چشم‌انداز کتابخانه‌ها تبدیل شدن به باشگاه‌های فرهنگی چندمنظوره باشد
کد خبر: 3857172
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
صالحی:

چشم‌انداز کتابخانه‌ها تبدیل شدن به باشگاه‌های فرهنگی چندمنظوره باشد

گروه ادب ــ وزیر ارشاد گفت: کتابخانه‌ها در دهه‌های آینده باید به باشگاه‌های کتابخوانی چندمنظوره فرهنگی و اجتماعی بر محور کتاب تبدیل شوند و این می‌تواند چشم‌اندازی برای تغییرات باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، ۲۳ آبان‌ماه، در بزرگداشت هفته کتاب با اشاره به میلاد پیامبراکرم(ص) گفت: این اتفاق بزرگی در حیات معنوی انسان است به است به معنای انفجار و رستاخیز بزرگ در حیات معنوی انسان‌ها است و رستاخیز اعظم ظهور پیامبر(ص) بود پیامبری که خداوند بر چیزی منت نگذاشت اما به وجود او برخلاف منت گذاشت. این نقطه مزیت و تمایز این بعثت بعثت‌های گذشته بود که گرچه همه انفجار نور بود اما این انفجار نوری بود که از کلمات قرآن استخراج شد و با کتاب آمد.

صالحی ادامه داد: در هر تمدن اسلامی کتاب و کتابخوانی است و اگر بخواهیم نقطه های آغاز تمدن ها را با هم مقایسه کنیم تفاوت تمدن اسلامی با تمدن‌های پیشین این است که از دل کتاب بیرون آمد و با گسترش کتابخانه‌ها بال و پر گرفت و نوسازی تمدنی هم جز این مسیر ممکن نیست.

وزیر ارشاد بیان کرد: به نظر می‌آید در فضای زندگی معاصر خود می‌بینیم که تغییرات سریع‌السیر هستند این تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات بوده و روزبه‌روز فناوری‌ها از اینترنت و هوش مصنوعی و رباتها و ... اتفاقاتی را برای ما خواهند آفرید. تغییرات قابل توجهی از نظر افزایش سریع اطلاعات و گسترش دسترسی به وجود آمده و مرزهای فیزیکی از میان رفته است و در حوزه‌های اجتماعی تغییرات قابل توجهی در حال وقوع است و در مدارس و دانشگاه‌ها بازسازی نوینی در حال رخ داده است.

صالحی گفت: خوشبختانه نهاد این نگاه را آغاز کرده است که دهه آینده کتابخانه‌ها چگونه خواهند بود که ما باید خودمان را متناسب با این مسیر هماهنگ‌تر و همراهتر کنیم. اگر نهادهای اجتماعی عقب بمانند جبر تاریخی آن‌ها را بیشتر عقب خواهد راند. ما باید با این تغییرات ارتباط داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نگاه اولیه این است که کتابخانه‌ها در دهه‌های آینده باید به باشگاه‌های کتابخوانی چندمنظوره فرهنگی و اجتماعی بر محور کتاب تبدیل شوند و این می‌تواند چشم‌اندازی برای تغییرات باشد.

وزیر ارشاد ابراز کرد: دارایی این کتابخانه‌ها دیگر اطلاعات ایستا نیستند در گذشته این سؤال مطرح بود که چقدر کتاب در مخزن وجود دارد اما اکنون داده‌های سیال جای داده‌های ایستا خواهد بود و محدود به مخزنی کتابخانه‌ها نیست و باید با این نگاه و دارایی کتابخانه‌ها نگاه کرد.

صالحی با اشاره کتابخوان‌ها گفت: در کتابخانه‌های کلاسیک کتابخوان برای ارتقای آگاهی می‌آمد اما امروز اگر بخواهیم کتابخانه‌ها بمانند مراجعه‌کننده باید به دنبال خالق دانش باشد. اینکه چگونه بتوانیم مسئله‌هایی که او دارد به خلق دانش کمک کند و جایگزینی خلق دانش به جای کسب دانش فضای کتابخانه‌ها را پر کند و هدف کتابخانه‌ها اجتماعی‌سازی باشد و این دو هدف‌گذاری است که بسیار اهمیت دارد.

سازمان کتابخانه‌ها و کتابداران در نگاه کلاسیک مالک کتاب و خدمات بودن به این معنی که ما سرمایه‌ای را به عنوان سرمایه زیرساختی و خدماتی ایجاد کرده‌ایم و کتابدار آن را به عنوان مالک می‌شناخت. در نگاه جدید ما حلقه وصلیم و قصه‌های اتصال را باید برگزینیم و چگونگی این امر کار اصلی کتابدار است تا کتابخانه‌ها باشگاه فرهنگی و اجتماعی بر محور کتاب باشند.

انتهای پیام
captcha