بودجه‌ای که برای کتاب هزینه نشود خرج زندان‌ها می‌شود
کد خبر: 3857165
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
مختارپور:

بودجه‌ای که برای کتاب هزینه نشود خرج زندان‌ها می‌شود

گروه ادب - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: صدها برابر هزینه‌ای که امروز از بخش کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی دریغ می‌شود، در آینده‌ای نزدیک باید خرج بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها، مبارزه با اعتیاد و مقابله با آسیب‌های اجتماعی شود.

بودجه ای که برای کتاب هزینه نشود خرج زندان‌ها خواهد شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آیین بزرگداشت هفته کتاب گفت: خوشبختانه در کشور ما در مناسبت‌های مختلف در اهمیت کتاب و کتابخوانی سخنان فراوانی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های مختلف شنیده می‌شود، اما متأسفانه این توجه در اغلب اوقات در حد بیان باقی می‌ماند و تأثیری در پشتیبانی‌ها و فراهم کردن زمینه برای تحقق اهداف فرهنگی نظام و توصیه‌های مقام معظم رهبری که همواره از مبلغان و مروجان فرهنگ بوده و خود بارها مردم عزیز کشور و به ویژه جوانان و نوجوانان را به مطالعه کتاب‌های مفید دینی، سیاسی، اخلاقی تشویق کرده‌اند، نمی گذارد.

وی افزود: هفته‌ای بر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نمی‌گذرد که درخواست تأسیس، توسعه یا تعمیر کتابخانه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران در شهرها و روستاها به ما نرسد. اما بودجه و امکانات لازم برای این امر در اختیار نیست. البته این کم توجهی و گاه بی‌توجهی محدود به کتابخانه‌های عمومی نیست، بلکه مجموعه بودجه فرهنگی کشور پایین‌ترین سهم اعتبارات را در بودجه سالیانه کشور دارند.

مختارپور در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین دولتی کشور گفت: باور کنید صدها برابر هزینه‌ای که امروز از بخش کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی دریغ می‌شود در آینده‌ای نزدیک باید خرج بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و مبارزه با اعتیاد و نیز مقابله با آسیب‌های اجتماعی شود. حتی از جنبه اقتصادی محض هم صرفه در توجه به امور فرهنگی و مصون‌سازی نوجوانان و جوانان و نسل آینده کشور با گسترش امور فرهنگی سالم و مروج اخلاق و معرفت دینی و بصیرت سیاسی است.

وی با تجلیل از نقش کتابداران در مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور طی یک سال اخیر، گفت: کتابداران کتابخانه‌های عمومی سال گذشته از ۲۴ آبان ۹۷ تا ۲۴ آبان ۹۸ را همچون سالیان قبل با تلاش و همت و ابتکارات متعدد و متنوع فرهنگی در کتابخانه‌ها گذراندند و کارنامه درخشانی از خود پدید آوردند. کافی است گزارش‌هایی که هر روزه از کتابخانه‌های مختلف شهری و روستایی و سیار در پایگاه اطلاع رسانی و فضای مجازی منعکس می‌شود مرور شود تا تنوع و خلاقیت این برنامه‌ها که در نقاط مختلف کشور از طریق کتابداران تلاش‌گر نهاد انجام می‌شود، آشکار شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: خوشبختانه در طول یکسال اخیر دو کتابخانه بزرگ به مجموعه کتابخانه‌های عمومی افزوده شد. اول کتابخانه مرکزی مشهد مقدس و دوم بازسازی و توسعه کتابخانه پارک شهر تهران. تا چند ماه دیگر نیز کتابخانه مرکزی یزد پس از نزدیک به دو دهه به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی به بهره برداری می‌رسد. در همین هفته کتاب سال جاری ۲۶ کتابخانه اعم از تازه تأسیس یا بازسازی شده و سیار به بهره برداری می‌رسند.

علیرضا مختارپور با اشاره به محدودیت‌های موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: مشکلات و تنگناها بسیار است اما انگیزه و همت و تلاش کتابداران کتابخانه‌های عمومی بر مشکلات غلبه می‌کند. 

انتهای پیام
captcha