برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها مقطعی و فاقد پیوستگی است
کد خبر: 3861417
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
حافظ برتر بخش اساتید جشنواره قرآنی وزارت بهداشت:

برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها مقطعی و فاقد پیوستگی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رتبه اول رشته حفظ کل قرآن کریم بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها را بهترین محل برای انجام فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها باید استمرار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاه‌فضل، فعال قرآنی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان است که موفق شد رتبه اول بخش اساتید در رشته حفظ کل قرآن بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را که از هفتم تا نهم آبان‌ماه در همدان برگزار شد، از آن خود کند.

این حافظ کل قرآن، فعالیت قرآنی خود را از سن 10سالگی آغاز کرده و پس از اینکه متوجه علاقه فراوان خود به قرآن می‌شود، در جلسات مختلفی به‌ویژه جلسات ماه مبارک رمضان شرکت ‌می‌کند. وی در سن 18سالگی کار قرائت و حفظ قرآن را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده و پس از گذشت سه سال موفق به حفظ کل شده است.

حجت‌الاسلام شاه‌فضل در رشته قرائت قرآن نیز توفیقاتی داشته و توانسته است تا در کنار حفظ، برنامه قرائت را نیز پیگیری و دنبال کند. وی از سال 74 تاکنون به دفعات در مسابقات مختلف از جمله مسابقات قرآن سازمان اوقاف، دانش‌آموزی، دانشگاهی و ... شرکت کرده و گاها رتبه‌هایی را نیز دریافت کرده است. وی حفظ قرآن را نزد مجید عربی از حافظان قرآن شهر کاشان آغاز کرده و در ادامه فعالیت قرآنی خود نیز از محضر اساتید دیگری همچون محمود لطفی‌نیا و تصویری در رشته قرائت استفاده کرده است.

کسب رتبه دوم مسابقات دانش‌آموزی کشوری، رتبه‌های اول و دوم مسابقات قرآن سازمان اوقاف در بخش‌های استانی و منطقه‌ای، رتبه هفتم مسابقات سراسری اوقاف در رشته بیست جزء، کسب رتبه‌های اول و دوم مسابقات قرآن دانشگاهی و ... ازجمله رتبه‌هایی است که این حافظ قرآن کسب کرده است. وی همچنین، سال گذشته و در بیست‌وسومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز رتبه دوم این جشنواره را در رشته حفظ کل قرآن به دست آورده بود. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این استاد قرآنی دانشگاه علوم پزشکی کاشان را می‌خوانید.

ایکنا ــ شرایط فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه شما چگونه است؟ اساتید و دانشجویان به ویژه کادر درمان تا چه میزان با قرآن انس دارند؟
شهر کاشان معروف به دارالمؤمنین است که همین دارالمؤمنین بودن آن به محیط دانشگاهی نیز سرایت کرده و بحمدالله فعالیت‌های قرآنی در بین اساتید و دانشجویان ما به ویژه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان که بنده نیز در آن فعالیت دارم، در حد خوبی است، هر چند که به این حد از فعالیت قانع نیستیم و باید میزان و سطح فعالیت‌های قرآنی در محیط دانشگاهی در حد خیلی مطلوب افزایش پیدا کند.

ایکنا ــ مسئولان دانشگاه چقدر به دنبال شناسایی نخبگان قرآنی هستند و از آنان حمایت می‌کنند؟ آیا برنامه مدون و ویژه‌ای در این زمینه در دانشگاه وجود دارد؟
دانشگاه علوم پزشکی کاشان چندین سال است که به توفیق الهی در رقابت‌ها و مسابقات قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه دوم را کسب می‌کند که مسئولان دانشگاه نیز طبیعتا برای حفظ این رتبه هم که شده تلاش‌های زیادی در دانشگاه انجام می‌دهند تا افراد و نخبگان قرآنی را شناسیایی کرده و دوره‌های ویژه قرآنی را برای ایشان برگزار کنند.
انصافا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز تاکنون و تا جایی که توانسته‌اند از قرآنیان دانشگاه اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان حمایت‌های لازم را داشته‌اند و همواره اهتمام خود را جهت پیگیری امور و رفع مشکلات تمامی دانشجویان به ویژه دانشجویان قرآنی به کار گرفته‌اند.

ایکنا ــ بهترین مکان در دانشگاه برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها کجاست؟
این موضوع در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. برای مثال ممکن است تا در دانشگاهی معاونت فرهنگی، بسیج، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری فعال بوده و فعالیت خوبی در زمینه قرآنی داشته باشند و یا اینکه انجمن‌ها و تشکل‌های قرآنی در این دانشگاه‌ها به وجود آمده و فعالیت‌های خوبی انجام داده باشند.
همچنین، ممکن است تا در برخی از دانشگاه‌ها تنها بخشی از این نهادها و مراکز فعال باشند و بخش دیگر فعالیت قرآنی چندانی نداشته باشند. به نظر بنده بهترین مکان برای انجام و پیگیری فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی، معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها است؛ چراکه معاونت فرهنگی هم اعتبارات خوبی برای انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و قرآنی در اختیار دارد و هم اینکه متولی برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی است و بهتر است تا اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی را نیز بر عهده بگیرد. البته این بدان معنا نیست که بخش‌های دیگر به این موضوع نپردازند، بلکه سایر مراکز و نهادهای دانشگاهی نیز باید در حد توان خود به این موضوع ورود کرده و در آن فعال باشند.

ایکنا ــ آیا اصلاً باید مکان و نهادی را به این امر اختصاص داد یا باید به حرکات خودجوش دانشجویی دل بست؟
همانظور که اشاره شد، در این زمینه حتما باید یک بخش ویژه همچون معاونت فرهنگی به عنوان متولی امور قرآنی وجود داشته باشد و سایر نهادهای دیگری که دستی در امور فرهنگی و قرآنی دارند همچون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بسیج دانشجویی، و ... نیز با تمامی توان خود به قرآنیان دانشگاه‌های مختلف کشور خدمت کنند.
نفس حرکات خودجوش قرآنی در دانشگاه‌های کشور بسیار خوب است و دانشجویان و اساتید و کارکنان هر دانشگاهی می‌توانند به ایجاد انجمن‌ها و تشکل‌های قرآنی به گسترش برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه خود کمک کنند، ولی وجود یک نهاد متمرکز به عنوان متولی امور نیز بسیار ضرورت دارد تا بتواند تمامی برنامه‌های قرآنی از جمله برنامه‌های خودجوش را نیز هماهنگ کرده و جریان امور قرآنی در دانشگاه را تسریع کند.

ایکنا ــ این فعالیت‌ها چه میزان نیاز به بودجه دارد؟ آیا بدون بودجه و به صورت جهادی نیز می‌توان فعالیت‌ قرآنی داشت؟
حرکت‌های جهادی ممکن است به صورت فردی یا گروهی انجام شود و هر فرد یا گروهی می‌تواند از خود در راه قرآن خرج کند. ولی حرکات گروهی و سازمانی که حالت تشکیلاتی نیز به خود گرفته است، نیاز به بودجه و اعتبار کافی دارد.
مهمترین نکته در این زمینه آن است کسانی که می‌خواهند فعالیت قرآنی انجام دهند، تخصص لازم را نیز داشته باشند تا اعتبارات در نظر گرفته شده را به اندازه و به مقدار مفید مصرف کنند. امروز متأسفانه در برخی از دانشگاه‌ها شاهد هستیم که اعتبارت به اندازه کافی و به مقدار زیاد وجود دارد ولی بعضا به دلیل عدم تخصص کافی افراد به هدر می‌رود. همچنین، در برخی از دانشگاه‌ها نیز ممکن است تا اعتبار به اندازه کافی نباشد، ولی افراد متخصص وجود داشته باشند. به نظر بنده اگر اعتبار و متخصص به اندازه کافی در کنار هم وجود داشته باشند، می‌توان با بودجه اندک نیز کارهای بزرگی انجام داد.

بنده هم‌اکنون به عنوان مربی قرآن در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به فعالیت هستم و تا جایی که بتوانم در خدمت همه عزیزان اعم از دانشجویان، اساتید و کارمندان در دانشگاه خواهم بود. البته به دلیل مسئولیتی که به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دارم، فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌ام.
فعالیت بنده در دانشگاه بیشتر در حوزه تفسیر قرآن کریم است و برای رشته‌های دیگر همچون صوت و لحن و ... نیز اساتید و مربیان دیگری در دانشگاه مشغول هستند که به عزیزان خدمت می‌کنند. بنده همچنین، هر روز در هنگام نماز ظهر و عصر برنامه تفسیر قرآن دارم و علاوه بر تفسیر آیات الهی در جلسات قرآنی برخی از اساتید، در سطح شهر کاشان نیز برنامه تفسیر قرآن را در چندین مسجد شهر اجرا می‌کنم.

ایکنا ــ آیا مدت حضور در دانشگاه فرصت مناسبی برای فراگیری قرآن است؟
دانشگاه فرصت بسیار خوبی برای فراگیری قرآن و انجام فعالیت‌های مختلف قرآنی است که متأسفانه در ایام عید و تابستان شرایط به‌گونه‌ای است که این ارتباط تقریباً قطع می‌شود. اگر دانشگاه‌ها بتوانند فعالیت‌های قرآنی مستمر داشته باشند که وقتی دانشجویان به شهرهای خود بازمی‌گردند، فعالیت قرآنی خود را حداقل در دانشگاه محل زندگی خود ادامه دهد، این امر نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha