سودای مدرنیته و فرار رو به جلوی ولیعهد
کد خبر: 3854164
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

سودای مدرنیته و فرار رو به جلوی ولیعهد

کانون خبرنگاران نبأ ــ‌ درحالی‌که محمد بن‌سلمان چندی است زیر پرچم اصلاحات، برنامه‌های نمادینی را برای تغییر و استقبال از مدرنیته در جامعه سنتی و محافظه‌کار عربستان پیاده و حمایت کرده، اما این روزها شهرهای مختلف صحنه اعتراضات مردمی و حضور شهروندانی است که این خیمه‌شب‌بازی‌ها را برنتابیده و فریاد اعتراض سر داده‌اند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ عربستان که در حال حاضر جشنواره «موسم ریاض» را میزبانی می‌کند، طی روزهای گذشته به دلیل برخی رویدادهای ضد اسلامی مربوط به این جشنواره از جمله مسابقات کشتی کج بانوان و نمایش مجسمه‌های مربوط به هالووین در پایتخت، بار دیگر شاهد خشم و اعتراض مردمی واقع شده که هویت اسلامی و دینی را دستخوش بازی‌های سیاسی و حرکات نمایشی محمد بن‌سلمان ولیعهد می‌دانند.

سودای مدرنیته و فرار رو به جلوی ولیعهد

این جشنواره ورزشی، تفریحی دو ماهه که با مدیریت شورای تفریح و سرگرمی عربستان و در رأس آن ترکی آل‌الشیخ اجرا شده انتقادات زیادی را چه در صحنه اجتماع و چه در فضای مجازی از سوی کاربران سعودی در شبکه‌های اجتماعی متوجه خود کرده است. این برنامه‌ها درحالی با شعار آزادی بیان و اندیشه جامعه عربستان را به فضای مدرن دعوت می‌کند که مخالفان و منتقدان همین ایده را بازداشت و به سرعت سرکوب می‌کند.

شورای مذکور که مأموریت دارد به سفارش بن‌سلمان با غربی‌سازی عربستان این کشور را از انزوای بین‌المللی برهاند، چند سالی است ‌در قالب برنامه‎‌هایی چون میزبانی سوپرکاپ فوتبال ایتالیا، برگزاری مسابقه اتومبیل‌رانی فرمول E، نامزدی برای مشارکت در برگزاری رالی و نیز احداث سینما، برگزاری کنسرت‌های موسیقی پس از سه دهه و طرح‌هایی در دفاع از حقوق زنان و حذف فرهنگ‌ها و سنت‌های دست‌وپاگیر این کشور هر از چندگاهی تقابل سنت و مدرنیته را تجربه کرده و ولیعهد را از دردسرهای آن نیز بی‌نصیب نگذارد.

سودای مدرنیته و فرار رو به جلوی ولیعهد

درحالی‌که برخی مردم عربستان از اجرای چنین برنامه‎هایی استقبال کرده و روی خوش به پیشرفت و روند اصلاحات بن‌سلمان دارند، اما همزمان صلاح‌الدین البدیر را در مدینه می‌بینیم که از پشت تریبون نماز جمعه در مسجدالنبی(ص) با اشک و التماس از مردم می‌خواهد معصیت را نادیده نگیرند و به بهانه میانه‌روی، کشور را به اضمحلال نکشانند. از همین روی بود که جمع بسیاری از شهروندان سعودی روزهای گذشته در عرعر و املج خروج کرده و با ریختن به خیابان‌ها فریاد اعتراض خود را نسبت به برنامه‌های خارج از عرف مسئولان سعودی سر دادند.

از دیگر سو هشدار برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی وقتی جلب توجه می‌کند که آن‌ها اشاره‌ای به تضاد شدید دیدگاه‌های مسئولان و رویکردهای آن‌ها دارند؛ چه اینکه درحالی‌که مردم برای تماشای مسابقه کشتی کج بانوان دعوت می‌شوند، در همان روز باید فراخوان ملک سلمان را برای اقامه نماز باران اجابت کنند!

بن‌سلمان درحالی این خوش‌رقصی‌ها را با هدف تلطیف چهره خشک و متحجر حکام مرتجع سعودی به نمایش می‌گذارد که روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس هم در سرمقاله خود با انتقاد شدید از برنامه اصلاحات ولیعهد، اذعان می‌کند این برنامه‌ها سطحی و شکننده بوده و چهره منفور عربستان را تطهیر نمی‌کند. در این سرمقاله آمده است: محمد بن‌سلمان در تلاش است تا با برنامه اصلاحات نمایشی از جنایتی که در حق جمال خاشقچی(روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسنده اهل عربستان) داشته فرار کند. درحالی‌که می‌داند در اقتصاد نفتی این کشور شکست خورده و تلاش او برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی محتوم به شکست است.

سودای مدرنیته و فرار رو به جلوی ولیعهد

همچنین شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که اصلاحات صورت‌گرفته در عربستان اقداماتی تهی و برای منحرف کردن افکار عمومی و مخفی کردن سرکوب‌گری‌های قدیمی در عربستان است که همچنان با شدت ادامه دارد.

شوآف‌های ولیعهد قطعاً نمی‌تواند بحرانی را که خاندان سعودی سال‌ها است به‌ویژه با راه انداختن جنگ علیه یمن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سرکوب کند.

عربستان دریافته که طلای سیاه تا ابد نمی‌تواند دلارهای نفتی را نصیب آل سعود کند و بالاخره ورشکستگی اقتصادی گریبانگیر خاندان سعودی خواهد شد. لذا ولیعهد به شدت در تکاپو است تا شاید با برگزاری چنین برنامه‌هایی و نیز خصوصی‌سازی شرکت‌های کلان و رونق بخش خصوصی، صنعت گردشگری در این کشور را با جذب سرمایه‌های خارجی بهبود ببخشد.

نباید از این مسئله غافل شد که ولیعهد جوان درحالی ریسک بزرگی را پشت سر می‌گذارد که تقابل سران و شیوخ وهابی با تغییرات اجتماعی قابل اغماض نیست و سران وهابی اساساً علاقه‎ای به اصلاحات ندارند و این مهم می‌تواند به جبهه‌گیری بیش از پیش وهابیان در برابر خاندان پادشاهی بینجامد؛ درحالی‌که عربستان مشروعیت خود را طی 50 سال اخیر مدیون همین شیوخ وهابی و مفتیان متحجر است. حال باید دید آیا بن‌سلمان تبعات سنگین تقابل و تضارب آرای این دو وزنه قدرت در کشور را برخواهد تابید؟

گزارش از اشرف بصیری 

انتهای پیام
captcha