انتشار زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه با دستخط منسوب به امام رضا(ع)
کد خبر: 3862388
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴

انتشار زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه با دستخط منسوب به امام رضا(ع)

گروه ادب ــ زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) با دستخط منسوب به امام رضا(ع) برای نخستین بار منتشر شد.

انتشار زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه با دستخط منسوب به امام رضا(ع)به گزارش خبرنگار ایکنا؛ زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) در کتاب مفاتیح الکلام برای نخستین بار به وسیله نرم‌افزار بازآفرینی شده است.

این زیارتنامه، با دستخط منسوب به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) که از روی قرآن شماره ۱۵۸۶ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منسوب به آن حضرت اقتباس شده، بازآفرینی شده است.

برخلاف برخی از زيارت‌نامه‌هايی که از علما و بزرگان ديني برای معصوم‌زادگان و امام‌زادگان انشاء شده، درباره فاطمه معصومه(س) اين نکته حائز اهميت است که زيارتنامه‌اش از ناحيه امام رضا(ع) نقل شده است.

از يکی از محدثين بزرگ قم به نام سعد اشعری که توفيق تشرف به محضر امام زمانش يعني وجود مبارک امام رضا(ع) را پيدا کرده، نقل شده است که وجود مبارک امام رضا(ع) به من فرمود: يا سعد! قبری از ما در خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کريمه اهل ‌بيت فاطمه معصومه(س) است؟ فرمود: آری. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را با اين وضع زيارت بکنيد.

لذا اين زيارتنامه‌‌ای که در کُتب زيارات و ادعيه آمده است جزء مُنشئات وجود مبارک امام هشتم(ع) است که امام رضا(ع) فرمود: وقتي خواستيد فاطمه معصومه(س) را زيارت کنيد اين ‌چنين بگوييد.

شيخ صدوق نیز به سند حسن، [سندى در حد صحيح] از سعد بن سعد روايت كرده كه از حضرت رضا(ع) درباره فاطمه دختر موسى بن جعفر(ع) سؤال كرد؟ حضرت فرمود: هر كه او را زيارت كند، براى او بهشت است.

و به سند معتبر ديگر، از فرزند آن حضرت، امام جواد(ع) روايت شده كه هركه عمه مرا در قم زيارت كند، بهشت براى اوست. علامه مجلسى رحمه الله از بعضى كتاب‌هاى زيارات، نقل كرده: علي بن ابراهيم، از پدرش، از سعد اشعرى قمى، از حضرت رضا(ع) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: اى سعد، از ما نزد شما قبرى هست، گفتم فدايت شوم قبر فاطمه، دختر امام موسى(ع) را مى فرمايى؟ فرمود :«بلی مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَـهُ الْجَنَّةُ»

آرى هركه او را زيارت كند، درحاليكه عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست. در کیفیت زیارت حضرت معصومه(س) می‌آید چون به نزد قبر آن حضرت برسى، بالاى سر، رو به قبله بايست، و سى وچهار مرتبه الله اكبر و سى وسه مرتبه سبحان الله و سى وسه مرتبه الحمد لله بگو، آنگاه این زیارتنامه را بخوان.

انتهای پیام
captcha