وقتی تلاوت قرآن برای زائران حسینی بهترین اتفاق زندگی‌ می‌شود
کد خبر: 3858197
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
نخبه‌پروری قرآنی/5

وقتی تلاوت قرآن برای زائران حسینی بهترین اتفاق زندگی‌ می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ قاری نوجوان ممتاز در چهارمحال‌وبختیاری قرائت سوره مبارکه طارق را در جمع پرشور زائران حرم مطهر امام حسین(ع) در ایام شهادت حضرت زهرا(س) بهترین اتفاق زندگی‌ خودش دانست.

به گزاش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نخبه‌پروری قرآنی یکی از موضوعاتی است که این رسانه از چندی پیش به آن می‌پردازد و جنبه‌های مختلف و عوامل مؤثر را بررسی می‌کند.

از آنجا که خانواده مهم‌ترین نقش را در کشف استعداد و تکامل فرزندان دارد، این بار به سراغ یک نخبه قرآنی نوجوان رفتیم و راه‌های پیشرفت او را از مادرش و سپس خودش جویا شدیم که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سمیه نادری‌بنی، متولد ۱۳۶۳ در شهر بِن، کارشناس ارشد حسابداری مادر یک نوجوان ممتاز قرآنی با نام محمدهادی طادی‌بنی است که در مورد نقش خانواده در تربیت فرزندان قرآنی، بیان کرد: پدر محمدهادی از بدو کودکی پسرمان، در جلسات قرآنی شرکت می‌کرد و محمدهادی را که پنج ساله بود با خود همراه می‌کرد  که به لطف خداوند، محمدهادی با شرکت در این کلاس‌ها به قرآن علاقه‌مند شد به طوری که در سن هفت سالگی این علاقه را بروز می‌داد و از ما درخواست سی‌دی‌های آموزشی داشت.

وی ادامه داد: محمدهادی در این جلسات سوره کوثر را تلاوت می‌کرد که به دلیل صدای زیبایش مورد تشویق قرار می‌گرفت و به دنبال یادگیری و ارتقای سطح تجوید و صوت و لحنش بود که پیشرفت الان فرزندم و قرائت او در جمع‌های یک‌هزار نفری به علت تشویق و کشف استعدادش در دوره کودکی او بود که جدی گرفته شد و ثمره داد.

آرامش؛ هدیه آیات قرآن

این مادر قرآنی در رابطه با تأثیر قرآن بر اخلاق و رفتار فرزندش، اظهار کرد: قرآن علاوه بر آرامشی که به روح اعطا می‌کند خواسته و ناخواسته بر رفتار فرد قرآنی نیز اثر دارد مخصوصاً زمانی که فرد با علم به معنا آیات را تلاوت کند و با دستورات الهی آشنا شود؛ این تأثیر بر روی رفتار محمدهادی مشخص است و حتی این آرامش را زمانی که خودم در شرایط سخت کاری و یا تحصیلی بودم به بنده نیز با قرائت و ترجمه آیات انتقال می‌داد و سعی می‌کرد مرا با کمک آیات قرآن آرام کند.

وی افزود: همچنین فرزندم به برکت تلاوت آیات قرآن از حافظه خوبی برخوردار و موفقیت‌های خوبی در زمینه درسی نیز کسب کرده است. فرزندم بیشتر اوقات مشغول تلاوت آیات قرآن است حتی زمانی که امتحان دارد به طور مثال کتاب ریاضی در دست دارد اما آیات قرآن را تلاوت می‌کند.

انتخاب دوست با معیارهای قرآنی

نادری به برکت دیگری که از طریق قرآن شامل حال فرزندش شده است اشاره کرد و گفت: قرآنی بودن فرزندم سبب شده تا در انتخاب دوست دقت بیشتری کند او تنها با کسانی دوست می‌شود که همفکر خودش باشند، البته با همگان رفتار خوبی دارد اما با کسی صمیمی می‌شود که خلق و خوی قرآنی داشته باشد، او برای جذب دوستانش به سمت قرآن و نماز همواره تلاش می‌کند و به عنوان مؤذن مدرسه، دانش‌آموزان را به نماز اول دعوت می‌کند که این کار او مورد تشویق مدیر مدرسه‌اش نیز قرار گرفته است.

این مادر قرآنی در توصیه به خانواده‌ها برای ترغیب آنان به تربیت فرزندان قرآنی، تصریح کرد: در تمامی جلساتی که پسرم را برای قرائت دعوت می‌کنند حضور داشتم که در آن جلسات خانواده‌های بسیاری از تلاوت پسرم به وجد آمدند و برای تربیت قرآنی فرزندشان به من مراجعه کردند و برای ورود به این راه راهنمایی خواستند؛ مهم‌ترین نکته برای موفقیت کودکان در این راه علاقه و داشتن استعداد قرآنی است که به همت خانواده‌ها، به عنوان نقطه آغاز مسیر نخبه‌پروری قرآنی و به مدد یک استاد تقویت می‌شود.

وی افزود: محمدهادی از طریق تلاوت‌های استاد حامد شاکرنژاد به قرآن جذب شد و بعد از کشف استعدادش با سی‌دی‌های آموزش قرآن و به لطف تلاش استاد باتجربه و خوش‌کلام استان، استاد مسعود داوری به موفقیت رسید، لذا بنده نیز همین راه را به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنم چراکه پیگیری خانواده و استاد خوب دو عامل مؤثر برای  رسیدن کودکان و نوجوانان به موفقیت است.

نادری در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر تربیت قرآنی فرزندان بر جامعه، گفت: مدیر مدرسه پسرم در یکی از سال‌‌های تحصیلی‌اش فردی قرآنی نبود و تنها مسابقات قرآنی را در مدرسه برگزار می‌کرد و در جلسات یا صبح‌گاه، سخنی از قرآن مطرح نمی‌شد به همین دلیل آمار شرکت‌کنندگان در نماز جماعت کاهش پیدا کرده بود تا اینکه اوضاع با مدیریت فردی که دغدغه قرآنی داشت دگرگون شد و دانش‌آموزان در صفوف به هم فشرده به اقامه نماز جماعت می‌پردازند.

وی ابراز کرد: این مدیر قرآنی برای جذب دانش‌آموزان به نماز جوایزی را در نظر گرفته است و خودش نیز همیشه در برنامه‌های قرآنی و نماز جماعت مدرسه شرکت می‌کند؛ تفاوت در نتیجه کار یک مدیر قرآنی با یک مدیر غیرقرآنی در پیشرفت قرآنی مدرسه‌ نمونه کوچکی از اتفاقات جامعه است که اگر مسئولان جامعه نیز قرآنی باشند سرنوشت افراد جامعه با جامعه‌ای که مدیرانش قرآنی نیستند، متفاوت خواهد شد.

وقتی تلاوت قرآن برای زائران حسینی بهترین اتفاق زندگی‌ می‌شود

در ادامه این گزارش پای صحبت‌های محمدهادی طادی، متولد 15 آذر 84 و دانش‌آموز مقطع هشتم متوسطه اول و قاری ممتاز شهرستان بِن نشستیم.

وی اظهار کرد: از کودکی به قرآن علاقه‌مند بودم و نغمه تلاوت آن‌را دوست داشتم. از هفت سالگی از خانواده‌ام خواستم تا برایم CD های آموزشی قرآن تهیه کنند و باگوش کردن این صوت‌های زیبا و تکرار آن‌ها به این کلام الهی بیشتر علاقه‌مند شدم و در کلاس‌های درس استاد مسعود داوری در مؤسسه نسیم وحی شهرکرد شرکت کردم و تا امروز که 14 سال دارم همچنان شاگرد این استاد ممتاز هستم.

این نوجوان قرآنی پدرش را مشوق اصلی خود دانست و گفت: همراه شدن با پدر از دوران کودکی در جلسات قرآنی سبب آشنا شدنم با قرآن شد؛ خداوند استعداد قرآنی را در وجود من نهاده است که به واسطه این لطف الهی هم در زمینه قرآن و هم در دیگر عرصه‌های زندگی موفقیت کسب کردم.

محمدهادی در پاسخ به این سؤال که آیا دوستانتان را در این راه تشویق و یا جذب کرده‌اید، اظهار کرد: در برنامه‌ها و مهمانی‌هایی که حاضر می‌شوم بحث قرآنی باز می‌شود و در آن جلسات افراد را به یادگیری و یا دست‌کم قرائت چند آیه به صورت روزانه دعوت می‌کنم، همچنین در مهمانی‌ها در حد چند دقیقه تلاوت کوتاهی از آیات به درخواست دوستان انجام می‌دهم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا کنون کلاس آموزشی برگزار کرده‌اید، تصریح کرد: در دوران دبستان مسابقاتی برپا بود و مدیر مدرسه به بنده اعتماد کرد و از من خواست در رشته قرآنی که بهتر بلدم برای تقویت دانش‌آموزان کلاس برگزار کنم؛ همچنین استاد داوری نیز اعتماد کاملی به بنده دارند، استادیار ایشان هستم و گاهی امتحانات بچه‌ها را تصحیح می‌کنم و نمره می‌دهم.

این نخبه قرآنی با بیان اینکه سن و سال در قرآن‌آموزی مطرح نیست، گفت: هرگاه علاقه و استعداد شخص نسبت به قرآن در وجود او کشف شد همان موقع بهترین زمان برای یادگیری قرآن است و با اجبار و زور نمی‌توان قرآن را به کسی یاد داد. استاد داوری در صحبت‌هایش می‌گوید: «از سه سالگی از روی قرآن می‌خواندم» این نشان‌دهنده این است که سن و سال شاخصه نیست بلکه علاقه شخص عامل پیشرفت اوست.

عدم استفاده از ظرفیت‌های قرآنی استان

این نوجوان فعال قرآنی در رابطه با امکانات قرآنی استان نسبت به استان‌های دیگر، تصریح کرد: این امکانات قابل مقایسه با استان‌های همجوار نیست، از همه لحاظ در زمینه قرآن محروم هستیم و از ظرفیت‌های موجود نیز درست استفاده نمی‌شود. البته امکانات در رسیدن به موفقیت بی‌تأثیر نیست اما کافی نیز نیست پس علاقه شرط رسیدن به موفقیت است و سبب می‌شود که شخص درصورت نبود امکانات نیز از پیشرفت مأیوس نشود.

وی درباره انس با آیات قرآن، بیان کرد: همه آیات قرآن گنجینه‌ای برای بشر هستند اما زمانی که مشکلاتی دارم و یا استرس بر من غلبه می‌کند آیه «أمن یجیب المضطر إذا دعاه و یکشف السوء» را که مادرم در کودکی به من یاد داده است، می‌خوانم.

تلاش برای خدمت به مردم استان

محمدهادی در پاسخ به اینکه یادگیری قرآن را تا کجا ادامه می‌دهی، پاسخ داد: در آینده هدف اولم پزشکی است و در زمینه قرآنی نیز دوست دارم یک قاری ممتاز برای استانم شوم و این فرهنگ را رواج دهم که اگر در یک استانی رشد می‌کنید برای همان استان نیز موفقیت کسب و به مردمش خدمت کنید.

این فعال قرآنی تصریح کرد: هم‌استانی‌های ما استعدادهای درخشانی دارند اما به علت عدم توجه به آن‌ها کشف نمی‌شوند و نبود امکانات لازم نیز سدی برای شکوفا شدن استعدادها است. اما تلاشم را می‌کنم تا موفقیت کسب کنم و ثمره آن‌را برای مردم استانم صرف کنم.

طادی در رابطه با مسابقات و رتبه‌های کسب‌ شده، گفت: از کلاس چهارم ابتدایی تا کنون در همه مسابقات شهرستانی و استانی رتبه اول و دوم را کسب کردم، در مسابقات کشوری که در شهر مقدس کربلا برگزار شد نیز رتبه دوم و در مسابقات جزیره قشم نیز رتبه سوم را کسب کردم.

خانواده؛ نقطه آغاز مسیر نخبه‌پروری

وی تصریح کرد: به مدد تلاوت قرآن مورد توجه خداوند و حضرت زهرا(س) قرار می‌گیرم و اتفاق‌های جالبی برایم رخ می‌دهد که یکی از این اتفاقات حضورم در مسابقات کربلا در ایام فاطمیه بود که در شب شهادت حضرت زهرا(س) توفیق قرائت سوره مبارکه طارق در حرم مطهر امام حسین(ع) را در جمع زائران داشتم که این برنامه از بهترین اتفاق‌های زندگی‌ام بوده است.

محمدهادی در پایان از سازمان تبلیغات، شهرداری، استانداری و تمامی ارگان‌های دولتی استان خواست تا امکانات لازم مخصوصاً مکان مناسب را که یکی از ضروری‌ترین امکانات محسوب می‌شود، برای آموزش قرآن در استان مهیا کنند.

گزارش از زینب رحیمی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha