نیازمند تبیین عمارگونه حقایق قرآنی ناظر به مسائل روز هستیم
کد خبر: 3862505
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
حجت‌الاسلام قمی:

نیازمند تبیین عمارگونه حقایق قرآنی ناظر به مسائل روز هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـــ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست رؤسای ادارات امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها گفت: قرآنیان عزیز باید در اسرع وقت حقایق قرآنی ناظر به مسائل روز را عمارگونه برای مردم تبیین کنند.

قرآنیان در اسرع وقت حقایق قرآنی ناظر به مسائل روز را برای مردم تبیین کنندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سی‌امین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی کشور صبح امروز یکشنبه، 17 آذرماه، با حضور حجج اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در محل سالن کنفرانس سازمان دارالقرآن برگزار شد.

حجت‌الاسلام قمی طی سخنانی در این نشست قرآنی با اشاره به قضایای اخیری که در کشور رخ داد، اظهار کرد: اگر احوال جامعه را به‌ مثابه یک انسان در نظر بگیریم، احوال یک انسان منتظر است، یعنی بخش عظیمی از جامعه منتظر شنیدن حرف است.

وی با اشاره به نظرسنجی‌ای که حین اغتشاشات اخیر در سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری دانشگاه انجام شد، بیان کرد: مهمترین گزاره‌ای که نتیجه این افکارسنجی دقیق بود این بود که مردم دوست دارند حرف بزنند و کسی باشد که حرف‌های ایشان را بشنود. مسئولان باید از همان روزهای اول حرف مردم را گوش می‌دادند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: دومین نتیجه‌ای که از این نظرسنجی به دست آوردیم این بود که 55 درصد افراد اشاره کردند که اگر شخصی یا مسئولی دلیل و فلسفه این برنامه را از قبل برای ما توضیح می‌داد، قانع و راضی می‌شدیم. جای خالی تبیین به ویژه تبیین قرآنی دراین موضوع کاملاً مشهود است. اگر مسئولی می‌آمد و فقط چند آیه را برای مردم توضیح می‌داد و شرایط کشور را با تکیه بر آیات قرآن برای ایشان تبیین می‌کرد، شاید چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد.

مردم در برابر قرآن خضوع و خشوع دارند

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه تمامی این موضوعات مفاهیم و مضامین صریح قرآن است و نیاز به تفسیر ندارد، گفت: حتی می‌شد که قرآن را برای مردم ترجمه کرده و فرازهایی از قرآن را برای مردم می‌خواندیم. با اطمینان بیان می‌کنم و نتایج نظرسنجی نیز چنین موضوعی را تأیید می‌کند که مردم عزیز ما در جامعه در برابر قرآن کرنش دارند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: مردم قرآن را پذیرفته‌اند، اما راه بهره‌مندی و نوشیدن جرعه‌ای از معارف قرآنی را نمی‌دانند که این مسئله معطوف به قرآنیان است. بسیاری از ما در این مسیر کوتاهی کردیم. یعنی در زمان‌های مختلف به ویژه در شرایط حساس کشور جرعه‌ای از معارف قرآنی را به مردمی که کاملاً تشنه این معارف بودند ارائه ندادیم.

قرآنیان در اسرع وقت حقایق قرآنی ناظر به مسائل روز را برای مردم تبیین کنند

وی با بیان اینکه قرآن و معارف عمیق الهی، دوا و گره‌گشای مشکلات است، اظهار کرد: این فرصت هنوز هم باقی است و راه آن نیز واکسینه کردن جامعه با عرضه معارف قرآنی متناسب است. حتماً معارف و فرازهایی از آیات کتاب خدا وجود دارد که وقت آن است امروز خوانده و حتی تلاوت شود. تصور اینکه مسیر تلاوت بی‌اثر است، کاملاً خطاست.

اهتمام به تبیین به‌روز معارف قرآنی

به گزارش ایکنا؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: امروز در مقطعی قرار داریم که زمانه تشنگی به معارف قرآنی بیش از گذشته است و وقت تبیین گفتمان و معارف قرآنی متناسب با نیازهای روز است. قرآن داروخانه و حتماً گره‌های جامعه را باز می‌‌کند و این قرآن‌شناسان هستند که می‌توانند معارف الهی قرآن را متناسب به هر گره و مشکلی به مردم ارائه دهند.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه باید در امر تبیین به‌روز معارف قرآنی اهتمام ورزیم، گفت: آنچه باید در سطح جامعه اسلامی ما رخ دهد این است که مردم ما بر سر سفره قرآن نشسته و از آن بهره‌مند شوند.

قرآنیان در اسرع وقت حقایق قرآنی ناظر به مسائل روز را برای مردم تبیین کنند

وی با بیان اینکه بزرگانی مانند اصحاب امیرالمؤمنین(ع) مانند جناب عمار در بزنگاه‌های حساس و تاریخی برای روشنگری مردم، قرآن می‌خواندند، تصریح کرد: در جنگ‌های امیرالمؤمنین(ع) مانند جمل و صفین، گره‌های پیش‌ روی کار حضرت علی(ع) را کسانی باز می‌کردند که معارف قرآنی را برای مردم تبیین می‌کردند و مراقب بودند تا مردم فریب قرآن‌های بالای نیزه را نخورند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه هم‌اکنون وقت تبیین حقایق قرآنی برای مردم است، ابراز کرد: مسائلی مانند الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت و علوم انسانی باید از دل قرآن بیرون آید و کاملاً صحیح و بجاست اما این مسائل نافی مسائل روز جامعه نیست. حقایق قرآنی ناظر به مسائل روز باید در همین ایام فعلی و از سوی شما قرآنیان عزیز برای جامعه تبیین شود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha