ربع رشیدی؛ تنها موقوفه ثبت جهانی شده در دنیا
کد خبر: 3855310
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳

ربع رشیدی؛ تنها موقوفه ثبت جهانی شده در دنیا

گروه اجتماعی - مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی گفت: موقوفه ربع رشیدی بزرگترین وقف و تنها موقوفه ثبت جهانی شده است که اگر بطور کامل احیا شود، منابع مالی مورد نیاز برای علوم انسانی و علوم پزشکی تامین می‌شود.

موقوفه ربع رشیدی؛ تنها موقوفه ثبت جهانی شده در دنیا

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان امروز، 16 آبان ماه در نشست تخصصی با اطباء و پزشکان بسیجی گفت: بیشترین بخش موقوفه خواجه رشید الدین فضل الله همدانی که در قرن هفتم هجری وقف شده، به تبریز و آذربایجان شرقی تعلق دارد.

وی با بیان اینکه این واقف خیراندیش در ۶ کشور دنیا از جمله ترکیه، سوریه و عراق و همچنین در ۸ استان کشور، موقوفاتی به یادگار گذاشته گفت: یکی از موضوعاتی که در نیات واقفین مورد توجه قرار می گیرد، بحث درمان و پزشکی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از موقوفه بیمارستان ۶۴۰ تخت خوابی مردانی آذر در منطقه خاوران تبریز نیز به عنوان بزرگترین موقوفه ثبت شده در استان، بعد از انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این بیمارستان تخصصی در زمینی به وسعت ۹ هکتار با زیربنای ۵۵ هزار مترمربعی در چهار طبقه در حال احداث است.

وی ادامه داد: برای ساخت این بیمارستان تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز نیاز است تا بصورت کامل برای خدمت به کودکان بیمار به بهره برداری برسد.

حجت‌الاسلام حسینی، یادآور شد: هم اکنون ۶ بیمارستان از جمله اسدآبادی، شهید محلاتی، ارتش، ۲۹ بهمن تبریز، نیکوکاری و همچنین آزمایشگاه استان در عرصه‌ها و اعیانی وقفی بنا شده اند که در همه اینها مردم از عواید وقف در خصوص درمان و پزشکی استفاده می کنند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، از رویکرد جدید سازمان اوقاف در مباحث علوم نوین خبر داد و گفت: علوم دانش بنیان، تازه‌های پزشکی و نانو فناوری، عرصه های جدیدی برای نیت واقفین هستند تا از داشته های وقف در این حوزه ها، بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه وظیفه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اجرای امینانه به نیات واقف خیراندیش یادآور شد: این اداره کل سعی دارد در راستای اجرای نیات واقفان برای درمان بیماران نیازمند، گام های موثری بردارد.

انتهای پیام
captcha