جنبش غیرمتعهدها؛ الگویی مناسب برای همکاری‌های اقتصادی مسلمانان
کد خبر: 3857267
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
به مناسبت هفته وحدت/ غلامرضا مصطفی‌پور بیان کرد:

جنبش غیرمتعهدها؛ الگویی مناسب برای همکاری‌های اقتصادی مسلمانان

گروه اقتصاد ــ استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی بیان کرد: جنبش غیرمتعهدها می‎تواند الگوی مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی کشورهای مسلمان باشد لذا می‎توانیم مشابه همین برنامه را در جهان اسلام نیز اجرا کنیم تا از منظر بین‌المللی اقتدار اسلام به لحاظ اقتصادی، خود را نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصطفی‌پور، مدرس حوزه و استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت هفته وحدت به بیان نکاتی درباره نقش همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای مسلمان در تحکیم وحدت پرداخت و گفت: اصل و اساس مسئله وحدت یکی از نیازهای ضروری جامعه اسلامی است؛ هدف از طرح این موضوع این است که همه مسلمانان برای حفظ کیان اسلام با یکدیگر متحد بوده و از تفرقه و اختلافات با هم جلوگیری کنند.

امور عارضی نباید باعث تفرقه میان مسلمانان شود

وی ادامه داد: همه کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان باید بدانند که آن چیزی که معیار برای وحدت است خود دین مبین اسلام استو امور عارضی هم معمولاً اموری هستند که این وحدت را از بین می‌برند. این امور عارضی، گاهی زبان، گاهی نژاد و قومیت و گاهی اوقات نیز منافع اقتصادی است که باعث عدم وحدت میان مسلمانان می‎شود.

مصطفی‌پور با اشاره به تضاد منافع برخی کشورهای اسلامی گفت: ممکن است منافع سیاسی یا اقتصادی برخی از کشورهای مسلمان با سایر کشورها متفاوت باشد. برای مثال امروزه عربستان سعودی به میزان کمتری حاضر است با سایر کشورهای اسلامی هماهنگی داشته باشد؛ مگر کشورهایی که با آن هماهنگ باشند.

برخی کشورهای اسلامی مانع وحدت هستند

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی یادآور شد: یکی از دلایل اصلی این اختلافات این است که عربستان سعودی، ثروت و قدرت دارد و وابسته به بیگانه هم هست لذا طبیعی است که هیچ‌گاه حاضر نیست به تحقق شعار وحدت در جوامع اسلامی کمک کند اما اگر در جهان اسلام بتوانیم بازاری مشترک ایجاد کنیم قطعاً می‌تواند در نزدیک کردن کشورهای مسلمان به یکدیگر مؤثر بوده و عاملی عارضی برای ایجاد وحدت در جهان اسلام باشد.

در جهان اسلام اگر عزمی جدی برای ایجاد بازار اقتصادی مشترک وجود داشته باشد تا کالای خودمان را تولید و عرضه کنیم و میدان رقابتی برای تولید و عرضه ایجاد شود قطعاً به میزان بسیار زیادی در نزدیک کردن مسلمانان و تحقق وحدت در جهان اسلام مؤثر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی اسلامی با اشاره به منافع اقتصادی حج برای مسلمانان اظهار کرد: البته یقیناً عامل حقیقی ایجاد وحدت نیست بلکه یک عامل عارضی است. در اسلام وقتی موضوع حج مطرح می‎شود یکی از آثار و نتایج مهم آن، این است که مسلمانان منافع مشترکی که این اقدام برای جوامع اسلامی دارد را مشاهده می‌کنند و همین عامل هم نقش مهمی در ایجاد وحدت دارد.

نقش منافع اقتصادی در همکاری کشورهای مسلمان

وی به نقش حج در ایجاد وحدت و اتحاد مسلمانان اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که وقتی مردمان مسلمان به بهانه حج در کنار یکدیگر قرار می‎گیرند، منافع سیاسی و اقتصادی هم برای آنها دارد. در مورد همکاری‌های اقتصادی و به ویژه ایجاد بازار مشترک اسلامی هم شرایط به همین‌گونه خواهد بود. اگر واقعاً بتوانیم کشورهای اسلامی را همانند اتحادیه واحد اروپا در کنار هم قرار دهیم شاهد نزدیکی بیشتر خواهیم بود.

مصطفی‌پور گفت: اگر ماجرای «برگزیت» که در مورد خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مطرح شده را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که هم اروپا و هم انگلستان از این ماجرا متضرر خواهند شد. در جهان اسلام هم اگر چنین عزمی جدی برای ایجاد بازار اقتصادی مشترک وجود داشته باشد تا کالای خودمان را تولید و عرضه کنیم و میدان رقابتی برای تولید و عرضه ایجاد شود قطعاً به میزان بسیار زیادی در نزدیک کردن مسلمانان و تحقق وحدت در جهان اسلام مؤثر خواهد بود.

مزایای تشکیل بازار مشترک اسلامی

وی تأکید کرد: البته باید توجه کرد که چنین چیزی نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است. برای مثال همانگونه که کشورهای اسلامی سالانه در کمیسیون حقوق بشر اسلامی، گرد هم می‎آیند برای همکاری‌های اقتصادی نیز می‎توانند برنامه‎ای دقیق تدوین کنند. همچنین جنبش غیرمتعهدها که بسیاری از اعضای آن را مسلمانان تشکیل می‎دهند نیز می‎تواند الگوی مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی کشورهای مسلمان باشد لذا می‎توانیم عین همین برنامه را در جهان اسلام نیز اجرا کنیم تا از منظر بین‌المللی اقتدار اسلام به لحاظ اقتصادی، خود را نشان دهد.

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه کشورهای اسلامی نیازمند افزایش تولید هستند اظهار کرد: معمولاً تصور این است که در جهان اسلام، ما به جای اینکه تولیدکننده باشیم عمدتاً مصرف کننده هستیم و باید فراورده‌های تولیدی غربی و تولیدات کشورهایی که سرزمین کفار است را مصرف کنیم. لذا باید کشورهای اسلامی دست به تولید بزنند و کالاهایی را تولید کنیم که حتی در برابر کالاهای غربی قابلیت رقابت داشته باشد و تحقق چنین هدفی فقط با ایجاد یک بازار مشترک و عرضه این کالاها در این بازار قابل تحقق است.

مصطفی‌پور در پایان گفت: البته نیازمند تبلیغات بین‌المللی برای کالاهای تولیدی در جهان اسلام هستیم هم تا حتی غیرمسلمانان را هم برای حضور در این بازار مشترک که به نام اسلام شکل گرفته است ترغیب کنیم. بنابراین معتقدم اصل تشکیل این بازار بسیار مفید است و حتماً باید آن را پیگیری کنیم چراکه قابلیت‌های خوبی در کشورهای اسلامی داریم اما متأسفانه تاکنون به خوبی از این قابلیت‌ها بهره‎برداری نکرده‎ایم.

 

انتهای پیام
captcha