درخواست مجدد صالح از پارلمان عراق برای معرفی فراکسیون اکثریت
کد خبر: 3865952
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲

درخواست مجدد صالح از پارلمان عراق برای معرفی فراکسیون اکثریت

دیگر رسانه‌ها ــ رئیس جمهور عراق بار دیگر از پارلمان عراق خواست فراکسیون اکثریت را که از حق معرفی نامزد نخست‌وزیری این کشور برخوردار است، مشخص کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از فارس، ریاست جمهوری عراق ساعتی پیش اعلام کرد که درخواستی رسمی از ائتلاف «البناء» به رهبری هادی العماری در پارلمان عراق دریافت کرده مبنی بر اینکه این ائتلاف فراکسیون اکثریت را در پارلمان در اختیار دارد و نامزد مد نظر آن  برای نخست‌وزیری عراق «قصی السهیل»، وزیر فعلی آموزش عالی عراق است.

این در حالی است که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق عصر امروز با ارائه درخواستی به پارلمان از آن خواسته است، فراکسیون اکثریت و نامزد خود برای نخست‌وزیری را مشخص کند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد: «برهم صالح رئیس جمهور عراق از پارلمان خواست فراکسیون اکثریت و نامزد آن را مشخص کند.»

صالح پانزدهم دسامبر (۲۴ آذر ماه) یعنی دو هفته پس از قبول استعفای نخست‌وزیر، از «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان خواست فراکسیون اکثریت را اعلام کند.

دادگاه عالی فدرال عراق امروز یکشنبه به درخواست رئیس جمهور درباره مشخص کردن مفهوم فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق که مامور انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه می‌شود، پاسخ داد.

در متن نامه دادگاه فدرال آمده است: «فراکسیون اکثریت به فراکسیونی می‌گویند که پس از انتخابات بر اساس یک لیست انتخاباتی شکل گرفته است یا فراکسیونی که پس از اننتخابات بر اساس دو یا چند لیست انتخاباتی شکل گرفته و وارد پارلمان شده و کرسی‌های آن پس از ورود به پارلمان و سوگند یاد کردن اعضای آن در نخستین جلسه، بیش‌تر از دیگر فراکسیون‌ها باشد و رئیس جمهور بر اساس احکام مفاد ماده ۷۶ قانون اساسی نامزد آن را مامور تشکیل کابینه طی موعد مقرر در آن می‌کند.»

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق اعلام کرده بود که مهلت قانونی انتخاب نخست‌وزیر با احتساب اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه از مهلت پانزده روزه حذف شوند، امروز (یکشنبه) به پایان می‌رسد.

رئیس جمهور عراق از چند روز پیش گفت که منتظر حکم دادگاه عالی فدرال عراق است که فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق را معرفی کند، زیرا بر اساس قانون اساسی فراکسیون اکثریت می‌تواند نامزد نخست‌وزیری دولت آتی را معرفی کند. این در حالی است که ائتلاف البناء به رهبری «هادی العامری» روز گذشته تاکید کرده که فراکسیون اکثریت براساس نتایج انتخابات قبلی به این ائتلاف اختصاص دارد.

انتهای پیام
captcha