یک کودکی متفاوت/ زندگی با طعم تلخ واژه‌ای به نام سوء تغذیه
کد خبر: 3865790
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

یک کودکی متفاوت/ زندگی با طعم تلخ واژه‌ای به نام سوء تغذیه

گروه اجتماعی- کودکانی هستند که به واسطه فقر ناشی از عوامل مختلف روزهای کودکی را در نبود غذا می‌گذرانند و گرسنگی طولانی‌ترین قصه شبانه آن‌هاست.

هنوز به دنیا نیامده، باید صفتی از زندگی را به نام سوء تغذیه به دوش بکشد. او نمی‌داند که زندگی با او چه خواهد کرد، اما باید از بزرگ‌ترین حق طبیعی خود که تامین خوراک سالم است، محروم بماند.

سوءتغذیه نوعی بیماری به‌ شمار می‌آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند مادهٔ غذایی بروز می‌کند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به تغذیه قحطی و کمبود مواد غذایی لازم برای سوخت‌وساز بدن است.

عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی و حتی تحولات سیاسی منطقه در دریافت ناکافی مواد مغذی موثر است، اما باید فکر کرد کودکی باید تمام روزهای کودکی‌اش در شادی بگذرد، چرا باید گرسنگی را تجربه کند. او نیز مانند کودکان دیگر حق دارد بازی کند، خوراگ سالم داشته باشد و در یک کلمه به معنای واقعی زندگی کند.

یک کودکی متفاوت/ زندگی با طعم تلخ واژه‌ای به نام سوء تغذیه

برخورداری ۵ هزار کودک دچار سوء تغذیه از خدمات کمیته امداد

علی اکبر نخعی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ماهانه پنج هزار کودک دچار سوء تغذیه در استان از خدمات حمایتی این نهاد برخوردارند.

وی افزود: کمیته امداد ماهیانه برای هر کدام از کودکان دچار سوء تغذیه تحت حمایت مبلغ  ۱۰۰ هزار  تومان به حساب کارت الکترونیکی آنان واریز می‌کند و افراد شامل این طرح می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد از سبد غذایی شامل؛ حبوبات، لبنیات و تخم مرغ، برنج، ماکارونی و روغن برخوردار شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی بیان کرد: کودکان زیر شش سالی که از نظر شاخص‌های رشد شامل؛ وزن، قد و شاخص‌های تغذیه در وضعیت مناسبی نیستند و منحنی رشد آن‌ها پایین‌تر از حد نرمال است، توسط مراکز بهداشتی و درمانی شناسائی و به کمیته امداد معرفی می‌شوند.

نخعی افزود: کودکان مبتلا به سوء تغذیه هر شش ماه یک بار توسط مرکز بهداشت استان مورد پایش قرار می‌گیرند که در صورت بهبودی کامل از چرخه حمایتی خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: با همکاری مرکز بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی تلاش‌های گسترده‌ای به کار گرفته شده است تا بتوانیم به سلامت جسمی و حرکتی کودکان دچار سوء تغذیه کمک کنیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی تغذیه سالم، مراقبت از مادران باردار، شناسایی زودهنگام مادران مبتلا به سوء تغذیه از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته امداد در راستای پیشگیری از افزایش  کودکان دچار سوء تغذیه در استان است.

یک کودکی متفاوت/ زندگی با طعم تلخ واژه‌ای به نام سوء تغذیه

حمایت از حاشیه‌نشینان

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز گفت: حمایت از کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند در برنامه‌های کمیته امداد پررنگ است.

 

وی افزود: بیشتر افراد تحت پوشش این نهاد را خانواده‌هایی تشکیل می‌دهند که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

وی اظهار کرد: در مواجه با حاشیه‌نشینی و فقر ناشی از آن باید به دو مسئله اشاره کرد و نخست بحث فقر پاک و فقر آلوده است که در فقر پاک به عنوان مثال خانواده در روستا زندگی می‌کرده است و حال به علت خشکسالی به شهر مهاجرت کرده و در حاشیه شهر زندگی می‌کند و اما در فقر آلوده، فرد با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و فساد اخلاقی مواجه است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای رفع فقر نیازمند مشارکت همه اقشار هستیم، یادآور شد: برنامه‌های کمیته امداد خانواده‌محور بوده و از این حیث در حل مشکلات حاشیه‌نشین‌ها و سایر اقشار تحت‌پوشش، تلاش بر رفع فقر و محرومیت‌زدایی نهاد خانواده است.

انتهای پیام
captcha