موج جدید آنفولانزا در کشور/ موردی از سارس و مرس گزارش نشده است
کد خبر: 3857260
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
جهانپور تشریح کرد؛

موج جدید آنفولانزا در کشور/ موردی از سارس و مرس گزارش نشده است

گروه سلامت ــ مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به فوت چهار نفر از هموطنان در اثر شیوع تازه آنفولانزای فصلی در کشور از عدم مشاهده ویروس‌های سارس و مرس خبر داد.

موارد فوتی‌ موج جدید آنفولانزا/ موردی از سارس و مرس گزارش نشده استکیانوش جهانپور، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در رابطه با نگرانی‌های موجود درباره موج جدید آنفولانزا در کشور، اظهار کرد: آنفولانزا پدیده جدیدی نیست. از سوی دیگر قربانی گرفتن آنفولانزا در جوامع مختلف نیز پدیده تازه‌ای نیست، شاید یکی از کشور‌هایی که همیشه قربانیان کمتری داشته، جامعه ایرانی بوده است؛ علی‌رغم این مسئله باید در مورد آنفولانزا و شیوع و پیشگیری از آن اطلاع رسانی لازم را داشته باشیم.
 
وی افزود: هر سال یکی یا بخشی از انواع آنفولانزا ممکن است موجب مرگ و میر شود، چنانچه امسال هم مستثنی از سال‌های گذشته نیست، ضمن اینکه باید این نکته را در نظر بگیریم که امسال دو هفته زودتر شیوع آنفولانزای فصلی در ایران، کشور‌های همجوار و کشور‌های شرق مدیترانه آغاز شده است و گزارش‌هایی از موارد ابتلا و مشکوک به آنفولانزا را دریافت کرده‌ایم.
 
این مقام وزارت بهداشت تصریح کرد: متأسفانه تعدادی از هم‌وطنان طی هفته‌های اخیر بر اثر ابتلا به برخی از انواع آنفولانزا فوت کرده‌اند. این تعداد محدود و انگشت شمار بوده‌اند، ضمن اینکه مواردی که در رسانه‌ها ذکر می‌‍شود موارد مشکوک به آنفولانزا بوده و به صورت قطع نمی‌توان آن را ناشی از آنفولانزا دانست، بررسی دقیق این‌ها نیازمند آزمایش‌های مختلف ویروس‌شناسی است، اما می‌توان گفت متأسفانه دو نفر در استان گیلان و دو نفر هم در استان تهران بر اثر یکی از انواع آنفولانزا فوت کرده‌اند.
 
جهانپور با بیان اینکه براساس شواهد آزمایشگاهی که در دست داریم فعلا موارد شبیه به ویروس H۱N۱ و ویروس H۳N۲ گزارش شده است، در رابطه با شایعات شیوع دو ویروس سارس و مرس نیز گفت: بر اثر علائم بیمار و ظاهر بیماری نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، که اصلا آنفولانزا بوده و اگر هست چه نوعی آنفولانزایی است، امکان دارد H۱N۱، H۳N۲ یا سارس و حتی مرس باشد که تشخیص دقیق آن نیازمند آزمایش است، در حال حاضر شاهدی مبنی بر ابتلای افرادی به سارس و مرس وجود نداشته و موردی نیز گزارش نشده است.
 
وی تأکید کرد: توصیه ما این است که رسانه‌ها و مردم از گمانه‌زنی‌های بی مورد در رابطه با اطلاعات غیر مستند اجتناب کنند و آنچه که در این زمینه قابل قضاوت بوده صرفا آزمایش‌های ویروس‌شناسی روی افراد مبتلا، مشکوک یا افراد فوت شده انجام می‌شود و با توجه به اینکه علائم اولیه در بسیاری از این انواع مشابه یکدیگر می‌باشد، قضاوت بر روی علائم بالینی و ظاهر بیمار کاملا غلط است.

مشاور وزیر بهداشت بیان کرد: نکاتی که در مورد آنفولانزا و موارد ابتلای آن وجود دارد این است که در قدم نخست افراد رعایت بهداشت فردی به خصوص شستن مکرر دست‌ها به ویژه قبل از خوردن غذا را حتما داشته باشند. افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا بوده یا اینکه دارای نشانه‌هایی از آنفولانزا هستند از دست دادن، مصاحفه و روبوسی با نزدیکان خودداری کرده و در طی مدت ابتلا که احتمال انتقال وجود دارد از وسایل شخصی استفاد کنند و حتی المقدور وسایل خود را به صورت جدا از وسایل دیگران قرار داده تا احتمال ابتلای دیگران کمتر شود.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با مصرف دارو برای این بیماری نیز گفت: سرماخوردگی، آنفولانز‌ها و سندروم‌های اینچنینی نیاز به مصرف داروی خاصی به جز برخی درمان‌های علامتی مانند تب‌بر‌ها و مسکن‌ها ندارد، استراحت کافی و نوشیدن مایعات بهترین درمان برای آن است.
 
جهانپور ادامه داد: به مواردی که آنفولانزای شدید دارند یا دارای برخی بیماری‌های زمینه‌ای هستند بعضی از آنتی‌ویروس‌ها مانند تامیفلو توصیه می‌شود که این آنتی ویروس به مقدار کافی در کشور موجود بوده و در اختیار سیستم بهداشتی کشور قرار داده شده است. تامیفلو دارویی نیست که همه آن را مصرف کنند، هر فرد مشکوک به آنفولانزایی نیاز به این دارو ندارد.
 
وی تأکید کرد: همچنین اکیدا توصیه می‌کنیم که هموطنان با داشتن علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا مبادرت به خود تجویزی و مصرف خودسرانه دارو‌ها نکنند و این را بدانند قسمت زیادی از عفونت‌های مجاری تنفسی در فصول سرد ویروسی بوده و آنتی بیوتیک‌ها هیچ تأثیری بر آن‌ها ندارد، ضمن اینکه مصرف این آنتی بیوتیک‌ها چه با توصیه پزشک باشد و چه به صورت خود سرانه ممکن است موجب مقاومت آنتی بیوتیکی شده و عوارض دیگری را نیز در پی داشته باشد.
 
مدیرکل اطلاع رسانی وزارت بهداشت یادآور شد: فرهنگ غلط مصرف دارو‌های کورتون مانند دگزامتازون در ایران رایج است که حتی بر اثر این فرهنگ غلط ممکن است پزشکی مجاب شود تا در نسخه اولیه برای این بیماران این دارو‌ها را لحاظ کند، این دارو‌ها نه تنها تأثیری بر روی بهبود بیماری ندارد که حتی ممکن است دوره بیماری را طولانی و در مواردی به مرگ بیمار منتهی شود.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داداش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۷:۴۷
0
0
تو شهر ما بابلسر تا حالا چهار نفر از دست رفتند یک نفر هم به خاطر آنفولانزای سارس از دنیا رفت که اصلا جنازه رو نشستن و هشت متر زیر زمین دفنش کردن و کلی آهک توی قبرش ریختن و کسی هم دور و بر قبرش نمیره وایشون میگن کسی سارس نگرفته
captcha