برگزاری آزمون برای جلوگیری از نمایش بی‌مسئولیتی در عرصه ثبت‌نام انتخابات مجلس
کد خبر: 3861606
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
پیشنهاد حجت‌الاسلام اکرمی؛

برگزاری آزمون برای جلوگیری از نمایش بی‌مسئولیتی در عرصه ثبت‌نام انتخابات مجلس

گروه سیاسی ــ‌ عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به ضعف تربیت دینی و جدی نگرفتن تحزب و کادرسازی به منزله عوامل فردی و گروهی بی‌توجهی به مسئولیت‌پذیری در زمان ثبت‌نام مجلس انتخابات، گفت: راهکار جلوگیری از نمایش بی‌مسئولیتی این است که شورای نگهبان قیف ثبت‌نام را تنگ کند و درباره سطح اطلاع و آگاهی ثبت‌نام‎کنندگان از قانون اساسی، آیین‌نامه و وظایف مجلس آزمون برگزار کند تا افراد از روی هوس و علاقه وارد این عرصه خطیر نشوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل ثبت‌نام بی‌محابای افراد در انتخابات مجلس با توجه به اهمیت جایگاه مسئولیت و مسئولیت‌پذیری در نگاه دین اسلام گفت: این مسئله دو عامل کلی فردی و گروهی دارد. عامل فردی آن به تربیت دینی افراد برمی‌گردد که تا چه حد آموزه‌های دینی مانند مسئولیت‌پذیری، تقوا و تعهد در عمق جان فرد نفوذ کرده باشد که فرد با شناختی که از خود دارد، وارد عرصه بزرگ، خطیر و مسئولیت‌آوری مانند ثبت‌نام برای انتخابات مجلس بشود یا نشود. به عبارتی بسیاری از این ثبت‌نام‌کنندگان اگر منصفانه و بدون تعصب توانمندی‌های خود را بررسی کنند خودشان اولین کسانی هستند که متوجه می‌شوند نباید اصلا وارد این عرصه ‌شوند.

شلوغ شدن صحنه ثبت‌نام انتخابات نتیجه جدی نگرفتن تحزب و کادرسازی است

وی ادامه داد: اما عامل گروهی به مشکل نظام جمهوری اسلامی در زمینه عدم جدی گرفتن تشکل، تحزب، کادرسازی، نیروپروری، نیرویابی و عرضه کردن نیروها به جامعه برمی‌گردد. اگر 5 حزب قوی و فعال در طول سال وجود داشته باشد به طور یقین برای یک انتخابات 290 نفری ده‌ها برابر این تعداد داوطلب نمایندگی نمی‌شوند و صحنه انتخابات به طور بی‌معنایی شلوغ نمی‌شود.

اکرمی درباره راهکار جلوگیری از این نمایش بی‌مسئولیتی اجتماعی و سیاسی در وضعیت فعلی گفت: در این شرایط که نه خود افراد به خطیر بودن امر مسئولیت و پاسخ‌گو بودن در برابر مردم در این دنیا و خداوند در آخرت بی‌توجه هستند و احزاب قوی و کادرساز نیز وجود ندارند لازم است شورای نگهبان قیف ثبت‌نام و داوطلبی انتخابات مجلس را تنگ کند و سخت‌گیری بیشتری انجام دهد.

وی بیان کرد: این سخت‌گیری بدین معناست که همانطور که برای نامزدی انتخابات مجلس خبرگان از افراد امتحان گرفته می‌شود برای داوطلبان انتخابات مجلس نیز امتحان بگذارد تا مشخص شود فردی که داوطلب می شود اصلاً قانون اساسی را خوانده، به وظایف مجلس در قانون اساسی وقوف دارد و تا چه میزان از آیین‌نامه مجلس و وظایف یک نماینده اطلاع دارد یا اینکه افراد صرفا برای یک هوس یا علاقه وارد فرآیند ثبت‌نام انتخابات مجلس می‌شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: این نقص بزرگی است که شورای نگهبان یا وزارت کشور باید به طریقی مانند همین راهکار برگزاری آزمون آن را برطرف کنند. میزان بالای ثبت‌نام افراد شأن مجلس را در کشور پایین می‌آورد و مجلس را کم‌کم از جایگاه بالای خود که قرار است در «رأس امور» باشد، دور می‌کند.

ضرورت تدوین ساز و کار نظام‌مند تنبیه و تشویق

وی ابراز کرد: مسئله دیگر فقدان یک سازوکار تشویق و تنبیه نظام‌مند در کشور است که اگر یک مسئولی در هر سطح به درستی عمل می‌کند و وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد تشویق شود و ارتقا پیدا کند و فردی که در مسئولیت خود عملکرد خوبی نداشته در ادامه به او مسئولیت واگذار نشود. فقدان این ساز و کار باعث می‌شود که موضوع مسئولیت و مسئولیت‌پذیری که بر اهمیت آن در آیات قرآن و روایات ائمه بسیار تأکید شده در اذهان جامعه امر چندان مهمی جلوه نکند.

حجت‌الاسلام اکرمی درباره ثبت‌نام مجدد افراد امتحان پس‌داده با ادعای تکلیف و خدمت در انتخابات مجلس گفت: شورای نگهبان و وزارت کشور یک وظیفه دارند و مردم به منزله انتخاب‌کنندگان اصلی وظیفه دیگری دارند. براساس قانون فعلی نمی‌توان مانع ثبت‌نام افراد چه ثبت‌نام اولی‌ها چه به تعبیر شما امتحان ‌پس‌داده‌ها شد. این وظیفه مردم است که نسبت به صلاحیت و واجد شرایط بودن نامزدها برای حضور در مجلس حساس باشند و با پیگیری و تحقیق در حد توان به شدت مراقبت کنند تا افراد فاقد صلاحیت و توانایی لازم به مجلس راه پیدا نکنند.

رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: امروز اتفاقا بررسی عملکرد افرادی که قبلا مسئولیتی داشتند یا نماینده مجلس بودند راحت‌تر است و مردم می‌توانند عملکرد گذشته آنها را در مجلس در قالب بررسی نطق‌ها، سخنرانی‌ها، موضع‌گیری‌ها، طرح‌های ارائه داده و امثال آن بررسی کنند و به نتیجه لازم برسند.

مجلس ضعیف و ناکارآمد نتیجه مشارکت پایین مردم است

حجت‌الاسلام اکرمی درباره اهمیت توجه به مسئله ایجاد نشاط اجتماعی برای افزایش مشارکت سیاسی مردم به ویژه با توجه نارضایتی مردم از افزایش قیمت بنزین و امکان کاهش تمایل به مشارکت در این دوره از انتخابات گفت: به نظر من نباید همه مسائل مانند افزایش قیمت بنزین یا مسائل عراق و لبنان را به انتخابات مجلس ربط داد و باید میان مسائل مختلف تفکیک قائل شد. هدف انتخاب مجلسی است که در عرصه قانونگذاری فعال باشد و در نظارت هم توانمند عمل کند. اگر مردم به این هدف توجه کنند آنگاه به سمت انتخاب افرادی خواهند رفت که بخش عمده‌ای از مشکلات کشور را حل کنند.

وی بیان کرد: برای نمونه امروز یکی از مشکلات عمده کشور نقدینگی دو تریلیونی است و در عین حال با این حجم نقدینگی کشور در امر سرمایه‌گذاری مشکل دارد. اینجاست که انتخاب افراد توانمند و کارآمد در مجلس می‌تواند این مشکل را در قالب ارائه طرح‌های دقیق و هوشمندانه برطرف کند و این از عهده یک مجلس قوی و توانا برمی‌آید.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: در روایات داریم که همه مسائل درمان دارد جز مرگ، اما شرط آن این است که افراد دانا، دارای صلاحیت و توانمند مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند و الا حضور نیافتن مردم در پای صندوق‌های رأی نه تنها هیچ دردی را دوا نمی‌کند بلکه امکان حضور افراد ضعیف را بالا برده که نتیجه آن شکل‌گیری یک مجلس ضعیف و ناکارآمد است که نمی‌تواند در مسیر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گام مؤثری بردارد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha