زلزله‌زدگان را از یاد نبریم
کد خبر: 3857246
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
بر خط جامعه؛

زلزله‌زدگان را از یاد نبریم

گروه جامعه ــ امدادرسانی به زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی، برگزاری برنامه‌های ویژه هفته وحدت و معرفی پنج دانشمند برتر جهان اسلام در اختتامیه جایزه جهانی مصطفی(ص) از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

زلزله‌زدگان را از یاد نبریمبه گزارش ایکنا؛ امدادرسانی به زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی، برگزاری برنامه‌های ویژه هفته وحدت و معرفی پنج دانشمند برتر جهان اسلام در اختتامیه جایزه جهانی مصطفی(ص) از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.این هفته همچنین انتشار نظر دفتر رهبر معظم انقلاب درباره موضوع چندهمسری و نیز رفع توقیف از فیلم «خانه پدری» با تدبیر ریاست قوه قضائیه، واکنش‌های مثبت را در فضای مجازی برانگیخت.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی ان خالی از لطف نیست.

روش جذب کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان

علیرضا عسگریان ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده در شهرستان‌های میانه، سراب و ترکمانچای و خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، گفت: براساس آخرین گزارش‌ها پنج نفر بر اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند که یک نفر از آن‌ها از مددجویان کمیته امداد و دو نفر نیز فرزند و عروس مددجو بوده‌اند.

وی به اقدامات کمیته امداد برای کمک به زلزله‌زدگان اشاره کرد و گفت: مدیران کمیته امداد در مناطق زلزله‌زده از نخستین دقایق در محل حضور دارند و ضمن احصای احتیاجات مددجویان و مردم زلزله‌زده، اقدام به توزیع مایحتاج ضروری میان زلزله‌زدگان کرده‌اند. نخستین محموله کمک‌های کمیته امداد به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، متناسب با شرایط جوی و اقلیمی منطقه تا پایان هفته میان مردم توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۶ روستا در زلزله اخیر دچار خسارت شده‌اند، تأکید کرد: ۵۱۸ واحد مسکونی در زلزله آسیب‌دیده است که ۲۴۳ واحد مسکونی نیازمند بازسازی کامل است و ۲۷۵ واحد خسارت دیده نیز باید تعمیر شود.

عسگریان مهمترین نیاز زلزله‌زدگان در شرایط سرمای هوا را چادرهای دوجداره و وسایل گرمایشی عنوان کرد و افزود: پتو و لباس گرم از دیگر موارد مورد نیاز فوری مردم زلزله‌زده است.

عسگریان به زمینه‌های مشارکت مردم نیکوکار در سراسر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: شماره حساب ۳۳۳۳ کمیته امداد نزد بانک ملی و شماره حساب ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰ آماده دریافت وجوه نقدی مردم خیر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان است. علاوه بر آمادگی دفاتر و مراکز کمیته امداد در سراسر کشور برای جمع‌آوری اقلام اهدایی مردم، کد دستوری #۱*۸۸۷۷* به منظور جذب کمک‌های مردمی طراحی شده و آماده جمع‌آوری کمک‌های مردم نیکوکار است.

مسافران مترو زیر چتر كتاب

همزمان با هفته كتاب برنامه‌های متنوعی با عنوان «زیر چتر كتاب» از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شركت بهره‌برداری متروی تهران برای مسافران علاقه‌مند به مطالعه و كتابخوانی برگزار می‌شود. این برنامه‌های فرهنگی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شركت بهره برداری متروی تهران با توجه به ظرفیت گذرگاه‌های مترو در نظر گرفته شده است و مسافران مترو در زمان تردد در ایستگاه‌ها و قطارها فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از آنها را دارند.

اجرای «پویش فرهنگی بخوان» در واگن‌های مترو از جمله این برنامه هاست كه از ابتدای سال جاری این پویش فرهنگی به صورت بریده جذاب كتاب‌های فاخر ادبی در معرض نگاه مسافران قرار گرفته است تا علاوه بر مطالعه بخش‌های یك كتاب نسبت به تهیه و مطالعه همه آن اثر ترغیب شوند. از آنجا كه هفته كتاب فرصت بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی است، به همین منظور برنامه فرهنگی «زیر چتر كتاب» در قالب چند برنامه در اختیار مسافران شهر زیرزمینی قرار می‌گیرد. از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته كتاب حضور چهره‌های مطرح فرهنگی و ادبی در برخی ایستگاه‌های مترو است. علاوه بر آن برنامه تبادل كتاب در ایوان انتظار میدان حضرت ولی عصر(عج) برگزار می‌شود كه در این برنامه مسافران كتاب‌های مازاد خود را در اختیار سایرین قرار می‌دهند و از دیگران كتاب دریافت می‌كنند.

زلزله‌زدگان را از یاد نبریم

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از برنامه زیر چتر كتاب رونمایی و جشن امضا از چند اثر ادبی با حضور صاحبان اثر و مسافران مترو در ایوان انتظار برگزار می‌شود. همچنین تهیه و تولید محتوای كتاب صوتی در قالب پادكست با صدای مسافران مترو بخش دیگر این برنامه است كه از طریق فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وحدت را به شیوه زیستن تبدیل کنیم

این هفته و همزمان با هفته وحدت، حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، معاون بین‌الملل و ارتباطات پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی، در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به خوانش‌های مختلف از مفهوم وحدت در جامعه اسلامی اظهار کرد: در وحدت ابتدا باید بررسی کنیم که خوانش مطلوب چیست، یک قرائت تاریخی در این حوزه داریم که به دوره‌هایی از قرن چهارم و پنجم باز می‌گردد؛ در آن زمان، وقتی که نام وحدت به میان می‌آمد ابتدا اختلافات مطرح می‌شد، اما هدف از بیان اختلافات هم وحدت و دنبال کردن آن بود و علما این اختلاف را به گونه‌ای اعلام می‌کردند که اهل عالم ببینید و بدانند که اگر تمام اختلافات ما را جمع کنید اولاً در فروع دین است نه اصول دین و آن هم در فروع فروع دین است و اگر سایر اختلافات را هم جمع کنیم چند مسئله بیشتر نیست.

زلزله‌زدگان را از یاد نبریم

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: زمانی که شیخ طوسی کتاب الخلاف را در راستای وحدت نوشت، می‌خواست به مردم نشان دهد که کل اختلافات شیعه و سنی در فروع است نه در اصول دین و آن هم در فروع فروع دین است. بعد می‌گفت که اگر این اختلاف‌ها را هم جمع کنیم تمام آن همین کتاب الخلاف می‌شود. پس یکی از رویکرد‌های مهم این است که برای رسیدن به وحدت، باید نقطه افتراقات را پررنگ کنیم.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی در پاسخ به این سؤال که چگونه باید به وحدت مطلوب دست پیدا کنیم، گفت: ما موضوع تقریب و وحدت را نباید تنها به قشر علمی و نخبه جامعه محدود کنیم بلکه باید مسئله تقریب و وحدت را به کف جامعه بیاوریم و همه صنوف از جمله بازاری، آرایشگر، رفتگر و حتی بازیگر و هنرمند هم با این موضوع زیست کنند. تقریب موضوعی نیست که عده‌ای خاص در مورد آن حرف بزنند، بلکه تقریب و وحدت یک سبک زندگی است که همه باید با آن زندگی کنند. تقریب نحوه زیستن است نه موضوعی که در مورد آن صحبت می‌کنیم؛ لذا امروز باید تقریب را از موضوع دیالوگ به شیوه زیستن تبدیل کنیم. در این صورت است که می‌توانیم شاهد وحدت شیعه و سنی و شاهد این باشیم که مسلمانان در کنار هم با آرامش و آسایش زندگی می‌کنند، ازدواج کرده و تعاملات و ارتباطات آن‌ها تقویت و مسالمت‌آمیز شده است.

وقف در ترازوی نقد

رگ وقف مدت‌هاست که در مسیر خود با قلب جامعه گرفتگی‌هایی دارد. امیدمان به مسئولان اوقاف، هیئت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا هزینه جراحی آن را تقبل کنند. دهه وقف نشان داد اتاق عمل مهیاست، فقط عزم لازم است و توکل به خدا.

آنچه در سال‌های اخیر روندی نه‌چندان رو به بهبود داشت و بلکه نشانه‌های ناکارآمدی در آن به وضوح مشاهده می‌شد، سازمان اوقاف و امور خیریه بود. فقدان شفافیت، زمین‌فروشی، «مال»سازی، عدم استفاده از ظرفیت مردمی در بهره‌وری موقوفات، عدم نظارت کافی بر موقوفات سلامت و آموزشی، عدم بهره‌گیری از ظرفیت امور خیریه برای تقویت وقف، عدم ارتباط کافی با رسانه‌ها از جمله دلایلی بود که باعث شد با وجود ده‌ها هزار زمین و ساختمان وقفی و هشت هزار و ۵۰۰ بقعه متبرکه، وقف حتی یک درصد از تولید ملی را هم در اختیار نداشته باشد. عمق این ناکارآمدی در زمینه اقتصادی و مدیریتی زمانی مشخص شد که یکی از مدیران ارشد آن مجموعه به اتهام مفاسد مالی راهی زندان اوین شده است.

زلزله‌زدگان را از یاد نبریم

انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی به سمت ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در مهرماه ۱۳۹۷ بارقه‌هایی از تغییر مثبت رویکرد را در این مجموعه نشان داد و انگیزه را برای نقد سازنده نسبت به وضعیت موقوفات فراهم آورد. از آنجا که با ایجاد مطالبه‌گری رسانه‌ای و دغدغه‌آفرینی اجتماعی در مورد اهمیت وقف، می‌توان مسئولان را به اقدامات قاطع و شفاف در حوزه وقف سوق داد و اقتصاد کشور را به ویژه از منظر اقتصاد مقاومتی فعال و پویا کرد، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بی‌توقف با جریان وقف همراه شد و با ایجاد پرونده ویژه «کنکاش ناکارآمدی در وادی وقف» به تولید بیش از ۱۰۰ خبر، مصاحبه و گزارش پرداخت، رسانه قرآن در این پرونده به نتایج مهمی دست یافت که می‌توان آن‌ها را در ۱۰ سطح، صورت‌بندی کرد.

برای مطالعه این یادداشت، اینجا را بخوانید.

جهاددانشگاهی به یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها در توسعه علمی و فناورانه تبدیل می‌شود

سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با ابراز خرسندی از اینکه سال‌ها زحمت و تلاش علمی و فناورانه همکاران جهاددانشگاهی در پژوهشگاه رویان، روز گذشته در سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) مورد قدردانی قرار گرفت و پروفسور حسین بهاروند، استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، که بر روی درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول درمانی پژوهش می‌کند، برنده سومین دوره جایزه جهانی مصطفی(ص) شد، گفت: همکاران ما در پژوهشگاه رویان فعالیت‌های ارزنده‌ای در بحث سلول‌های بنیادی، کاربرد این سلول‌ها و درمان پارکینسون انجام داده‌اند که کار جدید و ارزشمندی در دنیا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به همت جهادگران دانشگاهی نه تنها موفق شده است خود به علم روز دنیا دست یابد، بلکه نوآوری‌های علمی نیز داشته و این مسئله عجیبی نیست؛ این توانمندی در تک‌تک جوانان ما وجود دارد، فقط باید استعدادها شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند. سپس به آنها اعتماد شود و منابع لازم در اختیارشان قرار گیرد.

زلزله‌زدگان را از یاد نبریم

طیبی با تأکید بر اینکه هم رویان و هم سایر واحدهای جهاددانشگاهی اثبات کرده‌اند که ایران توان انجام فعالیت‌های بزرگ علمی و فناورانه را دارد، اظهار کرد: کشور ما می‌تواند متکی بر علم باشد و از این رهگذر همه جوانان ایرانی صاحب شغل آبرومند شوند. می‌توانیم کشوری داشته باشیم که هم الگوی اسلامیت، هم الگوی ایرانیت و هم مدل موفقی در جهان اسلام باشد.

وی در خصوص حمایت‌هایی که باید از پژ‌وهشگران برتر انجام شود نیز چنین گفت: از اینگونه فعالیت‌ها باید حمایت بیشتری شود. البته از رهبر معظم انقلاب باید تشکر ویژه‌ای کنم. حمایت ایشان از فعالیت ارزنده‌ای که در رویان آغاز شد، سبب شد تا امروز رویان به این مرحله از موفقیت‌ دست یابد. همچنین حمایت‌های اخیری که از جهاددانشگاهی در اجرای ۳۱ پروژه فناورانه انجام داده‌اند ما را بسیار دلگرم کرده است و من این نوید را می‌دهم که با حمایتی که معظم‌له از جهاددانشگاهی انجام داده‌اند، طی دو تا سه سال آینده این نهاد انقلابی به یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها در توسعه علمی و فناورانه کشور تبدیل می‌شود.

نظام آموزش بین‌الملل جمهوری اسلامی تدوین می‌شود

مدارس ایرانی خارج از کشور می‌تواند یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌ها برای انتقال فرهنگ ایرانی - اسلامی و زبان و ادب پارسی به ملت‌های دنیا باشد. همچنین در این مدارس است که فرزندان کارگزاران نظام و ایرانیان مقیم می‌توانند در چارچوب نظام آموزش ایران تحصیل کنند و با وجود دوری از وطن، شاکله وجودی خود را در سنین رشد با بن‌مایه فرهنگی وطن‌ خود شکل دهند.

زلزله‌زدگان را از یاد نبریم

درباره وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور با غلامرضا کریمی، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل به گفت‌وگو پرداختیم. کریمی که عضویت در هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و دبیری کمیسیون ملی آیسسکو را نیز برعهده دارد، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به چالش‌های مدارس ایرانی خارج از کشور از ضرورت تدوین نظام آموزش بین‌الملل جمهوری اسلامی سخن می‌گوید. آنچه از نظر می‌گذرد، حاصل این گفت‌وگوست.

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

ارتباط بنیاد مستضعفان با گروه‌های جهادی متحول می‌شود

سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان این هفته در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بنیاد علوی با تأکید بر نقش بنیاد علوی در هم‌افزایی میان گروه‌های جهادی و بنیاد مستضعفان، گفت: در دوره جدید مدیریت بنیاد مستضعفان رابطه این نهاد انقلابی با گروه‌های جهادی تحول چشم‌گیر پیدا می‌کند.

زلزله‌زدگان را از یاد نبریم

وی با اشاره به اینکه همه بخش‌های بنیاد باید در خدمت محرومان و مستضعفان باشد افزود: هر تلاشی در هر بخشی از بنیاد مستضعفان انجام می‌گیرد باید با نیت کمک به طبقه مستضعف جامعه باشد. اگر بنیاد فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد؛ بدین معنا نیست که این بخش باید فارغ از مشکلات و مسائل مستضعفان باشد، بلکه تقویت بخش اقتصادی باید در راستای تقویت بازوی اجتماعی بنیاد و در نتیجه کمک‌رسانی بهتر به محرومان باشد.

فتاح با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در رفع نواقص و ترویج الگوی طرح پیشرفت و آبادانی قلعه گنج گفت: در بنیاد مستضعفان توجه به گسترش طرح‌های پیشرفت و آبادانی افزایش می‌یابد و بنیاد باید علم گروه‌های جهادی در کشور را بدست گیرد.

آموزش کمک‌های اولیه به خدام مساجد استان تهران

دوره آموزش تخصصی «کرامت» ۲۲ آبان‌ماه، از ساعت ۸ الی ۱۲ در محل نواحی تحت نظر امور مساجد تهران و رویکرد آموزش تخصصی کمک‌های اولیه به همت اداره آموزش مرکز اورژانس تهران برگزار شد.

زلزله‌زدگان را از یاد نبریم

در این دوره آموزشی مباحث مربوط به آشنایی با اورژانس پیش بیمارستانی و مفاهیم کاربردی و اولیه امدادرسانی توسط کارشناسان اداره آموزش مرکز اورژانس تهران جهت آموزش حدود هزار و ۲۰۰ نفر از خدام مساجد در پایتخت تدریس شد.

این دوره‌ها همزمان در هفت مسجد برگزار شد.

انتهای پیام
captcha