بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز/ معافیت زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج از کشور
کد خبر: 3863709
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
برخط جامعه؛

بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز/ معافیت زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج از کشور

گروه جامعه ــ اخبار اجتماعی ایکنا در هفته جاری با پوشش رویدادهایی از جنس معافیت زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج از کشور و امضای تفاهم نامه حج 99 و .... آغاز شد و با پوشش اخبار بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز پایان یافت.

به گزارش ایکنا؛ خبرهای هفته جاری سرویس اجتماعی ایکنا با مصاحبه در خصوص شخصیت حضرت معصومه(س) آغاز و با اخبار مربوط به اجلاس سراسری نماز به پایان رسید.

آغاز هفته جاری مصادف با سالروز وفات حضرت معصومه(س) بود. حجت‌الاسلام والمسلمین نصیر عابدینی، روانشناس و کارشناس مذهبی طی مصاحبه با ایکنا به بیان ابعاد بیشتری از شخصیت و زندگی این سلاله پاک پیامبر(ص) پرداخت و بیان کرد: یکی از دلایلی که ایشان به درجات رفیعی رسید این است که با تمایل خودشان تحت تربیت امام زمان خودشان قرار داشتند. امام موسی کاظم(ع) دختران زیادی داشتند، اما از بین تمام دخترانشان حضرت معصومه(س) به این درجه از افتخار نایل شدند. ایشان برنامه زندگی خود را از امام زمانشان می‌گرفتند. اگر به جنبه شخصیتی حضرت معصومه(س)، نگاهی بیندازیم، شخصیت ایشان دو جنبه ماورایی و یک جنبه دنیایی دارد که ما نسبت به شخصیت ماورایی ایشان شناخت کاملی نداریم؛ اما همین که ایشان دختر امام معصوم(ع) و عمه امام معصوم(ع) بودند و صاحب شفاعت هستند و سالانه هزاران نفر از محضر ایشان شفای روحی و روانی می‌گیرند، نشان می‌دهد که این موارد قابل تحلیل و بررسی از جانب انسان‌های معمولی نیست.

وی انسجام و توحید‌یافتگی شخصیت، هدفمندی زندگی، مدیریت هیجانات در زندگی، صبر و تاب‌آوری در زندگی و شناخت واقعی از معنای زندگی را از ویژگی های شخصیتی حضرت معصومه (س) برشمرد و به تشریح این ویژگی‌ها پرداخت.

معافیت زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج از کشور

معافیت زائران اربعین ۹۹ از پرداخت عوارض خروج از کشور، خبر خوب آغاز هفته جاری بود. علی رغم افزایش هزینه خروج از کشور، زائران اربعین در بودجه سال آینده از پرداخت این عوارض معاف شده اند.

از دیگر اخبار مربوط به زیارت هفته جاری، امضای تفاهم نامه حج 99 بود. علی‌رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت پس از مذاکره با وزیر حج عربستان گفت: این مذاکرات پس از تبادل نظر و جمع بندی کارشناسان دو طرف و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات و درخواست‌ها به نتیجه رسید. محور مذاکرات تأکید بر حفظ عزت، کرامت، امنیت و آرامش زائران و حجاج ایرانی بود و از طرف عربستانی خواسته‌ایم تسهیلات بیشتر برای شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در نقل و انتقال حجاج ارائه دهد. در این راستا موضوع بهره‌گیری از ظرفیت فرودگاه طائف برای جابجایی زائران ایرانی در موسم حج مورد تأکید قرار گرفت.

هفته جاری مصادف با سی و پنجمین سال تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بود. حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با ایکنا به ارزیابی عملکرد این شورا طی ۳۵ سال گذشته و میزان تطابق آن با وظایف و مسئولیت‌های محول‌ شده پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه سیاست‌هایی که در شورا تدوین و تصویب می‌شود از سوی مدیریت باثباتی به مرحله اجرا نمی‌رسد، تصریح کرد: شورا ابزار کافی در اختیار ندارد تا اگر وزارتخانه‌ای به اسناد بی‌توجهی کند، بازخواست شود. این ابزار در اختیار مجلس است و مجلس نیز برای مسائل فرهنگی حساسیت بالایی ندارد.

سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی نشستی خبری به مناسبت سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشریح دلایل اجرایی نشدن برخی از مضوبات این شورا، گفت: مبهم و انشایی بودن مصوبات که البته هرچه به پیش رفته‌ایم از میزان ابهامات کاسته شده، فقدان نگاه نهادی و تقسیم کار ملی، فقدان پیوست‌های اجرایی، فقدان شاخص‌های ارزیابی و سنجش، فقدان ضمانت حقوقی و اجرایی و ضعف در مشارکت دستگاه‌ها در ارائه طرح به شورا از دلایل اجرا نشدن مصوبات شورا بوده است.

وی با تأکید بر اینکه خود را مکلف به پیگیری اجرایی شدن مصوبات قبلی شورا می‌داند، گفت: باید اسناد مدام به‌روز شود و مصوبات ناظر بر فناوری‌های جدید باشد.

روز چهارشنبه 21 آذرماه، بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در گرگان برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، توجه به آموزه‌های نماز را بهترین راه مدیریت فضای مجازی دانست و گفت: قتی جامعه‌ای بخواهد به عدالت برسد باید نخست اعضای آن عدالت را در خود ایجاد کنند. به عبارت دیگر عدالت انفسی به نسبت عدالت آفاقی، تقدم دارد. در زمینه عدالت شخصی، وقتی کسی ارتباط خود را با خداوند حفظ می‌کند، زمینه تحقق عدالت را در خود ایجاد کرده است.

وی با اشاره به زمینه‌های ظلم اجتماعی افزود: انسانی که می‌خواهد در زندگی به تعادل برسد باید در چهار حوزه ظلم به خود، خدا، دیگران و هستی مراقب رفتار خود باشد و این نماز است که می‌تواند انسان را از ظلم در این عرصه‌ها بازدارد و او را به عدالت برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز نیز در مراسم بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز، قرائتی ضمن تأکید بر همگانی بودن وظیفه گسترش اقامه نماز و عدم انحصار آن در یک دستگاه خاص، بیان کرد: برای موفقیت در این امر باید استعدادهای جدید و نیروهای تازه‌نفس را از میان همه اقشار و اصناف جامعه شناسایی کرد.

طرح تحول آموزش و پرورش به نتیجه نمی رسد 

وی ادامه داد: هرچند آموزش و پرورش کارهای خوبی در زمینه اقامه نماز انجام داده است، ولی طرح تحول این وزارت به نتیجه نخواهد رسید زیرا برای عملیاتی شدن آن نیاز به مرد تحول داریم نه طرح تحول. همانطور که مقام معظم رهبری در بحث تحویل شهدای ایرانی حادثه منا عربستان را تهدید کردند و همانطور که امام خمینی در ۱۲ فروردین به دولت بختیار اولتیماتوم داد، این‌چنین نیاز به افرادی داریم که باصلابت وارد میدان شوند.

حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) قرآن و عترت از هم جدایی ندارند. در حال حاضر در تهران شش هزار جلسه عزاداری وجود دارد، در حالی که حتی به اندازه یک‌دهم آن نیز جلسه تفسیر قرآن در تهران نیست. این رفتار ما یعنی در عمل قرآن و عترت را از هم تفکیک کرده‌ایم و اعتقادی به وحدت آن دو نداریم.

وزیر آموزش و پرورش نیز در اجلاس سراسری نماز بیان کرد که بدهی آموزش و پرورش به ائمه جماعت مدارس به زودی پرداخت می شود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: زنگ نماز در ۸۵ درصد مدارس اجرا شده است و ۷۰ هزار نماز در مدارس کشور برگزار می شود و ۴۵۰ نفر از ائمه جماعت در مدارس حضور دارند. در این راستا ۱۸ عنوان کتاب احکام، تدوین و طرح هایی مانند کلید بهشت برای آشنایی سوادآموزان با معارف دینی اجرا شده است.

انتهای پیام
captcha