چه اشکالی دارد کتاب زندگی مردم باشد/ چاره‌ای جزء تغییر زمان نمایشگاه نداشتیم
کد خبر: 3863452
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
قادر آشنا:

چه اشکالی دارد کتاب زندگی مردم باشد/ چاره‌ای جزء تغییر زمان نمایشگاه نداشتیم

گروه ادب ــ مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی درباره انتقادات به شعار نمایشگاه کتاب گفت: عده‌ای درباره شعار نمایشگاه کتاب نکاتی دارند و البته ما به نظر مخالفان احترام می‌گذاریم اما شعار یک تا سه کلمه است و باید در گفت‌وگو‌ها تببین شود، چه اشکالی دارد کتاب زندگی مردم باشد.

ترکیه پیگیر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب/ چه اشکالی دارد کتاب زندگی مردم باشدقادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا درباره ابهامات سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در شورای سیاست‌گذاری همه مباحث و مسائل از جمله زمان، کمیته‌ها، احکام کمیته‌ها و ... مشخص شده، حتی بودجه نمایشگاه نیز تقریباً قطعی و میهمان ویژه نمایشگاه نیز تعیین شده است و فقط مکان نمایشگاه باقی مانده که در هفته‌های آتی مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا جا‌به‌جایی زمانی نمایشگاه در وجهه بین‌المللی آن خدشه‌ای وارد نخواهد کرد، افزود: این جابه‌جایی زمانی در همه جای دنیا وجود دارد و موضوع عجیبی نیست و در نمایشگاه‌های بین‌المللی قطر، لبنان، پاریس و ... نیز این مسائل را شاهد بوده‌ایم و زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیز امسال به دلیل نزدیک بودن به ماه مبارک رمضان تغییر کرده است، زیرا در طول ماه مبارک، امکان برگزاری نمایشگاه وجود ندارد و هم برای مجریان و هم مخاطبان سختی‌هایی ایجاد می‌کند؛ از این رو برای رعایت حال شهروندان و برگزار‌کنندگان، این نمایشگاه به قبل از ماه مبارک رمضان انتقال یافته است.

بهتر است تغییر زمانی نداشته باشیم

آشنا ادامه داد: از زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های قبل، چندان فاصله نگرفته‌ایم، هرچند نگرانی که در این زمینه دارید درست و به‌جاست، که این نمایشگاه در بازه ثابت زمانی برگزار شود، اما امسال چاره‌ای جزء این تغییر وجود نداشت.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به نظرتان از یک سو ترکیه به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شود و از سوی دیگر برخی کتاب‌های آن‌ها اجازه انتشار در ایران را پیدا نکنند، همخوانی دارد، بیان کرد: هر کشوری ملاحظات خاص خود را دارد و روابط بین کشور‌ها براساس یکی دو عنصر جزئی پایه‌گذاری نمی‌شود و در این راستا عناصر و عوامل گوناگونی دخیل‌اند.

هنوز تعداد ناشران ترکیه‌ای مشخص نیست

آشنا بیان کرد: در کشور خودمان هم پیش می‌آید که کتابی لغو مجوز می‌شود و اجازه انتشار پیدا نمی‌کند، بنابراین این مسئله در همه کشور‌ها وجود دارد و روابط ما با ترکیه رابطه‌ مستحکم و استراتژیکی است و برای بحث میهمان ویژه نیز، وزارت امور خارجه ترکیه و وزارت گردشگری و هم سفارتخانه ترکیه تمام قد کنار ما ایستاده‌اند و پس از نمایشگاه سال گذشته گفت‌وگو و مکاتبات درباره میهمان ویژه انجام گرفته است و در این زمینه در حال رایزنی هستیم و هنوز تعداد ناشران ترک حاضر در این نمایشگاه مشخص نیستند.

احتمالا رقم بودجه در حد سال گذشته است

وی درباره بودجه نمایشگاه نیز گفت: رقم قطعی بودجه نمایشگاه را باید هیئت امنای مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تعیین کند و در این زمینه دغدغه و نگرانی نداریم و به نظرم نباید بیشتر از سال گذشته برای نمایشگاه کتاب تهران هزینه کنیم و تلاش کنیم همان صرفه‌جویی که در سال گذشته داشتیم و رقم ۲۳ میلیارد را به ۱۶ میلیارد تومان تقلیل دادیم، تصورم این است که در همان سطح باقی بماند و افزایشی نداشته باشد.

در گفت‌وگوها باید شعار را تبیین کرد

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در ادامه درباره شعار نمایشگاه کتاب گفت: قطعاً هر کسی می‌تواند درباره شعار نمایشگاه نظری داشته باشد، به تعداد آدم‌های کره زمین می‌تواند ایده در این باره وجود داشته باشد، از این رو در شورای سیاست‌گذاری هدفمان این بود که اگر کتاب منبع زندگی باشد و زیست بشری براساس دانایی باشد، افراد همزیستی مسالمت‌آمیزی خواهند داشت؛ از این رو چه اشکالی دارد کتاب زندگی مردم باشد، شعار یک تا سه کلمه است و در گفت‌وگوها می‌توان آن را تبیین کرد. 

وی تصریح کرد: کتاب ظاهری زیبا اما باطنی عمیق دارد، دین ما هم بر مبنای کتاب بنا شده است و در ادبیات کهن ما به آثار مکتوب ادبی خود و خالقان آن‌ها می‌بالیم؛ از این رو چه اشکالی دارد کتاب را به عنوان زندگی تلقی کنیم، هر چند من به نظر مخالفان هم احترام می‌گذارم، اما در مجموع این شعار در شورای سیاست‌گذاری انتخاب شد و در انتخاب شعار، سبک زندگی ایرانی - اسلامی را نیز مورد توجه بوده است.

انتهای پیام
captcha