وقتی مسابقات قرآن سبب ازدواجی پربرکت می‌شود
کد خبر: 3863282
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

وقتی مسابقات قرآن سبب ازدواجی پربرکت می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری جوان اهل چهارمحال‌وبختیاری، از برکات حضورش در مسابقات قرآن می‌گوید که یکی از آن‌ها آشنایی با همسرش بوده است، او در سال ۹۰ برای شرکت در مسابقات کشوری بهزیستی با مسئول ثبت‌نام مسابقات که اکنون همسرش است، آشنا می‌شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، رضا آزاد، متولد سال 64، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی متأهل و زاده شهر کیان است که از بدو تولد انگشتان دست چپش دچار معلولیت شده است، اما این ناتوانی برای او بسیار جزئی است و خللی در پبشرفتش ایجاد نکرده است.

وی از کودکی علاقه‌مند به قرائت تحقیق و اذان بوده است و با پشتکار و تمرین، توانسته مقام‌های برتری را در این رشته کسب کند.

آزاد، یادگیری قرآن را از دوران دبستان آغاز نزد اساتیدی همچون اسماعیلی و داوری تلمذ کرده است و در دوره‌های تربیت مربی در استان قم و مشهد حضور داشته و نیز از کلاس‌های مؤسسه‌های قرآنی «الرحمن» و «نسیم وحی» در شهرکرد بهره برده است. این قاری جوان از سبک تلاوت اساتیدی همچون شحات انور و مصطفی اسماعیل تقلید می‌کند.

وی دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را بهترین دوران یادگیری قرآن برای اشخاص می‌داند؛ زیرا اعتقاد دارد که در این سن عقاید هر شخص مشخص می‌شود. ریشه اعتقادات کودکان در منزل و توسط پدر و مادر شکل می‌گیرد که اگر والدین اهل قرآن باشند، فرزندان نیز قرآنی تربیت می‌شوند.

آزاد، مشوق اصلی خود در انتخاب این راه قرآنی را پدر و مادرش می‌داند که از کودکی او را با جلسات قرآنی آشنا کردند و البته رفتار صحیح و تشویق‌های معلمان و مدیران مدارس نیز سبب دلگرمی او برای ادامه راه قرآن‌آموزی شده است.

آموزش قرآن؛ تکمیل‌کننده درس

وی آموزش قرآن را تکمیل‌کننده درس خواندن می‌داند و معتقد است که یادگیری قرآن یک موهبت است و اگر نصیب کسی شود، مشکلات خود به خود حل و زندگی شخص سرشار از برکت می‌شود.

این قاری قرآن در رابطه با محدودیت‌ها و مشکلاتی که بر سر راه یادگیری قرآن برای جوانان و مخصوصاً در استان وجود دارد، گفت: در استان اساتید خوب بسیارند اما شرایط برای بهره‌گیری از این اساتید مهیا نیست و مشوقی برای جذب جوانان وجود ندارد. مهم‌ترین مشکل در این مسیر این است که از حیث سطح آموزش قرآن تا مقطع خاصی می‌توان پیش رفت و از آن به بعد استاد و یا کلاسی برای تعلیم وجود ندارد، البته متآسفانه استقبال از این کلاس‌ها میان افراد نیز کم شده است که مشخص نیست ریشه این مشکلات را باید اقتصادی دانست یا دلایل فرهنگی دارد.

شرایط قرآن‌آموزی برای کودکان اوضاع بهتری دارد اما برای سنین بزرگسالان فضای مناسبی وجود ندارد. وی با خواندن سوره مبارکه یاسین آرامش می‌گیرد و علت آن‌را ساختار و معنای آیات می‌داند، البته از خواندن آیت‌الکرسی نیز در برطرف کردن مشکلات جواب گرفته است.

حضور در مسابقات

آزاد، از دوران ابتدایی در مسابقات بسیاری از جمله مسابقات دانش‌آموزی، دانشگاهی و ... شرکت و رتبه‌های استانی بسیاری کسب کرده است، همچنین در مسابقات دادگستری رتبه چهارم کشوری را به دست آورده و سه رتبه کشوری را نیز در رشته اذان در کارنامه افتخارات خود دارد.

دوستان و آشنایان بسیاری در محافل قرآنی به‌واسطه تلاوت‌های این قاری جوان، مشتاق به قرآن و قدم گذاشتن در این مسیر می‌شوند و او نیز، تا جایی که امکانش باشد همراه و مشوق دوستان است. وی دوره‌ آموزشی اذان را در طول تابستان ویژه نوجوانان برگزار کرده است ولی اکنون به خاطر مشکلات شغلی و فصل مدارس، امکان برگزاری دوره آموزشی نیست زیرا دانش‌آموزان مشغول تحصیل هستند.

این قاری جوان راه قرآن را راهی که تا پایان عمر ادامه دارد می‌داند، زیرا قرآن کتاب زندگی است و باید در همه مراحل زندگی از این کتاب آموزشی استفاده شود.

زندگی همچون ماشینی است که وقتی آن‌را وارد بازار کردند دفترچه راهنمایی نیز همراه آن گذاشتند که دفترچه راهنمای زندگی بشر کتاب قرآن است، کتابی که تا پایان عمر باید از دستورات و شیوه‌های تجویز شده در آن استفاده شود.

آزاد در بخش دیگری از سخنانش اشاره می‌کند که برنامه‌های قرآنی بسیار زیادی در اداره دادگستری برگزار می‌شود، که جزءخوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، اجرای زنده اذان و تلاوت قرآن هر روز ظهر و ... در نمازخانه اداره از جمله این برنامه‌هاست.

یکی از برکات حضور این قاری فعال در مسابقات قرآن آشنایی با همسرش بوده است، او در سال ۹۰ برای شرکت در مسابقات کشوری بهزیستی با مسئول ثبت‌نام مسابقات که اکنون همسرش است، آشنا می‌شود. آزاد در مسابقات آن سال رتبه سوم را کسب می‌کند و بدون آگاهی قبلی از جوایز مسابقات، مسئول برگزارکننده دوره در جلسه اختتامیه نوید سفر کربلا را به نفرات اول تا سوم می‌دهد.

این مسابقات در سال ۹۰ سبب ازدواج قرآنی و سفر کربلایی شد که همیشه آرزوی آن‌را داشت اما موقعیت شغلی و یا مالی امکان این سفر را برای وی فراهم نکرده بود که با این مسابقه قرآنی به این خواسته خود می‌رسد، اکنون بعد از گذشت هشت سال از این ازدواج قرآنی بسیار راضی است.

انتهای پیام
captcha