امنیت عراق را در اوج می‌دانستیم/ تمام استان‌ها در اربعین سال آینده دخیل می‌شوند
کد خبر: 3854254
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
وزیر کشور ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران اربعین:

امنیت عراق را در اوج می‌دانستیم/ تمام استان‌ها در اربعین سال آینده دخیل می‌شوند

گروه جامعه ــ وزیر کشور ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران اربعین ۹۸، امنیت عراق را در این ایام در اوج دانست و به برنامه‌های سال آینده در این حوزه اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای اربعین سال آینده شروع شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست ستاد اربعین صبح امروز، یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه، با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و جمعی از مسئولان کشوری و لشگری در محل نشست‌های وزیر کشور برگزار شد.

وزیر کشور در ابتدای این نشست با بیان اینکه اربعین امسال با رضایت نسبی زوار انجام شد و باید تلاش کنیم تا این حماسه عظیم، هرچه باشکوه‌تر برگزار شود، به جمع‌بندی و گزارش‌های اقدامات انجام شده در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش جمعیتی که امسال شاهد بودیم، نگرانی‌هایی در حوزه حمل و نقل و تردد زائران وجود داشت که خوشبختانه با مدیریت و فعالیت خوب و مناسب وزارت راه و شهرسازی این نگرانی‌ها برطرف شد. امسال شاهد این بودیم که در وزارت راه الگو‌هایی که از قبل از اربعین برنامه‌ریزی کرده بودند، کار می‌کردند و طبق برنامه کار‌ها پیش رفت.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادهایی درباره اینکه اقدامات در حوزه اربعین باید به صورت الکترونیکی انجام شود، وجود دارد که بنده هم آن را قبول دارم، افزود: نقش رسانه‌ها در اربعین امسال به‌شدت پررنگ بود و صدا و سیما و سایر رسانه‌های جمعی در این زمینه به خوبی عمل کردند. در اربعین امسال ارتباط مخابراتی خوبی هم با بیش از ۳.۵ میلیون زائر انجام شد و روزانه ۳ پیام برای زوار ارسال می‌شد که مثمر ثمر واقع شد که از همه مسئولان این حوزه تشکر می‌کنیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جمعیت اربعین و مدیریت آن هم اشاره کرد و افزود: برای مدیریت جمعیت پنج میلیونی زائران مشکلی نداشته و نخواهیم داشت. مردم در این حرکت عظیم نقش مهمی داشتند و موکب‌داران نهاد‌های جوشیده از متن مردم هستند که مدیریت مشارکت مردمی را انجام می‌دهند. این کار مهم و عظیمی است که هم در ایران و هم در عراق زحمات زیادی کشیدند که جا دارد از همه آن‌ها تقدیر تشکر کرد.

وزیر کشور در ادامه به اقدامات دستگاه‌ها در اربعین پرداخت و تصریح کرد: نیروی انتظامی از مدیریت تا امنیت، صدور گذرنامه و مرزبانی زحمات زیادی را کشیدند و از تک‌تک آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کنم. وزارت اطلاعات نیز در مرز‌ها و در کشور به خوبی ایفای نقش کرد و امنیت خوبی در کل برقرار شد. البته ستاد کل نیرو‌های مسلح نقش هماهنگی نیرو‌های مسلح را داشت که حمایت و هماهنگی خوبی را کردند. ضمن اینکه در موقع نیاز، در امر حمل و نقل اتوبوس ارسال کردند که از آن‌ها نیز تشکر می‌کنیم.
 
تشکر از رانندگان
 
وی در ادامه از آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، سپاه پاسداران، بسیج، استانداران، هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حج و زیارت، اتوبوس‌ران‌ها، لوکوموتیوران‌ها، خلبان‌ها، اورژانس کشور، بعثه مقام معظم رهبری، ستاد اربعین و شرکت‌های مسافربری تشکر و قدردانی کرد و گفت: تمامی این عزیزان زحمات زیادی را در اربعین امسال کشیدند که از همه آنان تشکر می‌کنیم. رانندگان نیز در این حرکت زحمات بسیاری کشیدند که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود که از آن‌ها نیز تشکر می‌کنیم.

وزیر کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه در این ایام بیش از سه میلیون زائر جابه‌جا شد، اما هیچگونه اپیدمی بیماری نداشتیم و لذا در حوزه بهداشت و درمان هم خدمات خوبی ارائه شد که از دوستان این حوزه هم تشکر می‌کنم. همچنین از فعالان در وزارت کشور و وزارت خارجه قدردانی می‌کنم.

رحمانی فضلی همچنین از وزارت نیرو، سفارتخانه ایران در عراق و ستاد مرکزی اربعین در عراق هم به دلیل عملکرد خوبشان تقدیر کرد و گفت: دولت عراق در اربعین امسال چیزی کم نگذاشت. از امضای تفاهم‌نامه‌ها گرفته تا سایر مسائل را به خوبی انجام دادند.

وی در ادامه به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: ایشان نیز هرساله در این ایام به عراق سفر می‌کند و طی بازدیدی که داشتند، بیان کردند که اربعین امسال با سال‌های پیش متفاوت بوده است. همچنین رئیس‌جمهور نیز به ما توصیه می‌کردند که هرچه مقام معظم رهبری در این باره نظر و تاکید دارند باید عملی کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: تشکر اصلی را در جریان اربعین امسال از مقام معظم رهبری داریم که ایشان توصیه‌های حکیمانه‌ای هم به ما و هم در دیدار با موکب‌داران داشتند که باعث ایجاد شور و نشاط خاصی شده بود. تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در موضوع امنیت به خوبی عمل کردند و امنیت خوب و واقعی در عراق وجود داشت.

وی تصریح کرد: در موضوع امنیت نه دولت عراق چنین تقاضایی را از ما برای تأمین امنیت در مسیر کردند و نه ما چنین پیشنهادی به آنان دادیم بلکه امنیت عراق را در اوج می‌دانستیم و الحمدلله نیز امنیت به خوبی تأمین شد. البته قبلاً هم اعلام کرده بودیم که جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در امنیت عراق نداشته و این امنیت توسط مقامات عراقی و بسیج مردمی عراق به‌خوبی انجام شد.
 
عبور 170 هزار زائر خارجی
 
وزیر کشور به بحث زائران خارجی هم اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۱۷۰ هزار زائر خارجی اعم از زائران افغانستان، پاکستان و آذربایجان را از کشور عبور دادیم. در واقع ما آنان را لب مرز تحویل می‌گرفتیم و در لب مرز تحویل می‌دادیم و در داخل نیز به آنان خدمات‌رسانی کردیم.

رحمانی فضلی در پایان این نشست به برنامه‌های سال آینده هم اشاره‌ای کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای اربعین سال آینده شروع شده است. قطعا برای سال آینده جمعیت بیشتری را در راهپیمایی اربعین خواهیم داشت. البته از سال آینده وارد سال‌های گرم در زمان اربعین خواهیم بود و با گرمای بیشتر هوا مواجه هستیم که اقتضائات و برنامه‌ریزی خاص خود را خواهد داشت؛ لذا باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم تا زائران راحتی بیشتری داشته باشند. بر همین اساس پیشنهاد دارم تا برای سال آینده هر کدام از استان‌ها را برای مسیر پیاده‌روی از نجف تا کربلای معلی تقسیم‌بندی کنیم تا به‌طور ویژه اقدامات مورد نیاز و مناسب را به زائران ارائه کنند.
انتهای پیام
captcha