تربیت فرزند و مدیریت خانه؛ رسالت الهی زنان
کد خبر: 3857786
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
سبک زندگی ایرانی اسلامی/9

تربیت فرزند و مدیریت خانه؛ رسالت الهی زنان

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره تبلیغات شهرستان شهرکرد گفت: اولویت اول بانوان ایجاد شادی و نشاط در خودشان است که باید بخشی از این انرژی را صرف خانواده و مقدار مضاعف آن‌را صرف جامعه کنند، لذا باید تلاش کنند که رسالت الهی خود، یعنی تربیت فرزند و مدیریت خانه را ترک نکنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، رئیس اداره تبلیغات شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: آیه شریفه 61 سوره مبارکه هود به بیان یکی از ثمره‌های خلقت یعنی آباد کردن کره زمین می‌پردازد و طبق لسان قرآن، بدن آدمی نیز یک زمین حساب می‌شود و تمام عناصری که در زمین است در وجود ما نیز یافت می‌شود و باید زمینی که خداوند ما را از آن ایجاد کرده قرار است آباد شود که با این سند مباحث بسیاری را می‌توان بررسی کرد که یکی از موضوعات، حضور اجتماعی بانوان است.

وی در خصوص حضور بانوان در جامعه ادامه داد: در همین راستا هر مسیر و تصمیمی از جمله صبر، پاک بودن، توبه، بازگشت به سوی خدا و ... که برای آباد کردن انسان و انسانیت استفاده شود مورد پسند خداوند قرار می‌گیرد و با این مبنا می‌توان شرایط زندگی بانوان و یا آقایان را بررسی کرد.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با بیان اینکه باید در جامعه بانوان جست‌وجو کرد تا مشخص شود کدام گروه حال بهتری دارد، بیان کرد: با این روند یک جامعه آماری به دست خواهد آمد و در مرحله بعدی باید از این بانوان پرسید که بانوان شاغل در بیرون از منزل روزگار بهتری دارند یا بانوانی که مشغول بزرگ‌ترین رسالت خود هستند و فضای تام‌الاختیار تربیت یک انسان و مدیریت فضای داخلی خانه را بر عهده دارند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه البته این موضوع، تقسیم‌بندی‌ها و هر تقسیم‌بندی تبصره‌ای دارد، اظهار کرد: در جامعه شغل‌هایی وجود دارد که مخاطبانشان بانوان هستند یعنی تنها بانوان می‌توانند آن‌ها را انجام دهند، لذا باید سهمی برای انجام کامل وظیفه، کوتاهی و یا قصور بانوان در انجام وظایفشان قرار دهیم و در بررسی‌ها به این موضوعات نیز اهمیت دهیم.

احساسات؛ مهم‌ترین ابزار بانوان

وی با بیان اینکه بانوان را باید از حیث ابزاری که خداوند به ‌آن‌ها داده است بررسی کنیم، افزود: عواطف و احساسات مهم‌ترین ابزاری است که بانوان از نظر روحی و جسمی دارند و چه بسا قوی‌تر از مردان نیز هستند همچنان که منش پیامبر(ص) که بر اساس محبت بوده بیشترین اثر را در جامعه داشته است.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه خداوند ابزارهایی به آقایان و بانوان داده است که هرکدام نسبت به آن‌ها باید مسئول و پاسخ‌گو باشند، اظهار کرد: کار کردن بانوان در جامعه تبصره‌هایی نیز دارد از جمله اینکه برخی از بانوان سرپرست خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست هستند که بدون کار در بیرون امورات زندگی‌شان نمی‌گذرد.

وی ادامه داد: گاهی جهاد اضطراری برای کشور پیش می‌آید و مرد و زن در دفاع از کشور دخیل می‌شوند که این موارد از جمله تصبره‌های اشتغال بانوان در جامعه محسوب می‌شود، اما اگر بانویی برای استقلال مالی مهم‌ترین رسالتی را که خداوند بر دوشش نهاده است ترک کند و به کار در خارج از منزل بپردازد، برای ترک رسالت الهی خود باید جوابگو باشد.

رئیس اداره تبلیغات شهرستان شهرکرد در پاسخ به این سؤال که آیا حضور زنان در جامعه به بنیاد خانواده و جامعه لطمه می‌زند یا خیر، تصریح کرد: هر کاری در کره زمین تبعاتی دارد، اما از آنجا که بانوان قدرت درک محیط و شرایط تحلیل را دارند تشخیصشان در این موارد از کارشناسان نیز بیشتر است، بنابراین پاسخ این پرسش به خود بانوان واگذار می‌شود زیرا با قدرت تحلیلشان می‌توانند هر شغلی را در هر محیطی تحلیل کنند و نقاط قوت و ضعف شغل را ببینند و به نتیجه برسند که حضورشان در آن محیط و ایفای نقششان در فلان کار واجب، مستحب، مکروه و یا مباح است.

زنان رسالت الهی خود را ترک نکنند

وی ادامه داد: هر فرد هنگام انتخاب شغل ابتدا به این پرسش‌ها نزد خودش پاسخ دهد که در صورت اشتغال به این کار چقدر برای همسر و فرزندان فرصت دارد، آیا فرد مفیدی برای جامعه خواهد بود و در طول اشتغال نیز بارها این پرسش‌ها را با خود تکرار کنند و هرگاه احساس کرد از هدف اصلی خود غافل شده‌ است، شغل مذکور را رها و به مسئولیت اصلی خود بپردازد؛ اولویت اول بانوان ایجاد شادی و نشاط در خودشان است که باید بخشی از این انرژی را صرف خانواده و مقدار مضاعف آن را خرج جامعه کنند لذا باید تلاش کنند که رسالت الهی خود، یعنی یعنی تربیت فرزند و مدیریت خانه، را ترک نکنند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه در پاسخ به این سؤال که آیا حضور زنان در جامعه به رونق جامعه کمک می‌کند، گفت: اگر بانوان در جایی که باید باشند، حضور پیدا نکنند نه تنها موفق نمی‌شوند بلکه کار نیز ناموفق و فلج می‌ماند، اما ازآنجا که در تقسیم‌بندی‌های اسلامی بار اقتصادی جامعه بر عهده آقایان است لذا این بزرگ‌منشی از بانوان انتظار می‌رود که اجازه دهند سرپرست خانواده‌ کارهای اقتصادی مهم را انجام دهد (البته بانوان تبصره‌دار که در بالا ذکرشان آمد، شامل این تقسیم‌بندی نمی‌شوند) و بانوانی که به درآمد زیادی احتیاج ندارند جایشان را به یک نان‌آور خانواده دهند تا بتواند خانواده خود را اداره کند.

این کارشناس مذهبی در استان در خصوص مهیا شدن محیط مناسب برای اشتغال بانوان در ادارات کشور، بیان کرد: شرایط مناسب برای فعالیت بانوان باید از طریق فطرت آن‌ها معرفی شود که آیا بانوان در محیط مردانه یا هم‌اتاقی شدن با مردان راحت هستند یا خیر، حتی در مورد رنگ اتاق و یا امکانات اتاقشان باید نظر دهند تا روحیاتشان در محیط کار خدشه‌دار نشود.

وی اظهار کرد: ملاک‌های مورد نظر بانوان در ادارات از طریق قانونی در جامعه بانوان و جامعه حوزوی و دانشگاهی مطالبه و اجرایی شوند، تا با جدیت بیشتری دنبال شود و امنیت معنوی، شغلی، ایمانی و اخلاقی بانوان بیشتر حفظ شود.

انتهای پیام
captcha