داوری آثار ۱۷ هزار قصه‌گو/ قصه‌گویان ۴ کشور به جشنواره قصه‌گویی می‌آیند
کد خبر: 3863928
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
زمردیان:

داوری آثار ۱۷ هزار قصه‌گو/ قصه‌گویان ۴ کشور به جشنواره قصه‌گویی می‌آیند

گروه ادب ــ معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری از حضور ۱۷ هزار شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره جشنواره قصه‌گویی خبر داد و گفت: در آیین اختتامیه ۴ قصه‌گو از کشور‌های گوناگون به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

////داوری آثار ۱۷ هزار قصه‌گو/ قصه‌گویان ۴ کشور به جشنواره قصه‌گویی می‌آیندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز، ۲۳ آذرماه با حضور محمدرضا زمردیان، رئیس جشنواره و سروش صحت، دبیر هنری جشنواره برگزار شد.

سروش صحت، در این نشست با اشاره به نقش ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کیهان بچه‌ها در کتابخوانی و علاقه‌مندی به قصه‌گویی گفت: وقتی در برنامه «کتاب باز» که شب گذشته چهارصدمین برنامه آن در یزد ضبط و اجرا شد، از میهمانان درباره آغاز آشنایی‌شان با کتاب و کتابخوانی سؤال می‌کنم، اغلب آن‌ها به کتاب‌های کانون و نشریه کیهان بچه‌ها اشاره می‌کنند.

وی در ادامه به حضور گسترده شرکت‌کنندگان اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۱۱ هزار نفر در جشنواره قصه‌گویی شرکت کردند و امسال این تعداد به ۱۷ هزار نفر رسیده و این رقم حاکی از افزایش ۵۰ درصدی شرکت‌کنندگان است و جهش بزرگی است که امیدوارم این روند ادامه یابد.

زمردیان در ادامه این نشست گفت: بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذرماه در مرکز آفرینش‌های کانون برگزار می‌شود و شاهد اجرا‌های صحنه‌ای قصه‌گویان برتر از تمامی استان‌های کشور خواهیم بود که در مرحله منطقه‌ای که در پنج استان برگزار شد، به عنوان برگزیده انتخاب شده بودند.

۵۰۶ نفر متقاضی شرکت در بخش بین‌المللی

وی ادامه داد: از بخش‌های ثابت جشنواره در بخش ملی اجرای صحنه‌ای در سه گروه نوجوانان، بزرگسال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها خواهد بود و در بخش بین‌المللی نیز نفرات برتر جشنواره در سال‌های گذشته، فعالان قصه‌گویی در رسانه ملی و قصه‌گویان برگزیده خارجی به اجرای برنامه می‌پردازند. امسال ۳۱۳ نفر از ایران و ۱۹۳ نفر از خارج کشور متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این تعداد ۸ ایرانی و ۶ قصه‌گوی خارجی برای اجرا انتخاب شدند که دو نفر از قصه‌گویان خارجی شرکت نخواهند کرد و چهار قصه‌گوی دیگر از کشور‌های ترکیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا حضور می‌یابند. در بخش قصه‌های نودثانیه‌ای که با اسم «قصه زندگی من» از سال گذشته آغاز شده، فرصتی برای کسانی است که علاقه‌ای به اجرای صحنه‌ای ندارند، می‌توانستند فیلم نود ثانیه‌ای از اجرای خود را ارسال و در رقابت‌ها شرکت کنند.

زمردیان گفت: در این راستا شهرداری تهران در بخش قصه‌های نودثانیه‌ای، باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع قصه زندگی خبرنگاران حامی جشنواره بوده و کانون زبان ایران نیز با هدف معرفی ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی ایران در قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای شرکت کرده که تولیدات آن‌ها به زودی منتشر می‌شود.

حضور نوجوانان در کنار داوران حرفه‌ای

وی در ادامه تصریح کرد: بیشترین رشد اثر را در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای شاهد بودیم که بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشت و در رابطه با داوری آثار نیز، تغییراتی داشتیم، به این معنی که در کنار داوران حرفه‌ای، داوران نوجوان عضو انجمن‌های ادبی کانون نیز بخشی از داوری‌ها را برعهده گرفتند و بهترین قصه را از نظر خود انتخاب کردند. در واقع در نوع چینش داوری‌ها، ترکیبی از تخصص‌های گوناگون وجود داشت و هیئت انتخاب با حضور ۱۹ قصه‌گو از ۷ استان کشور به انتخاب آثار پرداخت.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به قصه‌گویی میهمانان نیز گفت: در بخش اجرای قصه‌گو‌های میهمان گیتی خامنه، بهرام شاه‌محمدلو، مصطفی رحماندوست، سارا روستاپور، مجید قناد و رضا کیانیان قصه‌گویی خواهند کرد.

زمردیان در ادامه از انتشار ۴۰ قصه کهن ایرانی خبر داد و گفت: این قصه‌ها جمع‌آوری شده و شامل قصه‌های ملی و بین‌المللی است و یکی از نویسندگان برجسته نیز آن را بازنویسی کرده و در چهار مجلد منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha