برگزاری دوره پاییزه مدرسه خیر ماندگار
کد خبر: 3862472
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

برگزاری دوره پاییزه مدرسه خیر ماندگار

گروه جامعه ــ‌ روز اول و دوم از دوره پاییزه مدرسه خیرماندگار با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و داوطلبان مؤسسات خیریه و سمن‌ها در محل سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد خیریه راهبری آلاء، روز اول و دوم از دوره پاییزه مدرسه خیرماندگار، 14 و 15 آذرماه، با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و داوطلبان مؤسسات خیریه و سمن‌ها در محل سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد.

این دوره که به همت بنیاد خیریه راهبری آلاء، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، سامانه ویکی‌نیکی و دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود، بهبود عملکرد و افزایش کارایی مؤسسات خیریه و سمن‌های کشور را هدف خود قرار داده است و در کنار آن به ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی، اصلاح شیوه‌های مدیریت و آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص نیز توجه دارد.

عنوان کارگاه روز نخست این دوره، «مدیریت راهبردی» بود که تدریس آن را سیدحسین سیدی و سعید علیخاصی از ساعت ۹ صبح الی ۱۶ عهده‌دار بودند. موضوعاتی همچون تعریف آرمان، مأموریت، چشم‌انداز، شاخص‌های چشم‌اندازی، اهداف، راهبردها، طرح و برنامه، وظایف، اجرا و ارزیابی دستیابی به اهداف در کارگاه روز نخست مدرسه پاییزه خیر ماندگار مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از ویژگی‌های کارگاه‌های مدرسه پاییزه خیرماندگار، برقراری فرایند تعاملی و مشارکت حداکثری اعضای کارگاه در مباحث اساتید کارگاه است و نظرات شرکت‌کنندگان به‌طور انفرادی و جمعی به بحث گذاشته می‌شود.

مدیریت منابع خیر

سیدحسین سیدی در حاشیه برگزاری روز نخست این کارگاه درباره مباحث و اهداف موردنظر، اظهار کرد: مدیریت منابع خیر و برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف در آینده، یکی از نیازهای مهم همه سازمان‌های دولتی، خصوصی و مردم‌نهاد است. این دانش برای شرکت‌های دولتی و خصوصی ارتقا پیدا کرده است اما برای سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه هنوز اول راه قرار دارد. سعی ما بر این بود که ضرورت فراگیری دانش مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی را برای کسانی که در حوزه خیریه و سازمان مردم‌نهاد فعال هستند، تبیین کنیم. سازوکاری برای برنامه‌ریزی راهبردی وجود دارد که وارد آموزش عملیاتی آن شدیم و اصلی‌ترین مفاهیم آن را آموزش دادیم.

وی درباره شرکت‌کنندگان در این کارگاه گفت: افراد فعال و دغدغه‌مند از سازمان‌های  دولتی، مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه‌ در این رویداد حضور داشتند. چون بحث‌های مدیریت راهبردی برای مخاطبان آشنایی و تازگی دارد، بحث‌ها به شکل چالشی دنبال شد و همه سعی کردند در بحث‌ها مشارکت جدی داشته باشند.

آموزش مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک به خیریه‌ها

سعید علیخاصی، دیگر مدرس این کارگاه نیز گفت: هدف از این جلسه ارتقای مهارت برنامه‌ریزی بخصوص برنامه‌ریزی در سازمان‌های خیریه است، مهم‌ترین بحث‌هایی که امروز داشتیم شامل تعریف موضوع اصلی و فلسفه وجودی، ابعاد ۹ گانه مأموریت و نگاهی که خیریه‌ها باید به حل مسائل جامعه داشته باشند، بود.

وی درباره اهمیت طرح این مباحث برای فعالان خیریه‌ها و سمن‌ها اظهار کرد: خیریه‌ها به‌صورت سنتی در دیدگاه خیلی افراد این‌گونه است که نیاز به مدیریت علمی ندارند. به‌واسطه همین دیدگاه و مدیریت سنتی، منابع در راستای اهداف خیریه هزینه نشود و هزینه‌های اضافی برای کل مجموعه خیر کشور به وجود بیاید. اگر بتوان مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک را به خیریه‌ها آموزش داد، فعالیت‌های آنان بهینه می‌شود و مسائل کشور بهتر حل خواهد شد.

عنوان کارگاه روز دوم این دوره، «ارزش‌آفرینی اجتماعی» بود که محمدامین صمیمی و مرتضی تسخیری تدریس مباحث مربوط به آن را از ساعت ۹ الی ۱۶ عهده‌دار بودند. ایده‌پردازی بر بوم کسب‌وکار شامل بخش مشتریان، ارتباط با مشتریان، کانال توزیع، ارزش پیشنهادی، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای کلیدی، جریان درآمد و ساختار هزینه‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در این کارگاه بود.

بازطراحی به‌جای کپی‌برداری و تقلید کور

مرتضی تسخیری درباره کارگاه روز دوم مدرسه پاییزه خیرماندگار گفت: این کارگاه، کارگاه زیرساخت و مغزافزاری طراحی یک تجارت است. وقتی به یک تجارت فکر می‌کنیم قبل از اینکه به خود تجارت فکر کنیم باید ببینیم قرار است چه ارزشی توسط ما به جامعه ذینفعان منتقل شود. در واقع این کارگاه برای این است که بیشتر راجع این فکر کنیم که چه ارزشی را می‌خواهیم از سمت خودمان یا سازمانمان به جامعه یا از سمت جامعه خود به جوامع دیگر منتقل کنیم. در نوبت صبح تلاش کردیم برخی از نمونه‌های موفق جهانی را بیان کنیم، در نوبت ظهر تلاش کردیم مقداری راجع به طراحی این ارزش فکر کنیم و بعد هم مقدار بیشتر و دقیق‌تری راجع به نمونه‌های جهانی و چگونگی پیاده‌سازی آن در تجارت صحبت کردیم.

وی در پاسخ به این که طرح این مباحث چه بهبودی برای وضعیت خیریه‌ها و سمن‌ها حاصل می‌کند؟ گفت: چیزی که ما در کلیت جامعه با آن درگیریم مسئله‌ای به نام تقلید کور است، مثلاً به یک خیریه در گوشه‌ای از دنیا نگاه می‌کنیم و بعد تلاش می‌کنیم آن خیریه را با همان ترکیب و قاعده در اجتماع خودمان پیاده کنیم. بحث عمده کارگاه امروز این است که نمی‌توانیم چنین کاری کنیم، بلکه باید مقتضیات جامعه و مخاطب خود را درک کنیم و متناسب با آن مقتضیات، نیازها و شکلی از پیشرفت که جامعه ما می‌تواند داشته باشد، نوعی «بازطراحی» انجام دهیم. ترویج این فکر در سمن‌های ما می‌تواند منجر به این شود که به هنر بازطراحی برسیم؛ هنری که امروز فراموش شده است در حالی که قبلاً معماری ایرانی همین‌جوری پیشرفت کرده بود اما متأسفانه از جایی به بعد دیگر فن بازطراحی را به کار نگرفتیم، چنین کارگاهی یاد می‌دهد که چگونه به‌جای کپی‌برداری، به بازطراحی دست بزنیم.

تقویت ارزش‌آفرینی اجتماعی در خیریه‌ها

محمدامین صمیمی نیز اظهار کرد: امروز درباره ارزش‌آفرینی اجتماعی و کارآفرینی و نوآوری اجتماعی صحبت کردیم، در کارگاه صبح یک سری نمونه‌ها و استارتاپ‌ها و کارآفرینی‌های جهانی از حدود ۱۰۰ کشور را مرور کردیم. کارگاه بعدی طراحی ارزش بود که یاد بدهیم چگونه می‌توان طراحی ارزش کرد. تعریف ارزش اجتماعی و طراحی بر اساس بوم کسب‌وکار هم به لحاظ تئوریک مطرح شد و هم دوستان ایده‌های خود را روی کاغذ آوردند و تمرین کردیم. کارگاه سوم اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپ اجتماعی بود، در این کارگاه مراحل حل مسئله اجتماعی به روش‌های استارتاپی را بررسی کردیم، اجزای اکوسیستم را شناختیم و راه‌هایی را که دوستان می‌توانند برای حل مسئله اجتماعی، تشکیل تیم و حتی یک کارآفرینی پیشنهاد کنند، مرور کردیم. در نهایت نیز اجزای کسب‌وکار را بیشتر شناختیم و قدم‌های راه‌اندازی کسب‌وکار را بررسی کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آموزش تئوریک ارزش‌آفرینی اجتماعی برای خیریه‌ها چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ گفت: خیریه‌ها ارزش‌آفرینی دارند هر خیریه‌ای یکسری مخاطب دارد که به‌واسطه ارزش‌آفرینی اجتماعی خیریه، جذب آن شده‌اند، اگر خیریه‌ها بتوانند ارزش‌آفرینی اجتماعی خود را تقویت کنند، مخاطبان بیشتری پیدا می‌کنند و خدمات بهتری ارائه می‌دهند. این خدمات بهتر ارائه دادن در دانش نوین مدیریت، ابزارهایی دارد لذا مباحثی که درباره بوم‌ها مطرح می‌کنیم، به این جهت است.

صمیمی به مشارکت فعال اعضای کارگاه در بحث‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ویژگی ممتاز چنین کارگاهی این است که اعضای آن نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها هستند لذا علاوه بر دغدغه‌های اجتماعی و شخصی، دغدغه ارتقای سازمان خود را نیز دارند بنابراین از ایده‌ و انگیزه خوبی برخوردار هستند.

گفتنی است روز سوم و چهارم مدرسه پاییزه خیرماندگار طی روزهای ۲۸ و ۲۹ آذرماه سال جاری برگزار می‌شود و موضوعات «مباحث حقوقی و مالیاتی» با تدریس حسین دلیری و مصطفی نظری و «بازاریابی دیجیتال» با تدریس سعید رهبری، شاهین نقوی و مجید ولی‌محمدی، در قالب کارگاه آموزشی تدریس می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و حضور در این دوره می‌توانند به نشانی https://avand.com/events/khair مراجعه کنند.

یادآوری می‌شود، دوره تابستانه مدرسه تخصصی خیرماندگار با استقبال خیران و فعالان عرصه خیر کشور طی شهریورماه سال جاری، برگزار شد.

برگزاری دوره پاییزه مدرسه خیر ماندگار

 

برگزاری دوره پاییزه مدرسه خیر ماندگار

انتهای پیام
captcha