به گزارش ایکنا؛ نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با حضور محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بشیر، رئیس سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی، مسعود کوثری، رئیس شورای علمی همایش، عبدالکریم خیامی، دبیر شورای علمی و سایر اعضای شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی در مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، با اشاره به اینکه سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی از سوی دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری سایر دانشگاهها و مؤسسات علمی کشور برگزار خواهد شد، تصریح کرد: همایش باید ناظر به مسئلههای عملی بیرونی نیز باشد و فضای انتزاعی صرف نباشد.
وی با اشاره به رخدادهای ماههای اخیر به خصوص هفتههای گذشته و تأثیر اخبار جعلی در این رخدادها، گفت: اگر سواد رسانهای در فضای مجازی به نقطه قابل توجه رسیده بود، با این شرایط مواجه نمیشدیم.
بهمنی بر تلاش برای جهتدهی همایش به سمت رفع معضلات و مشکلات موجود در جامعه تأکید کرد و گفت: نگاه حل مسئله داریم و بر همین مبنا در جلساتی که پیشتر با موضوع سواد رسانهای در این مرکز تشکیل شده بود، بر شکلگیری هیئت اندیشهورز سواد رسانهای برای طراحی برنامه افزایش سواد رسانهای عموم مردم در فضای مجازی تأکید شد.
در ادامه حسن بشیر، استاد تمام دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با اذعان به این مسئله که سیستم دولتی معمولاً کارهایش را واگذار نمیکند، گفت: واگذاری برگزاری این همایش به دانشگاه اقدام بسیار خوبی بهتر است که از ارگانهای دولتی فاصله گرفته و برنامهها را به دانشگاهها واگذار کنیم. امیدوارم با همین رویکرد بتوانیم به جایگاه بهتری در سواد رسانهای برسیم.
وی بر لزوم توجه به مسائل و مشکلات خانوادهها، جوانان و مسائل عینی مرتبط با سواد رسانهای در همایش تأکید و اظهار امیدواری کرد تا نشستهای علمی متعددی با موضوع سواد رسانهای در دانشگاههای مختلف برگزار شود.
کم توجهی به موضوع سواد اطلاعاتی
بشیر افزود: در مسئله سواد رسانهای و اطلاعاتی، به موضوع سواد اطلاعاتی کمتر توجه شده است که باید این نقص جبران شود. همچنین در کنار نشستها، باید به مسئله تألیف و ترجمه کتاب نیز توجه شود. همچنین باید فعالیتهایی را در راستای تجربهنگاری مردم در حوزه سواد رسانهای به عنوان پروژه طراحی کنیم چرا که با این رویکرد میتوان بهتر به مشکلات مردم در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی دست یافت.
حکمرانی نوین؛ شعار و محور اصلی همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی
رئیس اسبق دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، حکمرانی نوین را به عنوان شعار و محور اصلی همایش اعلام و اظهار امیدواری کرد که به زودی بتوان کلینیک سواد رسانهای که بتواند به صورت شبانه روزی پاسخگوی نیازهای مردم باشد را ایجاد کنیم. باید بررسی کنیم نقش مردم، دولت و متفکران در سواد رسانهای چیست و برای یک چالش نظری ـ عملی آماده شویم، ابعاد آن را مطرح کنیم و به دنبال حل مسئله باشیم.
در ادامه، مسعود کوثری، دانشیار دانشگاه تهران و رئیس شورای علمی همایش ضمن اعلام اینکه موضوع سواد رسانهای با بسیاری از نهادها و مؤسسات جمهوری اسلامی ایران مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش مرتبط است، تأکید کرد: هر کدام از این نهادها و مؤسسات باید در راستای وظایف خود تعریف مشخص و روشنی از سواد رسانهای داشته باشند.
کوثری با اشاره به کمبود ادبیات مناسب و مطلوب در رابطه با حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی، اظهار کرد: باید در جهت غنیسازی علمی در این زمینه با تألیف و ترجمه کتابهای مناسب و مفید کوشا باشیم.
در ادامه، پس از ارائه گزارش دو دوره پیشین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی توسط محمدصادق افراسیابی، دکترای سیاستگذاری فرهنگی و دبیرکل همایشهای اول و دوم، عبدالکریم خیامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر شورای علمی همایش، حکمرانی نوین را محور اصلی این همایش بیان کرد و موضوعاتی نظیر مردمیسازی سواد رسانهای، کارگزاران و سواد رسانه، بومیسازی ادبیات نظری سواد رسانهای را از جمله دیگر محورهای همایش اعلام کرد و افزود: نقش خانوادهها در ترویج و نهادینهسازی سواد رسانهای و اطلاعاتی، نقش نظام آموزشی رسمی و عملکرد آن، بایستههای حکمرانی کارگزاران، نقد و ارزیابی عملکرد رسانهای مدیران دستگاهها، راهکارهای روزآمد سازی و ارتقای دانش رسانهها، مطالعات تطبیقی فلسفه سواد رسانهای و موضوعاتی مشابه، زیر بخشهای هر یک از محورهای اصلی همایش است.
سپس این جلسه صدیقه ببران، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و عضو شورای علمی همایش از کاهلی صورت گرفته طی 20 سال اخیر در تبیین آنچه برای جهان نوین رخ داده است، سخن گفت و افزود: باید حکمرانان را در جریان آنچه جهان به سمت آن میرود، بگذاریم.
وی با اشاره به برجسته شدن مسئله سواد رسانهای طی پنج سال اخیر در کشور و تدوین پایاننامههای متعدد در خصوص آن از کپیکاریهای متعدد در این حوزه انتقاد کرد و گفت: این کپیکاریها باعث شده ادبیات جدید در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی به وجود نیاید؛ بر همین اساس لازم است کمیتهای در حوزه تهیه ادبیات مطلوب در رابطه با تألیف و ترجمه تشکیل شود.
لزوم توجه بیشتر به استانهای مرزی در همایش سواد رسانهای
ببران ضمن تقدیر از گزارش ارائه شده توسط دبیر کل همایشهای اول و دوم در خصوص تشکیل دبیرخانههای استانی، خواستار توجه بیشتر به استانهای مرزی در این همایش شد و پیشنهاد کرد در استانهای مرزی ورود قویتری داشته باشیم و فراخوان همایش را نیز به صورت بینالمللی ارائه دهیم.
حسین ابراهیمآبادی، دکترای روانشناسی تربیتی و دیگر عضو شورای علمی همایش با اشاره به اینکه مواجهه دولت و مردم با اینترنت متفاوت بوده است، گفت: نحوه مواجهه دولتمردان با اینترنت کاملاً متفاوت از مواجهه عموم مردم با این پدیده بوده و لازم است دلایل این تفاوت مواجهه بررسی شود.
وی از دبیرخانه سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی درخواست کرد تا مطالعاتی در خصوص نسل آینده اینترنت داشته باشند و اسناد منتشر شده در این زمینه را در اختیار اعضای شورای علمی همایش قرار دهند تا همایش بتواند در زمینه سواد رسانهای و حکمرانی نوین، نشستهای دقیق و جدی برگزار کند.
بهاره نصیری، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و عضو دیگر شورای علمی این همایش نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه هفته جهانی سواد رسانهای از سوی سازمان یونسکو در تقویم این سازمان ثبت شده است، پیشنهاد کرد در ایران نیز روز یا هفتهای به نام سواد رسانهای نامگذاری شود. لازم است تفکر انتقادی از کودکی و حتی از مهدهای کودک به بچهها آموزش داده شود.
توجه به آینده پژوهی در حوزه سواد رسانهای، انجام مصاحبه با اساتید این حوزه و تبیین دیدگاههای آنها در قالب مصاحبه از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مطرح شد.
در پایان نشست نیز احکام اعضای شورای علمی همایش به آنها اعطا شد.
براساس این گزارش نام اعضای شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی عبارت است از:
محمدهادی همايون، دکترای فرهنگ و ارتباطات، دانشیار و رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).
بهمنی، دکترای سیاستگذاری فرهنگی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
حسن بشير، دکترای جامعهشناسی ارتباطات بینالملل و استاد تمام دانشگاه امام صادق(ع).
حمیدرضا آیتاللهی، دکترای فلسفه، استاد تمام و رئیس موسسه آموزشی هدایت میزان.
مسعود كوثری، دکترای جامعهشناسی و دانشیار دانشگاه تهران.
حسن خجسته، دکترای مدیریت استراتژیک و دانشیار دانشگاه صدا و سیما.
مجتبی امامی، دکترای مدیریت دولتی، استادیار و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع).
عبدالكريم خيامی، دکترای فرهنگ و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع).
هادی خانيكی، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، استاد تمام دانشگاه علامه، عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات.
محمد سلطانیفر، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی.
حسین ابراهیمآبادی، دکترای روانشناسی تربیت و دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
اميدعلی مسعودی، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشیار و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره.
صديقه ببران، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی.
محمد زرهساز، دکترای رشته علم اطلاعات و دانششناسی و استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی.
حسینعلی افخمی، دكترای علوم ارتباطات اجتماعی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی.
مرتضی موسويان، دکترای مدیریت استراتژیک با گرایش فناوری اطلاعات، استادیار دانشگاه صدا و سیما، عضو هیئت مدیره و مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران.
بهاره نصیری، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محسن حاجی زین العابدینی، دكترای علوم كتابداری و اطلاعرسانی و استادیار دانشگاه شهید بهشتی.
حمیدرضا آیتاللهی، دکترای فلسفه، استاد تمام و مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی هدایت میزان.
محمدمهدی فتورهچی، دکترای علوم ارتباطات و اطلاعات و مدیر گروه مطالعات رسانه و فرهنگ مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران.
رفيعالدين اسماعيلی، دکترای تبلیغ و ارتباطات و مدیر گروه سواد رسانهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
محمدصادق افراسيابی، دکترای سیاستگذاری فرهنگی و مدرس دانشگاه سوره.
انتهای پیام