پیش‌نیازهای شکل‌گیری «پول مشترک اسلامی»/ تنش‌زدایی مقدمه وحدت است
کد خبر: 3857495
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
به مناسبت‌هفته وحدت/ رجایی‌باغسیایی تشریح کرد:

پیش‌نیازهای شکل‌گیری «پول مشترک اسلامی»/ تنش‌زدایی مقدمه وحدت است

گروه اقتصاد ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اختلافات سیاسی و همچنین اختلافات عمیق اقتصادی میان کشورهای اسلامی، اظهار کرد: با توجه به این شرایط، شکل‌گیری پول واحد فعلاً بعید است؛ چراکه برای تحقق این موضوع باید حداقلی از همخوانی میان این کشورها وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره آثار همکاری‌های اقتصادی در جهان اسلام و همچنین شکل‌گیری پول مشترک اسلامی بر تحقق وحدت پرداخت و گفت: بر همگان واضح است که وحدت در جهان اسلام، یکی از ضرورت‌هاست و اگر جهان اسلام بخواهد از حقوق حقه خودش دفاع کند، قطعاً تنها راه آن وحدت است؛ این همان چیزی است که دشمنان جهان اسلام به شدت با آن مخالفت هستند و تلاش هم می‌‌کنند که این وحدت رخ ندهد.

اهمیت همراهی فکری و سیاسی مسلمانان

وی با اشاره به اقداماتی که دشمنان جهان اسلام در راستای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان انجام می‌دهند، ادامه داد: از جمله اقداماتی که دشمنان انجام می‌دهند ایجاد اختلافات مذهبی، حساسیت بین شیعیان و اهل سنت یا ایجاد حساسیت میان کشورهای اسلامی از نظر سیاسی است. دلیل این اقدامات این است که آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مسلمانان متحد شوند بسیاری از مشکلات درونی خودشان را حل خواهند کرد.

رجایی‌باغسیایی به اهمیت همراهی و هم‌فکری کشورهای اسلامی اشاره و یادآور شد: از جمله مصادیق وحدت در جهان اسلام هم همراهی فکری و سیاسی کشورهای اسلامی است. این کشورها باید یک حرف واحد بزنند و مستقل فکر کنند و تحت تأثیر القائات بیگانگان قرار نگیرند. موضوع بازار مشترک اسلامی و پول واحد هم بسیار خوب است و البته امکان شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی بیشتر از شکل‌گیری پول واحد است.

اختلافات عمیق اقتصادی در جهان اسلام

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه شکل‌گیری پول مشترک در جهان اسلام بسیار سخت است، اظهار کرد: با توجه به اختلافات سیاسی میان کشورهای اسلامی و همچنین اختلافات عمیق اقتصادی که میان آن‌ها وجود دارد شکل‌گیری پول واحد فعلاً بعید است؛ چراکه برای تحقق این موضوع باید حداقلی از همخوانی میان این کشورها وجود داشته باشد. از سوی دیگر مسئله اصلی اراده سیاسی میان سران کشورها برای تحقق وحدت است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متأسفانه با توجه به اینکه برخی از رهبران کشورهای اسلامی پایگاه مردمی ندارند و بقای آن‌ها در گرو حمایت قدرت‌های بزرگ است و خودشان هم می‌دانند که اگر این قدرت‌ها از آن‌ها حمایت نکنند، حاکمیت آن‌ها ادامه پیدا نخواهد کرد. طبیعتاً وقتی رهبران کشورهایی متکی به بیگانه باشند، باید حرف بیگانگان را هم پذیرند؛ چراکه در غیر این صورت حمایت قدرت‌ها از آن‌ها هم قطع خواهد شد.

از جمله مصادیق وحدت هم همراهی فکری و سیاسی کشورهای اسلامی است. این کشورها باید یک حرف واحد بزنند و مستقل فکر کنند و تحت تأثیر القائات بیگانگان قرار نگیرند. موضوع بازار مشترک اسلامی و پول واحد هم بسیار خوب است و البته امکان شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی بیشتر از کل‌گیری پول واحد است

وابستگی به بیگانگان؛ مانعی جدی برای تحقق وحدت

وی ادامه داد: این مسئله مانعی جدی برای تحقق وحدت است. نیازی به ذکر مصادیق آن هم نیست. کشورهایی در جهان اسلام هستند که از حلقوم آن‌ها حرف دشمنان جهان اسلام بیرون می‌آید و رفتار آن‌ها هم باعث خوشحالی دشمنان جهان اسلام می‌شود؛ لذا با وجود چنین دشمنانی، تحقق وحدت بسیار شکل است. البته بسیاری از اینها هم تعهد اخلاقی و مذهبی هم ندارند بلکه صرفاً به فکر حفظ قدرت خودشان هستند.

رجایی‌باغسیایی با بیان اینکه یکی از راهکارهای تحقق وحدت در جهان اسلام، روی کار آمدن حکومت‌های مردمی است، گفت: از سوی دیگر اگر در جهان اسلام، قدرت‌های مردمی ظهور کنند و در واقع این حکومت‌های وابسته ساقط شده و جای خود را به حکومت‌های مردمی دهند که قدرت خود را از صندوق رأی به دست می‌آورند و نیازی به حمایت قدرت‌های خارجی نداشته باشند قطعاً یکی از موانع بزرگ تحقق وحدت از میان برداشته خواهد شد.

مشکلات شکل‌گیری پول مشترک در جهان اسلام

وی با اشاره به ضرورت تنش‌زدایی در میان کشورهای اسلامی ادامه داد: البته وحدت یک چیز و عدم تنش چیزی دیگر است. به نظرم در شرایط کنونی باید در جهان اسلام به سمت تنش‌زدایی حرکت کنیم. سطح تنش‌زدایی پایین‌تر از وحدت است، اما می‌تواند مقدمه‌ای برای تحقق باشد و با تعاملات کنونی هم می‌توان اطمینان‌ خاطر بیشتر و اعتماد بیشتری را در جهان اسلام ایجاد کرد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره مشکلات شکل‌گیری پول مشترک اسلامی گفت: برای شکل‌گیری پول مشترک باید زمینه‌ای وجود داشته باشد. در جهان اسلام، کشورهای ایران، ترکیه و عربستان از نظر مالی یا نظامی قدرتمند هستند. از سوی دیگر کشورهایی همانند سودان و یمن نفت و صنعت ندارند. لذا شکل‌گیری پول واحد میان اینها سخت است.

رجایی‌باغسیایی در پایان گفت: در کشورهای اروپایی اکثر کشورها از لحاظ اقتصادی همخوانی دارند، بنابراین قبل از اینکه پول واحدی در جهان اسلامی شکل بگیرد باید اتفاقاتی در اقتصاد این کشورها رخ داده و وضعیت اقتصادی همه کشورهای اسلامی بهبود پیدا کند. بانک توسعه اسلامی می‌تواند کمک کند و از سوی دیگر شکل‌گیری اراده سیاسی در این مورد هم بسیار مهم است.

انتهای پیام
captcha