رسالت امروز اوقاف؛‌ کشف نیازهای اجتماعی و سوق دادن نیات واقفان به سوی آنها
کد خبر: 3854649
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
صالحی بیان کرد:

رسالت امروز اوقاف؛‌ کشف نیازهای اجتماعی و سوق دادن نیات واقفان به سوی آنها

گروه جامعه ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ملی یاوران وقف اظهار کرد: در حوزه مدیریت وقف از نظر اجرایی و تئوری تحولاتی در پیش گرفته شده است که باید ادامه یابد. کشف نیازهای اجتماعی و سوق دادن نیات واقفان به سوی آن‌ها، رسالت امروز اوقاف است.

کشف نیازهای اجتماعی و سوق دادن نیات به آن؛ رسالت امروز اوقافبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه 13 آبان‌ماه، در همایش ملی یاوران وقف، اظهار کرد: برخی از مردم وقف را عمل استحبابی فردی و اجتماعی در حاشیه زندگی تلقی می‌کنند در حالی که وقف موتور تمدن‌سازی اسلام است و نباید به دید یک عمل استحبابی مانند مستحبات دیگر نگاه شود. تفکر دینی و تاریخ اسلام نشان می‌دهد که وقف در هر دوره‌ای به انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی منجر شده است.

صالحی در ادامه گفت: وقف در جامعه جاهلی سابقه نداشت، وقتی پیامبر اکرم(ص) به مدینه آمدند، سرمایه‌گذاری زیادی بر وقف انجام دادند، هیچ صحابی پیامبر(ص) نبود که با وجود فقر موقوفه‌ای نداشته باشد. نماد اعلای وقف امام علی(ع) بود که با زحمت و تلاش خود، مزارع و چاه‌های زیادی را برای استفاده عمومی وقف کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: همه بخش‌هایی که در تمدن اسلامی منجر به توسعه انسانی می‌شدند به وقف متکی بودند. مساجد محور اول و پایگاه‌های مهم توسعه انسانی بودند به گونه‌ای که در مسجد جامع قاهره بعد از نماز عشاء ۱۲۰ کلاس درس برپا می‌شد. محور دوم مدارس بودند، سعید بن جبیر جهانگرد معروف اسلامی می‌گوید 30 مدرسه موقوفه در بغداد وجود داشت که از کاخ شکیل‌تر و زیباتر بودند. محور سوم توسعه انسانی، کتابخانه‌های وقفی بودند، یکی از مورخان می‌گوید: در «اندلس» که یکی از پایگاه‌های غیراصلی مسلمانان محسوب می‌شد، هیچ‌کس نیاز به خرید کتاب نداشت. 

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه مدیریت وقف از نظر اجرایی و تئوری تحولاتی در پیش گرفته شده است که باید ادامه یابد، همچنین باید به کشف نیازها و خلق نیازهای جدید در این حوزه اقدام کنیم. کشف نیازهای اجتماعی و سوق دادن نیات واقفان به سوی آن‌ها رسالت امروز اوقاف است.  

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این مراسم با گرامیداشت روز ملی استکبارستیزی، اظهار کرد: ۱۳ آبان، روزی است که مردم برای مقابله با آمریکا اراده کردند و با این روحیه توانستند سال‌های بعد، نیاز خود را از این کشور قطع کنند.

وی افزود: زمانی کشورمان در تهیه نیازهای اساسی زندگی خود به آمریکا وابسته بود اما امروز توانستیم پهپاد متجاوز آن‌ها را ساقط کنیم، اسقاط پهپاد نقطه عطفی در تاریخ معاصر محسوب می‌شود که از پشتوانه علمی کشور نشئت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: راه نجات براساس قرآن کریم نماز و انفاق است. وقف نیز مصداق بارز انفاق است. واقف از مال خود برای هدفی الهی می‌گذرد، قرآن کریم انفس و اموال را عجین یکدیگر معرفی می‌کند که اگر کسی بتواند از آن‌ها بگذرد، راه سعادت را در پیش گرفته است. این مهم نیز جز با مجاهدت به دست نمی‌آید و آیه ۱۶ سوره جن می‌فرماید: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا؛ اگر بر مسیر حق پایداری کنید، از آب گوارا بر شما می‌خورانیم».

زمین‌های زیادی در اختیار اوقاف قرار دارد، باید به مطالعه بر این زمین‌ها بپردازیم و محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند را در آن‌ها پرورش دهیم. در ابتدای سال، بر دو مورد از این زمین‌ها با روش‌های جدید، کشت محصول انجام دادیم و بهره‌وری 10 برابری آنها را نسبت به گذشته شاهد بودیم

وی یادآوری کرد: بسیاری از موقوفات کشور وقف ابی‌عبدالله(ع) است؛ یعنی فرهنگ حسینی، ایثار و مقاومت همواره جزء دغدغه‌های اصلی واقفان در تمدن ایرانی و اسلامی بوده و مجاهدت واقفان در راه وقف با مجاهدت شهدا و عاشوراییان گره خورده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چند تقاضا از واقفان محترم دارم، ایران امروز در تحریم ظالمانه قرار دارد و راه حل آن افزایش تولید ملی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند. بنابراین واقفان نیات خود را به سمت تأمین نیازهای اساسی کشور سوق دهند. همچنین بعضی از متولیان موقوفات، پول‌هایی کلان در حساب دارند که درخواست می‌کنیم آن را برای بهره‌وری موقوفات به کار بیندازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی اظهار کرد: زمین‌های زیادی در اختیار اوقاف قرار دارد، باید به مطالعه بر این زمین‌ها بپردازیم و محصولاتی را که نیاز به آب کمتری دارند در آن‌ها پرورش دهیم. در ابتدای سال، بر دو مورد از این زمین‌ها با روش‌های جدید، کشت محصول انجام دادیم و بهره‌وری 10 برابری آنها را نسبت به گذشته شاهد بودیم.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های «میراث وقف» و «دستاوردهای اوقاف» که به مناسبت دهه وقف و در حاشیه این همایش ملی برپا شده است، گفت: در این نمایشگاه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هر کدام با یک موقوفه پیوند خورده‌اند و با کمک موقوفات به مرحله تجاری‌سازی می‌رسند، سپس در راستای رفع نیازهای اساسی کشور در دوران تحریم گام برمی‌دارند.

در پایان این مراسم، که با شعارهای حاضران به مناسبت روز ملی استکبارستیزی همراه بود، جمعی از واقفان مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند.

گزارش تصویری برنامه را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha