعر بگوید خداوند به ازای هر بیتش، خانه‌ای در بهشت برایش پاداش خواهد داد». شاید اگر مضمون شعر به‌صورت نثر آورده شود آن اثرگذاری شعر را نداشته باشد، چرا که شاعر در یک شعر به کلمات قافیه و وزن می‌دهد و همین باعث می‌شود تأثیر آن در مستمع بسیار بیشتر از یک متن عادی باشد.

این شاعر و ذاکر اهل‌بیت یادآور شد: شعر به دلیل داشتن وزن و قافیه موسیقی منحصربه‌فردی دارد؛ لذا شاعر برای ردیف کردن قافیه‌های نو در یک شعر باید به دنبال مضامین نو باشد و همین باعث پیدایش مضامین بکر و نوین توسط آن‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: اثرگذاری آنچه از سوی شعرا در قالب یک شعر بیان می‌شود با نثر به دست نمی‌آید اما وقتی کلمات را در چارچوب شعر آن‌ هم در وصف اهل‌بیت و دین می‌آورد خداوند هم به آن عنایت ویژه می‌کند.

سازگار با تأکید بر اینکه من آینده شاعران جوان شعرهای آیینی را بسیار خوب می‌بینم، بیان کرد: امروز بسیاری از جوانان به شعر شخصیت می‌دهند و در عرصه شعرسازی آیینی و ولایی قدم‌های بلندی برداشته‌اند.

این شاعر اهل‌بیت ادامه داد: زمانی که نوجوان بودم به‌مانند این شاعران جوان امروزی نمی‌توانستم شعر بسرایم، ازاین‌رو بی‌شک اگر این رویه را ادامه دهند وقتی در آینده پا به سن بگذارند صاحب دیوان‌های مؤثر و بزرگی خواهند شد. به شاعران جوان توصیه می‌کنم که طبع خود را حرام نکنند و گوهر شعر را به‌پای خاندان عصمت و اهل‌بیت بریزند.

سازگار با اشاره به اینکه مدح اهل‌بیت شعر شاعران را بالا می‌برد و تکامل می‌بخشد، بیان کرد: اگر کسی بخواهد برای غیر اهل‌بیت شعر بسراید، باید ممدوح خود را بالا ببرد تا به شعر بخورد اما برای خاندان عصمت شعر را باید بالا برد تا در شأن ساحتشان باشد و رسا به قامت اهل‌بیت شود.

این شاعر اهل‌بیت در پایان بیان کرد: رشد خوبی در نسل جوان شاعر می‌بینم و بسیار به آن‌ها امیدوارم، خداوند یار و یاور این شاعران جوان باشد.

انتهای پیام
captcha