نیاز به سرمایه‌گذار برای احیای موقوفات/ با تضییع‌کنندگان حقوق وقف مماشات نمی‌کنیم
کد خبر: 3855061
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

نیاز به سرمایه‌گذار برای احیای موقوفات/ با تضییع‌کنندگان حقوق وقف مماشات نمی‌کنیم

گروه اجتماعی ــ رئیس اوقاف و امورخیریه یزد گفت: مماشات در زمینه موقوفات را کنار گذاشته‌ایم و با افرادی که به نوعی حق و حقوق وقف را زیر پا گذاشته‌اند، برخورد خواهیم داشت.

احیای موقوفات نیازمند سرمایه‌گذار/با تضییع‌کنندگان حقوق وقف مماشات نمی‌کنیمبه گزارش ایکنا از یزد، محمدحسین کاظمی، رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان یزد، 14 آبان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه در جامعه امروز تغییر نگرشی هم به اوقاف و هم وقف در حال رقم خوردن است و این در حالی است که سنت حسنه وقف با عملکرد اوقاف متفاوت است.

وی با اشاره به ثبت 9 وقف جدید در شهرستان یزد در سال جاری، افزود: با توجه به اینکه وقف‌هایی در زمینه قرآنی و مهدویت خیلی کم و انگشت‌شمار است ولی امسال از بین وقف‌های جدید دو موقوفه با نیت مهدویت ثبت شد.

کاظمی با اشاره به نیات این موقوفات گفت: وقف هتل ویژه کودکان سرطانی که بخشی از هزینه‌های آن‌ها را تأمین کند، وقف فضای سبز شهری، اطعام غدیر و خطبه‌خوانی غدیر و ترویج فرهنگ امیرالمؤمنین و همچنین طبخ غدا از جمله این نیت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه همچنین فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی با نیت کلی وقف شده است گفت: رفع نیاز جامعه با وقف انجام می‌شود و در هر برهه‌ای از تاریخ تمام وقف‌هایی که داریم همه نیات منطبق بر نیاز جامعه بوده است.

کاظمی ادامه داد: البته نیت قرآنی در اولویت ما قرار دارد؛ چرا که تعداد کمی از موقوفات ما قرآنی است؛ لذا افزایش موقوفات قرآنی دغدغه ما شده که سمت و سوی واقفان با ارائه مشاوره برای ثبت موقوفات جدید در این زمینه خواهد بود.

رئیس اوقاف و امورخیریه یزد گفت: مماشات در زمینه موقوفات را کنار گذاشتیم و با افرادی که به نوعی حق و حقوق وقف را زیر پا گذاشته، برخورد خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه سعی شده حقوق موقوفه ضایع نشود؛ لذا اقداماتی انجام شده، افزود: هم‌اکنون وضعیت مساعدتر از قبل است و حتی موقوفاتی داشتیم که اجاره آن پرداخت نمی‌شد و با برخوردهای لازم و تشکیل پرونده اجاره‌ها پرداخت و در این راستا اجرای نیت واقف انجام شد.

کاظمی با اشاره به اینکه دهه وقف نیز برنامه‌هایی در سطح شهرستان انجام شد، گفت: برپایی نمایشگاه مهر ماندگار و سعی شد ظرفیت‌های اوقاف در معرض نمایش قرار گیرد و در این راستا بروشورهایی با درج محتوای کاربری اراضی وقفی سطح شهر به مردم ارائه شد.

وی ادامه داد: آنچه مهم است کمک خیران و سرمایه‌گذاران برای موقوفاتی است که برای اجرای نیت درآمد ندارند و تنها راهکار برای افزایش درآمد این موقوفه‌ها ورود سرمایه‌گذار و خیر است.

کاظمی افزود: امیدواریم افراد در این زمینه به یاری اوقاف آمده تا موقوفه‌ها به بهره‌وری برسد و در قبال درآمد، اجرای نیت به درستی انجام شود که در این صورت بسیاری از مشکلات جامعه قابل حل خواهد شد.

وی نشست تخصصی با روحانیان، حضور در مدارس، اجرای نیت در این دهه با پخت آش و حلوا، همایش دوچرخه‌سواری، تجلیل از واقفان و اصحاب وقف، دیدار با خانواده شهدا را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: در این دهه 13 مبلغ در 10 امامزاده شهرستان حضور داشتند و به سؤالات مردم پاسخ دادند.

کاظمی با اشاره به تجلیل از خدام اربعین در چهارشنبه این هفته گفت: اوقاف و امورخیریه استان یزد با برپایی 5 موکب پذیرای زائران بود یکی از این تعداد موکب در کربلا بر عهده اوقاف و امورخیریه شهرستان بود.

رئیس اوقاف و امورخیریه یزد با اشاره به اطلاع‌رسانی در خصوص اجرای نیات به صورت فراگیر در جامعه گفت: از جمله نیات واقفان در سال جاری تلاوت قرآن بود که با برپایی مراسمی با حضور 114 حافظ کل قرآن در شهرستان محقق شد.

وی با اشاره به موقوفه‌ای در عید قربان مبنی بر قربانی 14 گوسفند به نیت 14 معصوم گفت: در این راستا 1200 بسته گوشت تهیه و با همکاری برخی نهادها توزیع شد.

کاظمی افزود: همچنین در روز عید غدیر 12 هزار پرس غذای گرم تهیه و با همکاری نهاد نمایندگی آستان قدس رضوی در استان با آماده کردن 60 ماشین و حضور هر کدام درمناطق حاشیه نشین که از قبل مشخص شده بود، با حفظ اکرام در منازل مردم توزیع شد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای نیت موقوفه محمدعلی زرگران مبنی بر روضه خوانی با هماهنگی انجام شده در 72 امامزاده، بقعه و مسجد همزمان با دو شب روضه خوانی در 72 محل انجام شد .

کاظمی طبخ حلوا و آش در اربعین و در موکب کربلا از محل نیت موقوفه تاجر طهرانی و در ماه محرم و صفر با کمک مردم و مساجد و محلات را از دیگر اجرای نیات برشمرد و بیان کرد: همچنین روضه خوانی سرای خان با همکاری امین موقوفه به مدت 20 روزانجام شد.

وی با اشاره به اجرای طزح شمیم حسینی افزود: موقوفات با اطعام عزاداری امام حسین در یزد نیز در قالب این طرح و توزیع حواله بین هیئات مذهبی که از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان معرفی شده بودند، شکر، برنج و قند تهیه و بین آنها توزیع شد.

انتهای پیام
captcha