همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» برگزار می‌شود
کد خبر: 3861966
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
فروردین 99؛

همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی 28 فروردین ماه با حضور صاحب‌نظران و با سخنرانی مدیر حوزه علمیه در قم برگزار خواهد شد.

همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» برگزار می‌شود/ رونمایی از پوستر همایشبه گزارش ایکنا، محمدرضا قاسمی، دبیر اجرایی همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی امروز 14 آذرماه در نشستی خبری در خبرگزاری حوزه در قم گفت: هدف همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی، برداشتن گام دوم در راستای تحقق زنجیزه تمدن اسلامی است و تسریع در فرایند ورود حوزه به عرصه هوش مصنوعی است.
وی با بیان اینکه دو گام در برپایی این همایش برداشته شده است افزود: تاکنون 6 پیش نشست در مراکز حوزوی و دانشگاهی در راستای گفتمان‌سازی در این زمینه برگزار شده همچنین کارگاه‌های علمی و فنی در دست طراحی است  و نمایشگاه دستاوردها نیز  در حاشیه این هماش برپا خواهد شد.
دبیر اجرایی به گام دوم این همایش اشاره و بیان کرد: در حوزه رسانه‌ای اقدامات خوبی تدبیر شده که برگزاری دو نشست خبری، ایجاد دبیرخانه در دانشگاه علم و صنعت و تبلیغ در فضای مجازی و صدا و سیما از کارهای انجام شده است.
قاسمی افزود: اجرای این همایش ویترینی برای ارائه دستاوردهای این عرصه  از سوی حوزه و در عرصه مطالعات دینی است و از مراکز برای همکاری در برپایی این همایش دعوت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی در روز 28 فروردین ماه سال آینده با حضور آیت‌الله اعرافی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: گام سوم در مورد این همایش، بعد از همایش برداشته می‌شود و آن توسعه زیرساخت‌های ایجاد شده توسط همایش و ورود پژوهشگران است. 
قاسمی با اشاره به قالب‌های ارائه آثار بیان کرد: مقالات علمی، یادداشت تحلیلی، پروژه فناورانه کسب و کار، محتوای ترویجی و هنری، ایده پردازی و زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری از جمله این قالب‌ها محسوب می‌شوند.
لزوم بکارگیری هوش مصنوعی در علوم اسلامی
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، نائب رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدید و اساسی، پاسخگویی حوزه علمیه به مسائل و نیازهای مختلف روز دنیا است بیان کرد: حوزه برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید به مرزهای جدید دانش دست یابد و درختواره‌ رشته‌های حوزوی هم در این راستا بازآفرینی و طراحی شده است.
نایب رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی برای توسعه علوم اسلامی افزود: امروز هوش مصنوعی پیشران بسیاری از خدمات بوده و علوم اسلامی هم نیازمند دستیابی به این فناوری است. 
بهرامی با بیان اینکه در موسسه اشراق که زیر نظر آیت‌الله اعرافی اداره می‌شود در زمینه هوش مصنوعی اقداماتی انجام شده است به برپایی نخستین همایش مرتبط با این مقوله اشاره و اظهار کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای استفاده از پیشرفت‌های علوم روز در توسعه دانش‌های اسلامی برگزاری همایش ملی در این خصوص بوده که در ۲۸ فروردین ماه سال ۹۹ برگزار می شود.
نائب رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی با بیان اینکه قریب به اتفاق منابع علوم انسانی در قالب نرم‌افزار در دسترس علاقه‌مندان است اضافه کرد: در زمینه هوش مصنوعی و رشته‌های مرتبط با این حوزه از ظرفیت طلاب دارای تحصیلات دانشگاهی بهره گرفته شده است.هب در بهرامی با بیان اینکه گرایش هوش مصنوعی از جمله گرایشات درسی است که در سطح 3 و 4 حوزه در حال برنامه‌ریزی است بیان کرد: هم اکنون در پی تثبیت این گرایش هستیم تا با تربیت محققان میان‌رشته‌ای کمک شایانی به توسعه علوم اسلامی در پرتو استفاده از هوش مصنوعی صورت بگیرد. 
نائب رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی با اشاره به همایش مذکور با بیان اینکه شناسایی فضلای حوزوی و دانشگاهی فعال در این زمینه یکی از اهداف این همایش است بیان کرد: ایجاد بانک‌های اطلاعاتی با استفاده از ظرفیت علمی طلاب همچنین آشنایی با قابلیت‌های کاربست هوش مصنوعی و تجمیع آراء و نظرات و تضارب میان آن‌ها از دیگر اهداف همایش است. 
در پایان این نشست خبری از پوستر نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی با حضور خبرنگاران رونمایی شد.
انتهای پیام
captcha